תע"א הובילה גיוסי אג"ח של כמיליארד ש' מתחילת השבוע

מתחילת השנה ועד כה צמח היקף הנפקות האג"ח בכ-13% לכ-24 מיליארד שקל ■ נגה קנז, סגנית יו"ר רוסאריו קפיטל: "למרות המצב הביטחוני השוק עובד ואין פאניקה. השחקנים המרכזיים בשוק ההנפקות כנראה לא חושבים שרמת הסיכון של ישראל עלתה באופן דרמטי"

המל"ט איירולייט / צילום: תע"א
המל"ט איירולייט / צילום: תע"א

בצל התמשכות המלחמה בעזה והחששות הגוברים מפני השלכותיו הכלכליות, ממשיך שוק גיוסי החוב הקונצרני להפגין עוצמה ולהיטיב עם פירמות גדולות ומבוססות. גיוסי האג"ח של אותן חברות יצאו לפועל כמתוכנן, וזכו לביקושים גבוהים שאפיינו את השוק בחודשים שקדמו למבצע "צוק איתן".

בשלב זה פגיעת המבצע מורגשת בעיקר בהנפקות האג"ח שתכננו לבצע חברות השורה השנייה והשלישית, לרוב בעלות דירוג מסדרת ה-B, אשר נאלצו לדחות את תוכניות הגיוס למועד לא ידוע בעקבות המבצע בעזה. בין אלו נמנות חברת הדיור המוגן בית הזהב, אלקטרה נדל"ן, יצרנית צינורות המתכת אברות, חברת המתכת ברנד ויזמית הנדל"ן לוינסקי עופר.

החוב שגויס בימים האחרונים, בהיקף של כמיליארד שקל, התחלק בין שלוש מנפיקות גדולות: התעשייה האווירית (תע"א), נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז), וחברת הנדל"ן המניב אמות מקבוצת אלוני חץ. כל השלוש גייסו בריביות נוחות, המלמדות כי עבור חוב איכותי הביקושים נותרו כשהיו.

נגה קנז, סגנית יו"ר רוסאריו קפיטל, אמרה היום כי "למרות המצב הביטחוני השוק עובד ואין פאניקה. החברות הגדולות ממשיכות לגייס כרגיל ובינתיים רק כמה הנפקות בודדות ולא גדולות נדחו. החברות הקטנות יותר יוכלו להשלים את ההנפקות במצב של רגיעה, אז הריביות שהן יקבלו יהיו נמוכות יותר, לכן הן מעדיפות לחכות".

לדבריה, "בסך הכול, השחקנים המרכזיים בשוק ההנפקות כנראה לא חושבים שרמת הסיכון של ישראל עלתה באופן דרמטי. אם למבצע תהיה השפעה על מצב המשק ונראה שינוי דרמטי במצב הכלכלה, זה ישפיע גם על שוק ההון ועל גיוסי האג"ח, אבל בינתיים לא נראה שאנחנו בכיוון הזה".

"תהליך ההנפקה קיבל טוויסט"

את הגיוס הגדול ביותר של השבוע השלימה אתמול התעשייה האווירית, שהנפיקה אג"ח תמורת כ-465 מיליון שקל. נתג"ז, חברה ממשלתית נוספת, השלימה גיוס אג"ח פרטי של כ-300 מיליון שקל, ואילו אמות הבטיחה גיוס של כ-200 מיליון שקל.

תע"א, שגם בשגרה רכישת אג"ח שלה נתפסת כאחת מההשקעות הדפנסיביות בשוק המקומי, נהנית מהרוח הגבית של הצלחת מערכת ההגנה "כיפת ברזל". החברה, הנמצאת בבעלות מלאה של המדינה, מפתחת ומייצרת בין היתר את המכ"מ שמשמש את כיפת ברזל (הקבלן הראשי של המערכת הוא רפאל). זאת, כחלק מפעילותה המתמקדת בפיתוח, מכירה ותחזוקה של כלי טיס צבאיים ואזרחיים, כלי טייס בלתי מאוישים, פיתוח וייצור לוויינים, מערכות נשק וחימוש, מערכות אלקטרוניות ועוד.

המכרז של תע"א זכה לביקושי יתר אדירים שהצטברו לכ-1.6 מיליארד שקל בהנפקת סדרת האג"ח השקלית החדשה (ד') שלה. ביטחון המשקיעים בחברה בא לידי ביטוי גם בריבית הנמוכה בה נסגר המכרז, בשיעור של 0.95% מעל ריבית בנק ישראל, ובמח"מ של 7.8 שנים.

בעקבות הצלחת הנפקת האג"ח אמרו היום בכירים בתעשייה האווירית: "התחלנו בתהליך ההנפקה עוד לפני שהמבצע הצבאי התחיל, ובסוף יצא שההתעניינות במהלך קיבלה טוויסט בגלל כיפת ברזל ויתר מערכות ההגנה והפעילות של התעשייה האווירית. הייתה הרבה מאוד פטריוטיות ברוד שואו. אבל צריך לזכור שגם בהנפקה הקודמת, בתחילת 2013, שהייתה בהיקף גדול יותר, נהנינו מביקושי יתר גדולים".

לעומתה, נתג"ז, השלימה אתמול גיוס בריבית של 2.84% צמוד למדד, ובחברה ציינו כי הכסף שגויס מיועד להמשך מימון תוכנית הפיתוח שלה, במסגרתה תורחב מערכת ההולכה הארצית ויוקמו מקטעי קווי הולכה נוספים.

חברת הנדל"ן המניב אמות נהנתה מביקושי יתר של פי 2.5, שהגיעו לכ-700 מיליון שקל במסגרת השלב המוסדי שביצעה, בו נקבעה הריבית השנתית על האג"ח בשיעור של 3.2% במח"מ של 9.6 שנים.

נתוני חברת מידרוג מצביעים כי בחודש יולי נחלשו גיוסי החוב הקונצרניים בשוק ביחס לחודש הקודם, אך הם עדיין מרשימים ומתקרבים ל-3 מיליארד שקל (ירידה של כ-25% ביחס לחודש יוני, שהיה חודש פורה במיוחד ובסיכומו גויסו קרוב ל-4 מיליארד שקל באג"ח).

עוד מציינים במידרוג כי מרבית המנפיקים בחודש האחרון אופיינו בדירוגים גבוהים יחסית, של A1 ומעלה, והגיעו מענפים הנחשבים יחסית סולידיים, ובהם תעשייה, ביטוח ותקשורת.

בסך הכול, מתחילת השנה ועד כה היקף ההנפקות צמח בכ-13% לכ-24 מיליארד שקל. בנטרול הרכיב הישראלי בגיוסי החוב הענקיים שביצעו בחו"ל שותפויות חיפושי הגז של קבוצת דלק ("תמר בונדס") ובי-קום ,שמר היקף הגיוסים על יציבות והסתכם ב-21 מיליארד שקל.

לדברי מנכ"ל מידרוג, ערן היימר, "נתוני חודש יולי מצביעים על כך שמבצע 'צוק איתן' האט את תנופת הגיוסים שאפיינה את החודשים הקודמים של השנה, אולם זו לא נעצרה לעת עתה, ואנו צופים כי מנפיקים יוסיפו לנצל את סביבת הריבית הנוחה כדי לבצע מחזור חוב".

במידרוג מציינים כי ההנפקות החודש בוצעו בידי מספר מצומצם יחסית של מנפיקים גדולים, כשמלבד אלה שכבר הוזכרו כוללים בהם בין היתר גם כלל ביטוח, שגייסה יותר מ-500 מיליון שקל, וסלקום, שגייסה יותר מ-300 מיליון שקל.

תע"א

■ תחום פעילות: פיתוח וייצור לוויינים, כלי טייס בלתי מאוישים, מערכות טילים, מערכות אלקטרוניות, הסבת מטוסי נוסעים ומטוסי מנהלים וייצור חלקי מטוסים

■ מספר עובדים: 16,092 (סוף 2013)

■ מנכ"ל: יוסי וייס

■ מכירות ב-2013: 3.64 מיליארד דולר

■ רווח ב-2013: 75 מיליון דולר

הנפקות האגח הקונצרניות הבולטות ביולי
 הנפקות האגח הקונצרניות הבולטות ביולי