"צריך לנצל את המצב כדי לאסוף מניות ואג"ח"

ויקי פז, מנהלת השקעות בכירה באי.בי.אי ניהול תיקים אמבן, מדגישה כי "חשוב בתקופות כאלה להיצמד עד כמה שאפשר לעובדות הכלכליות. תקופות הסלמה הן לרוב הזדמנויות כניסה לשוק"

ויקי פז / צילום: תמר מצפי
ויקי פז / צילום: תמר מצפי

כשלושה שבועות מאז תחילת המבצע הצבאי "צוק איתן", ובינתיים ביצועי הבורסה, שעלתה ביותר מ-1%, מראים כי מרבית המשקיעים אינם חוששים מהשלכות כלכליות שליליות משמעותיות על המשק בהמשך.

בבית ההשקעות אי.בי.אי מציינים כי "ניסיון העבר מראה שמבחינת השפעתה של הסלמה ביטחונית על השוק בישראל, לא כדאי לפעול בעין הסערה. תקופות משבר כאלו היו לרוב הזדמנויות כניסה לשוק, ולא להיפך".

ויקי פז, מנהלת השקעות בכירה באי.בי.אי ניהול תיקים אמבן, מסבירה כי "קשה מאוד לתזמן את השוק, ודוגמה לכך ראינו הן בימי המבצע הראשונים, והן באירועים ביטחוניים קודמים". לכן, לדבריה, "חשוב בתקופות כאלה להיצמד עד כמה שאפשר לעובדות הכלכליות, ולנצל מצבי שוק כדי לאסוף מניות ואיגרות חוב במחירים מעניינים".

פז מוסיפה כי "היסטורית, ניתן לראות שבדרך כלל קיימת פגיעה מסוימת ברבעון בו מתרחשת החרפה ביטחונית, אך לאחר מכן יש חזרה לתוואי צמיחה עם פיצוי כלפי מעלה".

כדוגמה, מזכירה פז שבמלחמת לבנון השנייה התוצר ירד ב-2.1%, וברבעון שלאחריה "תיקן וזינק בקרוב ל-10% במונחים שנתיים".

יחד עם זאת, פז מדגישה כי ההחרפה הנוכחית במצב הביטחוני "מגיעה בתזמון לא אופטימלי מבחינת הצריכה הפרטית, שמתמתנת גם כך. האינפלציה הבסיסית גולשת לטריטוריה אפסית-שלילית, ובניגוד לפעמים הקודמות, כיום נובע הדבר בעיקר מגורמים מבניים ולא מחזוריים".

עוד היא מוסיפה כי "אנו רואים גידול באי שוויון במשק, התגברות המודעות הצרכנית ושחיקה ממושכת בשכר הריאלי. יחד עם המשך ייסוף השקל, והמצב הביטחוני שעלול לגרום להאטה נוספת, גם אם זמנית - עולה ההסתברות להפחתת ריבית".

זרקור על מניות ערך אירופיות

פז מקצה לרכיב המנייתי בתיק ההשקעות שלה 30%, מהם 14% בארץ והיתרה לשוקי חו"ל. "מדדי המניות בארה"ב רשמו מתחילת 2014 ביצועים עודפים על פני מדדי מניות רבים באירופה ובשאר העולם. באירופה, רמות המחירים זולות יותר", אומרת פז, "ולכן איתור מניות ערך אירופיות נמצא תחת הזרקור שלנו".

עוד היא מוסיפה בעניין, כי "לעומת ארה"ב שנקטה עד כה במדיניות מוניטארית מרחיבה ואגרסיבית, באירופה המדיניות המוניטארית נשענת יותר על רטוריקה ופחות על צעדים אקטיביים. פועל יוצא מכך הוא שהמומנטום החיובי באירופה מתחיל להתפוגג, ומחירי המניות משקפים זאת".

ההערכה באי.בי.אי היא כי ה-ECB (הבנק האירופי המרכזי) "ייאלץ לנקוט במוקדם או במאוחר בצעדים מרחיבים משמעותיים יותר, ואז גם תעלה ההסתברות להצפת הערך הגלום במניות".

לגבי התימחור בשווקים מתעוררים, מציינת פז כי הוא מעניין, אך יש לקחת בחשבון גם את הסיכון. לדבריה, "אנו מתמקדים בשווקים שנראה כי הגיעו לשפל ושיש בהם פוטנציאל להצפת ערך, כדוגמת דרום קוריאה. גם סין, שסימנה השנה נקודת שפל חדשה, מתחילה להיות מעניינת".

"עם זאת", היא מוסיפה, "בבחירה בין אג"ח למניות בשווקים אלו, אנו עדיין מעדיפים השקעה בסדרות אג"ח בדירוגים גבוהים. איגרות אלו נסחרות בתשואות גבוהות, כשבתוך זה גלומה גם אופציה לרווחי הון, עם התייצבות הכלכלות והתחלת תהליך של הורדת ריבית".

באג"ח - רק "פרמיית סיכון נאותה"

לגבי שוק החוב, פז מציינת כי "האפיק הממשלתי השקלי עדיין עדיף על האפיק הצמוד", בין היתר בשל רמות המרווחים בשוק, וכן מתוך הנחה כי נתוני המאקרו אינם תומכים בהעלאת ריבית, אלא להיפך. "אג"ח של ממשלת ישראל ל-10 ו-30 שנה הניבו בהתאמה תשואה של 10% ו-17% מתחילת השנה", היא מזכירה, "כלומר, תשואות עודפות משמעותית ביחס למרבית מדדי המניות בארץ ובעולם".

באשר לשוק הקונצרני, "אנו עדים להמשך תהליך של צמצום מרווחים ביחס לאג"ח ממשלתיות, ותהליך מקביל של צמצום מרווחים בין הדירוגים השונים של אג"ח קונצרניות", אומרת פז. "התשואה באיגרות בדירוגים נמוכים-בינוניים לא תמיד מפצה על הסיכון הנוסף, ולכן חשוב להיות סלקטיביים ולבחור אג"ח עם מרווחים המגלמים פרמיית סיכון נאותה".

פז סבורה כי "אם אין כאלו, עדיף להשקיע באג"ח איכותיות של חברות מובילות ומוכרות, על פני השקעה באג"ח בדירוג נמוך עם תשואה עודפת, אך עם פרמיית סיכון שאינה מספקת".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההמלצות של ויקי פז
 ההמלצות של ויקי פז

תיק ההשקעות המומלץ של ויקי פז
 תיק ההשקעות המומלץ של ויקי פז