ISDA: "ארוע אשראי" בארגנטינה - המדינה חדלת פירעון

הארגון למשתתפי סחר בנגזרים ועסקאות החלף: המצב צפוי לגרור תשלום למחזיקי חוזי ביטוח להגנה מפני חדלות פירעון של אג"ח, בהיקף של עד כמיליארד דולר

כריסטינה קירשנר, נשיאת ארגנטינה / צלם: רויטרס
כריסטינה קירשנר, נשיאת ארגנטינה / צלם: רויטרס

ה-ISDA (קיצור של The International Swaps and Derivatives Association, ארגון למשתתפי סחר בנגזרים ועסקאות החלף), הודיע היום (ו') כי כשלונה של ארגנטינה לפרוע את חובותיה הוא "ארוע אשראי", מה שצפוי לגרור תשלום למחזיקי חוזי ביטוח להגנה מפני חדלות פירעון של אג"ח, בהיקף של עד כמיליארד דולר. בפועל, משמעות ההודעה היא כי ארגנטינה היא חדלת פירעון.

ביום רביעי חדלה ארגנטינה חדלה לפרוע את החוב הריבוני שלה בפעם השנייה מאז 2001, אחרי שדיונים של הרגע האחרון שנועדו למנוע את חדלות הפירעון בין הממשלה והנושים שלה העלו חרס ולא הגיעו מכלל עסקה.

שר הכלכלה, אקסל קיסילוב, אמר ש"קרנות של עיטים טורפים" דחו הצעה מחודשת של ממשלתו, שהופנתה גם לבעלי האג"ח שהשתתפו בהסדר פריסת החוב אחרי שנת 2001, אבל "בלתי אפשרי" שנשלם להם יותר.

זמן קצר לפני הודעת קיסילוב, סוכנות S&P העבירה את הדירוג של ארגנטינה ל"חדלות פירעון סלקטיבית", אחרי שהיא לא שילמה לבעלי האג"ח ריבית של 539 מיליון דולר שהם היו אמורים לקבל ב-30 ביולי.

למרות שלארגנטינה אין גישה לשוקי ההון הבינלאומיים מאז חדלות הפירעון הקודמת שלה ב-2001, עלויות ההלוואה שלה צפויות כעת לעלות לרמות גבוהות למוסדות מדינה ולמגזר הפרטי. כלכלנים צופים שחדלות הפירעון תעמיק את המיתון, תלבה אינפלציה ותלחץ את יתרות המט"ח, מה שיוביל אולי לפיחות שני של המטבע הארגנטיני השנה.

חדלות הפירעון יכולה לגרור תביעות של 15 מיליארד עד 20 מיליארד דולר מארגנטינה, בגלל סעיפים של חדלות צולבת בחוזי האג"ח.