גיאוקרטוגרפיה: 1 מכל 7 צפוי לחרוג ממסגרת האשראי

על פי הבדיקה, המצב בדרום חמור עוד יותר: 33% מתושבי הדרום צופים כי יאלצו לחרוג ממסגרת האשראי כתוצאה מהמצב הכלכלי בעקבות הלחימה

קמפיינים מחבקים בעיתונות במהלך צוק איתן
קמפיינים מחבקים בעיתונות במהלך צוק איתן

1 מכל 7 ישראלים צפוי לחרוג ממסגרת האשראי ולהתקשות בהחזר תשלומי המשכנתא בחודש הקרוב, כך עלה מבדיקה שנערכה ע"י החטיבה הכלכלית של גיאוקרטוגרפיה.

על פי הבדיקה, המצב בדרום חמור עוד יותר: 33% מתושבי הדרום צופים כי יאלצו לחרוג ממסגרת האשראי כתוצאה מהמצב הכלכלי בעקבות הלחימה. מקרב מי שמשלמים משכנתא וגרים באזור הדרום, למעלה מ-28% צופים קשיים בהחזר החודשי.

מהבדיקה שנערכה השבוע עולה כי כ-13.5% מבעלי הדעה בקרב הציבור טענו כי "בשל המצב הביטחוני הם חורגים או צופים חריגה ממסגרת האשראי בבנק". באזור הדרום צפוי שכ-33% ממשקי הבית כי יחרגו ממסגרת האשראי לעומת רק כ-5% מתושבי הצפון וכ-12% מתושבי המרכז.

החריגה הממוצעת ממסגרת האשראי צפויה לעלות על 4,500 שקל, כאשר היא תהיה נמוכה דווקא בקרב תושבי הדרום. החריגה מהמסגרת בקרב תושבי הדרום צפויה לעמוד, בממוצע, על כ-2,830 שקל. זאת לעומת חריגה ממוצעת של כ-8,330 שקל באזור השרון, כ-5,350 שקל בממוצע באזור המרכז וכ-5,300 שקל בממוצע באזור ירושלים.

לדברי עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות, המדינה ביצעה צעדים קטנים מאוד ורק על מנת להקל על נוטלי המשכנתאות לזכאים, ולכן מדובר בצעדים שאינם מספקים.

עו"ד גלעד נרקיס, מומחה להתמודדות מול הבנקים, מזהיר כי לחריגה ממסגרת האשראי וכתוצאה מכך לאי כיבוד התחייבויות וצ'קים עלולות להיות השלכות ארוכות טווח אולם ניתן למנוע מצב זה בהתנהלות נכונה.