רשות ני"ע תכריע בשאלה האם יש שוק אג"ח עמוק בישראל

זאת בעקבות הטענות לניגודי עניינים של חברי המוסד לתקינה ■ יחד עם זאת, בנק ישראל והאוצר יקבעו בסוגיה זו בבנקים ובחברות הביטוח

שמואל האוזר / צלם: אוריה תדמור
שמואל האוזר / צלם: אוריה תדמור

על רקע הטענות לניגודי העניינים של המוסד לתקינה החשבונאית, הוחלט כי רשות ני"ע היא שתקבע האם יש בישראל שוק אג"ח עמוק. הרשות, בראשה עומד פרופ' שמואל האוזר, אמנם הביעה תמיכה בהחלטה זו, אולם היא נדרשת לעשות בדיקה מחודשת, כך שאין זה וודאי שהיא אכן תחליט כי קיים שוק אג"ח עמוק. לא ברור כמה זמן ייקח התהליך, אך הכוונה היא שההחלטה בנושא השוק העמוק תיושם עד סוף השנה.

עוד נדגיש כי ההחלטה של הרשות תחול רק על החברות הציבוריות עליהן היא מפקחת. כלומר בנוגע לבנקים ולחברות הביטוח, ההחלטה תהיה בידי הרגולטור הרלוונטי. נזכיר כי ככל הידוע גם בנק ישראל אשר אחראי על הבנקים וגם האוצר המפקח על חברות הביטוח, חושבים כי אין בישראל שוק אג"ח עמוק.

ההחלטה להעביר את ההכרעה לידי רשות ני"ע נבעה מכך שנשמעו ביקורות על הרכב המועצה לתקינה, המורכבת מגורמים שיש להם קשר לגופים המושפעים מההחלטה האם שוק האג"ח הקונצרניות בישראל עמוק. בעקבות טענות אלו התערב בנושא מבקר המדינה יוסף שפירא. משמעות נושא השוק העמוק, קשורה בהיוון ההתחייבויות הפנסיוניות של העובדים. אם אין שוק עמוק, הרי שריבית ההיוון היא לפי אג"ח ממשלתיות, בהן הריבית נמוכה יותר לעומת הקונצרניות. ככל שהריבית נמוכה יותר, היקף ההתחייבויות בעת ההיוון גדול יותר.

ישנן מספר חברות שההחלטה הזו תשפיע מהותית על דוחותיהן הכספיים בשל ההתחייבות הגבוהה לעובדים. בין החברות חברת חשמל ובנק לאומי.