הנפקות הביומד: מאפי שחתכה השווי ו-ReWalk בשבוע הבא

מאפי מייצרת חומרי גלם לתרופות גנריות, ומפתחת בין היתר קופקסון משופר ■ ReWalk מאפשרת לאנשים בכיסא גלגלים ללכת זקופים

אהוד מרום / צילום: יוסי צבקר
אהוד מרום / צילום: יוסי צבקר

גל הנפקות הביומד בעיצומו, וכבר היום אנחנו יכולים לראות כי לא תמיד ההנפקות הללו יוצאות לפועל כמתוכנן. בסוף שהשבוע הודיעה מאפי, לאחר שביצעה ניסיון הנפקה שלא יצא לפועל, כי תיאלץ לחתוך את היקף ההנפקה ואת שוויה כמעט במחצית.

על הקווים ממתינות VBL, ביובלאסט ומקרוקיור, המעוניינות להנפיק השבוע, ReWalk, שכנראה תנפיק בשבוע הבא, וסיילנסיד, שלא פרסמה לאחרונה עדכון לתשקיף שלה, ולכן ייתכן כי הקפיאה את הנפקתה.

האם למאפי יש סיכוי לצאת לשוק במחיר החדש? ומה ניתן לצפות מהנפקת ReWalk? בטרם נדון בשאלות הללו, מעניין לבדוק את ביצועי ההנפקות הישראליות של 2014 ו-2013, על רקע תשואה של 10% למדד הביומד של 2014.

רוב המנפיקות הישראליות של השנה האחרונה (מאמצע 2013 ועד היום) רשמו תשואה יפה מאוד בחודשי המסחר הראשונים, ויצרו שם טוב למותג "הנפקה ישראלית", אבל כרגע התמונה מעורבת יותר.

היחידה שרושמת תשואה מלהיבה מאז הנפקתה היא אלקוברה - תשואה של 127% מאז מאי 2013, קמהדע רשמה מאמצע 2013 תשואה שלילית של 30%, וגם התוצאות של המנפיקות האחרות לא מלהיבות: אבוג'ן (0.5%), אנזימוטק (7.8%), לומניס (23%-), גלמד (44%-) ומדיוונד (33%-).

קייט פארמה, בעלת הקשר הישראלי, משפרת מעט את התמונה עם תשואה של 29% בחודש וחצי מאז הנפקתה, אבל כמו האחרות - זה נעשה בעלייה מהירה לשיא, ומאז ירידה מתמדת. נתונים אלה יכולים לפגוע בהנפקות הישראליות יותר מהמצב הביטחוני.

מאפי: פלטפורמה לשחרור מושהה

מאפי ביקשה להנפיק בשבוע שעבר, ולאחר שהבינה את רמת התיאבון המוגבלת להנפקתה בשוק, החליטה לחתוך את ההנפקה כמעט בחצי, ולגייס 20 מיליון דולר לפי שווי של 120 מיליון דולר. היא תצא שוב להנפקה בימים הקרובים.

החברה, בראשות ד"ר אהוד מרום, כוללת מומחים מטבע וממכתשים אגן (מרום עצמו היה בכיר בשתיהן), והיא מייצרת חומרי גלם לתרופות גנריות. כמו כן יש לה פלטפורמה טכנולוגית לשחרור מושהה של תרופות.

אחד ממוצריה המובילים הוא הקופקסון בשחרור מושהה, אשר לדבריה ניתן להזריקו רק אחת לחודש, במקום כמה פעמים בשבוע בגרסה הכי משופרת של טבע.

מוצר זה אמור להתחיל בניסוי שלב III (ניסוי יעילות רב-מרכזי) ברבעון הנוכחי, וכבר מתנהל עליו מו"מ להסכם אסטרטגי, ייתכן שעם טבע עצמה. מוצר שחרור על בסיס אותה טכנולוגיה - גרסת שחרור מושהה לתרופה פרבלין נגד כאב - ייכנס בקרוב לניסוי באמריקה הלטינית.

מוצר בולט נוסף של החברה הוא גרסה גנרית לתרופה רספרדול של ג'ונסון אנד ג'ונסון, שאמורה להגיע לשוק ב-2018, לאחר שיפקעו הפטנטים של ג'ונסון אנד ג'ונסון, בשיתוף עם חברת תרופות אחרת שאיתה נחתם כבר הסכם.

כמו כן, החברה מפתחת תהליכי ייצור ל-13 חומרי גלם לתרופות, הנחשבים "מסובכים לייצור", וגם נמנעים מלהפר חלק מהפטנטים של החומרים המקוריים, ולכן נכנסים לשוק בשלב מוקדם, כשהוא עדיין לא לגמרי תחרותי. מוצרים אלה יושקו בהדרגה החל מ-2017, כך לדברי החברה.

בין המשקיעים בחברה נמצאים בוריס קרסני, לוביסט בכיר ומבעלי קבוצת פוליסי, וחיליק גולדשטיין, גם הוא מתחום הייעוץ הפוליטי. הללו, יחד עם מרום המייסד והמנכ"ל, ועם שני בכירים נוספים ממכתשים אגן, חולקים חצי מן החברה טרם ההנפקה, ואילו קרן השקעות מקבוצת ג'נרלי מחזיקה במחצית השנייה.

יתרונות ההנפקה: החברה מנוהלת על-ידי מומחים שעסקו בתחום בעבר. לחלק ממוצריה יש כבר שותפים, ומסלולי הפיתוח שלה מסוכנים פחות מאלה של תרופות חדשניות. העובדה שהיא מפתחת כמה מוצרים במקביל פירושה ביזור סיכונים, וגם אירועים רבים לדיווח בתקופה הקרובה.

אתגרי ההנפקה: חברות הביוטק המצליחות היום בנאסד"ק הן דווקא אלה שמציעות חלום יוצא דופן, ואילו מאפי מציעה סיפור עם רגליים על הקרקע, שהחלום שלו מוגבל יחסית. בתחום חומרי הגלם לתרופות יש לה תחרות מחברות גנריקה משופרת רבות נוספות - הן על חלק מן המוצרים והן על תשומת לב המשקיעים.

גם אם תצליח לפתח גרסה משופרת לקופקסון, הרי שהקופקסון עצמו כבר חווה תחרות מתרופות חדשות וגם מגנריקה, וככל שהחברה תתעכב בפיתוח (וכמעט תמיד יש עיכובים), שוק הקופקסון שבו היא תוכל לנגוס ילך ויקטן. מוצריה האחרים נמצאים בשלבים מוקדמים יחסית, ועוד אין מידע התומך בכך שהחברה אכן תצליח ליצור מוצרים אלה, בעיקר כאלה הכוללים גם חידושים (מוצרי השחרור המושהה).

העובדה כי נאלצה לחתוך את השווי כעת ביותר ממחצית, אמנם יוצרת תחושה של הזדמנות, אבל גם של פשרה שעשתה החברה.

ReWalk: קביים גם למשותקים

ReWalk, שבה דנו בעבר בהרחבה, מפתחת וכבר משווקת מערכות שמהוות תחליף לכיסא גלגלים, ומאפשרות למשתמש בהן ללכת זקוף, בעזרת קביים, גם אם הוא משותק בשתי רגליו.

החברה הוקמה על-ידי ד"ר עמית גופר, יזם סדרתי ומשותק בעצמו, והיא מציינת אפילו בתשקיף כי הידע המשולב שלו בהנדסה ובהיכרות עם הצרכים של עולם הנכים הוא נקודת הייחוד של החברה.

הכנסות החברה עד כה היו מינימליות, משום שהיא קיבלה רק לאחרונה אישור לשיווק המוצר לשוק הביתי.

עד כה רשמה הכנסות של 1.6 מיליון דולר, משימוש במוצר להולכה של משותקים בבתי חולים שיקומיים.

יתרונות ההנפקה: מוצר "סקסי" ויחסי ציבור יוצאי דופן בארה"ב כמו גם בישראל. המחיר של המוצר טרם נמסר רשמית, אך משותקים שביררו זאת אישית ציינו באינטרנט כי הוא צפוי לעלות סביב 70 אלף דולר ליחידה.

המוצר כבר מאושר לשיווק בשוק היפני, שם כבר יש לחברה שת"פ אסטרטגי עם חברת הרובוטיקה יקסאווה, שתשווק אותו לבתי החולים. יקסוואה היא גם מועמדת סבירה לרכוש את החברה, בשלב מאוחר יותר.

המכירות של החברה יתבססו תחילה כנראה על רוכשים פרטיים. סכום של 70 אלף דולר הוא לא בשמיים עבור מוצר משנה חיים. החברה תצטרך למכור רק כמה מאות יחידות של המוצר כדי להגיע להכנסות של כמה עשרות מיליוני דולרים, רמת הכנסות התומכת בשווי שהיא מבקשת.

אתגרי ההנפקה: בשלב כלשהו, כדי לפרוץ לכמות מכירות משמעותית, תצטרך החברה להשיג שיפוי ביטוחי למוצר הביתי.

לשם כך היא תצטרך להראות כי המוצר לא רק מועיל לאיכות החיים של המשותקים, אלא גם חוסך כסף לחברות הביטוח בהפחתת הסיבוכים הנובעים משהות בכיסא גלגלים. תהליך השגת השיפוי יכול לארוך זמן.

לחברה יש גם מתחרים, והיא היום אמנם מובילת השוק, אך תיתכן בהמשך תחרות ממוצרים שיהיו זולים יותר ויספקו חלק מן התועלות של המוצר.

גם תהליך הייצור הסדרתי של המוצר עלול להיות מאתגר, וכל תקלה אפשרית בו יכולה לפגוע דרמטית ב"סקסיות" שלו.

החברה בחנה את המוצר היטב לפני השקתו, אולם עדיין מדובר במוצר מורכב.

מאפי

מה עושה החברה: תרופות גנטיקה משופרת

דמויות בולטות: ד"ר אהוד מרום

סכום מבוקש: 20 מיליון דולר

לפי שווי: 120 מיליון דולר אחרי הכסף

הפסד ל-2013: 1.4 מיליון דולר

חתמים: Aegis

ReWalk

מה עושה החברה: מכשיר המאפשר למשותקי רגליים ללכת זקוף

דמויות בולטות: המייסד ד"ר עמית גופר

סכום מבוקש: 57 מיליון דולר

לפי שווי: 250-300 מיליון דולר אחרי הכסף

הפסד ב-2013: 12.1 מיליון דולר

בעלי מניות: הקרנות ויטהלייף, IHCV, פונטיפקס, owrcroud ,Previz, תאגיד יקסאווה ועמית גופר

חתמים: ברקליס, ג'פריז, קנקורד