"צפויה קריסה של 20% לפחות בוול סטריט בשנה הקרובה"

מארק קוק שחזה את המפולות של 1987, 2000 ו-2008: "בסופו של דבר למנוע נגמר הדלק והוא מפסיק לעבוד. תחשבו על סכר שיש בו המון המון סדקים קטנים שלא ניתן להבחין בהם בעין בלתי מזויינת. לבסוף, הסכר נשבר ונפרץ"

דובים דב ירידות בורסה / צלם: פוטוס טו גו , רויטרס
דובים דב ירידות בורסה / צלם: פוטוס טו גו , רויטרס

מדדי המניות המובילים בארה"ב צפויים לצנוח ב-20% לפחות מתישהו במהלך 12 החודשים הקרובים. כך מעריך מארק קוק (Mark Cook) שחזה (וגם עשה הרבה מאוד כסף) את המפולות של 1987, 2000 ו-2008 (בעיקר באמצעות מכשיר יחודי שפיתח - Cook Cumulative Tick).

קוק, משקיע ותיק ומוערך מאוד, התראיין לספרו של ג'ק שוואגר Stock Market Wizards וזכה בתחרות המשקיעים בארה"ב בשנת 1992, כשהשיג תשואה של 563% על תיק ההשקעות שלו.

בכל אופן, כעת הוא מאוד מודאג מהתנהגות השווקים בארה"ב, ובעיקר מהמרווח בבורסה של ניו-יורק. "היו רק שני פעמים בעבר שנצפה כזה פער בין המרווח (Tick - הכוונה למספר המניות שנמצאות בעלייה לעומת אלה שיורדות) בשוק - ברבעון הראשון של 2000, ברבעון השלישי של 2007 והפעם השלישית הייתה באפריל 2014", הוא אומר.

לדעתו, השינוי הזה מעיד שהשוק מאבד "אנרגיה". "בסופו של דבר למנוע נגמר הדלק והוא מפסיק לעבוד. תחשבו על סכר שיש בו המון המון סדקים קטנים שלא ניתן להבחין בהם בעין בלתי מזויינת. לבסוף, הסכר נשבר ונפרץ. כך, תגיע לבסוף מפולת וזה יהיה קשה מאוד להרבה משקיעים, כרגיל".

קוק גם מודאג מכך שהשוק מתנהג בצורה לא נורמלית. "זה כמו להיות באזור הדמדומים. תחשבו שאתם יוצאים החוצה בעת שיורד גשם ועדיין נשרפים מהשמש. זו הסביבה היום בשווקי המניות".

אי אפשר כמובן לדעת בדיוק מתי תגיע המפולת אבל הוא מעריך שזה יקרה במהלך 12 החודשים הקרובים. "בינתיים השוק ממשיך לעלות אולם פחות ופחות מניות עולות לשיאים חדשים. כרגיל, יש אנשים שאומרים שהפעם זה שונה אבל זה לא. זה לעולם לא".

הכי חשוב לסוחר או משקיע, לדעתו, זה לשמור על גמישות מירבית ו"ראש פתוח", וכך להתכונן למפולת. "בעתיד מה שנראה יהיה שונה לגמרי ממה שראינו בשנים האחרונות. זה יהיה כמו לעבור מהג'ונגל למדבר. זה מדהים שהשוק לא עבר תיקון של יותר מ-10% בשנתיים האחרונות. יש אווירה של שאננות ורגיעה וזה יתנפץ בקרוב. זה לא יכול להימשך כך עוד הרבה זמן".