נתונים קשים: נפילה גורפת של 7% ביצוא ברבעון השני

מכון היצוא: הירידה ביצוא ברבעון השני נבעה בין היתר מירידות מהותיות ביצוא הכימיקלים והרכיבים האלקטרוניים, כשמנגד העלייה ביצוא התרופות סייעה לקזז מעט את הירידות

מפעל תעשיות אלקטרוכימיות / צילום: רובי קסטרו- מעריב
מפעל תעשיות אלקטרוכימיות / צילום: רובי קסטרו- מעריב

השקל החזק ממשיך לגבות מחיר מכלכלת ישראל. מנתונים שפרסם היום (ד') מכון היצוא עולה כי ברבעון השני של השנה נרשמה ירידה של 7% בייצוא הישראלי, כאשר הירידה הייתה גורפת ונרשמה בכל התחומים.

במכון היצוא מדברים על "תפנית שלילית במגמת היצוא המאפיינת את כל הסקטורים" ברבעון השני. כאמור היצוא ירד ב-7% ל-13.6 מיליארד דולר, כאשר יצוא היהלומים ירד ב-16% ל-2.1 מיליארד דולר, היצוא החקלאי ירד ב-9% ל-315 מיליון דולר והיצוא התעשייתי רשם ירידה של כ-4% ל-11.2 מיליארד דולר.

יצוא
 יצוא

הירידה ביצוא ברבעון השני נבעה בין היתר מירידות מהותיות ביצוא הכימיקלים והרכיבים האלקטרוניים, כשמנגד העלייה ביצוא התרופות סייעה לקזז מעט את הירידות. יצוא הכימיקלים ירד ב-13% ל-2.8 מיליארד דולר ויצוא הרכיבים האלקטרוניים ירד ב-4.5% ל-1.2 מיליארד דולר. יצוא התרופות עלה ב-10% ל-1.6 מיליארד דולר.

מניתוח גיאוגרפי של היצוא עולה "תמונה מדאיגה לגבי היקפי היצוא לארה"ב", כדברי מכון היצוא. במהלך 5 הרבעונים האחרונים חלה נסיגה מגמתית במכירות החברות הישראליות לשוק האמריקאי. ברבעון השני של השנה ירד היצוא לארה"ב ב-2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 2.5 מיליארד דולר (כ-22% מסך היצוא ברבעון זה). ירידה זו התקבלה לאחר ירידות משמעותית של כ-11% בהיקפי היצוא לארה"ב ברבעון הראשון של 2014, של כ-7% ברבעון הרביעי של 2013 ושל כ-24% ברבעון השלישי של אותה שנה.