תכירו: המיליונרים החדשים של גל הנפקות הביומד הנוכחי

מבול הנפקות הביומד הישראליות בשוק ההון האמריקאי יצר מספר מיליונרים חדשים, רובם אנשי מדע, ששווי החזקותיהם אמנם כרגע "על הנייר" אך נע בין עשרות למאות מיליוני דולרים לכל אחד

חברות הביומד השתלטו על השוק הראשוני בארה"ב, ואנחנו לא מתכוונים רק לישראליות שבהן. ברבעון הראשון של השנה רוב ההנפקות הראשוניות היו של חברות מסקטור זה - 47% לעומת 22% מסקטור הטכנולוגיה - ולמרות שברבעון השני נרשמה נסיגה בפעילות של הסקטור - 27% מסך ההנפקות לעומת 28% מסקטור הטכנולוגיה ו-13% מסקטור האנרגיה - הנפקות הביומד עדיין כאן.

רק השבוע אמורות לצאת לפועל ארבע הנפקות ביומד ישראליות, וזאת לאחר ארבע אחרות שכבר הונפקו השנה (ביוליין, גלמד, מדיוונד וקייט פארמה) וחמש נוספות שהונפקו אשתקד (אלקוברה, קמהדע, אנזימוטק, מזור רובוטיקה ואבוג'ן).

על רקע גל הנפקות זה החלטנו לבדוק מי התעשר מהן, ואיתרנו שמונה בעלי עניין (מייסד שמכהן כמנכ"ל או כיו"ר) ששווי החזקותיהם עומד על עשרות עד מאות מיליוני דולרים כל אחד. שווי זה, חשוב מאוד לציין, הוא "על הנייר", ולכן הוא יכול להתברר מאוחר יותר כנמוך או גבוה יותר, אך נכון לרגע זה זהו השווי המשתקף משווי החברות, בשוק המשני או השווי אליו הן מכוונות בהנפקה הקרבה שלהן.

ונתחיל בד"ר אריה בלדגרין, יו"ר, מנכ"ל ומייסד קייט פארמה, האחרונה שהונפקה. בלדגרין (64), שזהו לא האקזיט הראשון שלו (ולכן שווי הונו הכולל לבטח גבוה יותר), ייסד את קייט פארמה (Kite Pharma), המפתחת תרופות נגד סרטן, בקיץ 2009 וביוני האחרון הונפקה החברה וגייסה לקופתה 146.6 מיליון דולר לפי מחיר של 17 דולר למניה. די מהר עלתה זו, התממשה קמעה, וכעת עומד מחירה על 22.02 דולר המשקף שווי שוק של 812 מיליון דולר. לבלדגרין נותרו 17.3% מהחברה, ומכאן שווי החזקה של 140.5 מיליון דולר.

בלדגרין, שרכש את התואר שלו באוניברסיטה העברית, והתמחה באימונולוגיה (חקר מערכת החיסון) במכון ויצמן למדע, כבר ידע אקזיט בחייו. הוא היה שותף בהקמת Agensys, שנמכרה תמורת 537 מיליון דולר לכל היותר (על בסיס אבני דרך) לחברת Astellas, וכן בחברת קוגאר פארמה, שנמכרה תמורת כמיליארד דולר במזומן לג'ונסון אנד ג'ונסון. זה אומר שבלדגרין כנראה כבר מיליונר, אך החזקה בשווי של 141 מיליון דולר לא הולכת ברגל.

ועכשיו לשנייה בתור, ד"ר דליה מגידו. מגידו ושותפה אודי גלבוע הקימו את אלקוברה (Alcobra, שכבר הונפקה) ואת ביו בלאסט (Bio Blast, שעומדת להיות מונפקת השבוע). אלקוברה, שהפכה לכוכבת הביומד הישראלי בוול סטריט לאחר שיותר מהכפילה את שוויה מאז הנפקתה הראשונית, שווה כרגע 249 מיליון דולר ואילו ביו בלאסט עומדת להיות מונפקת לפי שווי ממוצע של 172 מיליון דולר "אחרי הכסף". הראשונה מפתחת תרופה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, והשנייה מפתחת תרופות למחלות נדירות שאין להן תרופה.

מגידו (62), מומחית לרפואת משפחה, הייתה בעברה אשת הון סיכון (בקרנות שהשקיעו בחברות ביומד) ורק יותר מאוחר עברה לקדמת הבמה כיזמית בפני עצמה. סך הונה בשתי חברות אלו עומד על 91.6 מיליון דולר, די דומה לזה של שותפה גלבוע. גלבוע (47) משמש במקביל כמייסד ומנכ"ל של בנק ההשקעות Notch Capital Top המכוון לתעשיית הביומד, וכן כדירקטור באינסוליין (נסחרת בשוק ההון המקומי).

שלושה יחסית אלמונים

ומהצמד מגידו-גלבוע למייסד מאפי פארמה (MAPI Pharma) שנאלץ לחתוך את שווי החברה בכמעט חצי כדי להפוך אותה לציבורית. אהוד מרום (64), הקים את מאפי, שפיתחה פלטפורמה טכנולוגית לשחרור מושהה של תרופות, כמו הקופקסון של טבע, בתחילת 2008 ולאחר ההנפקה הוא יוותר עם 41.2% מההון, ומכאן שווי החזקה של 48.6 מיליון דולר. מרום, נזכיר, היה בעברו מנהל המכירות הגלובליות של הקופקסון של טבע.

אחרי מרום מתמקם אלן בהרף, מנכ"ל ומייסד גלמד פרמצבטיקל. גלמד, להבדיל מאלקוברה, איבדה כמעט מחצית משוויה מאז ההנפקה, והיא שווה כעת 81 מיליון דולר. החברה מפתחת תרופה לטיפול בכבד שומני, ולבהרף יש 36% מהונה (29.2 מיליון דולר). בהרף (49%), שהקים את החברה במהלך שנת 2000, היה בעברו בכיר בחברת מימון פרויקטי אנרגיה Isramex Projects.

שלושת הבאים זכו עד כה להרבה פחות חשיפה תקשורתית מהחמישה שמנינו עד כה. הראשון הוא דוד בן עמי, יו"ר ומייסד מקרוקיור (Macrocure) שאמורה להיות מונפקת השבוע לפי שווי ממוצע של 226 מיליון דולר "אחרי הכסף". החברה, שהוקמה במהלך 2008, פיתחה שיטה לטיפול בפצעים קשים באמצעות שימוש בתאי דם לבנים המופקים מתרומות דם. בן עמי (54), המכהן כיו"ר החברה, היה בעברו סמנכ"ל פיתוח עסקי של טבע ישראל. לאחר ההנפקה, תיוותר בידיו החזקה של 11.4% מההון, ומכאן שווי של 25.8 מיליון דולר.

השני הוא פרופסור דרור חרץ, מנכ"ל ומייסד VBL שצפויה להיות מונפקת השבוע לפי שווי ממוצע של 260 מיליון דולר "אחרי הכסף". VBL, שהוקמה בתחילת 2000, מפתחת תרופות למחלות דלקתיות ולסרטן, ולחרץ (57) יוותרו לאחר ההנפקה 7.9% (20.5 מיליון דולר).

שלישי ואחרון הוא ד"ר ליאור רוזנברג, מדען ראשי ומייסד מדיוונד שגייסה במארס האחרון 80.5 מיליון דולר, ואיבדה מאז ההנפקה 32.6% לשווי נוכחי של 199 מיליון דולר. רוזנברג (68) שימש בעברו כמרצה לכירורגיה פלסטית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בן גוריון, וכן ניהל את היחידה לעיוותי פנים (כמו שפה שסועה) במרכז הרפואי "סורוקה" בבאר שבע ו"מאיר" בכפר סבא.

ההנפקות הישראליות הצפויות
 ההנפקות הישראליות הצפויות

שווי ההון על הנייר של מייסדי ומנהלי חברות הביומד שהונפקו
 שווי ההון על הנייר של מייסדי ומנהלי חברות הביומד שהונפקו