נתניהו: "מבצע צוק איתן נמשך; צה"ל ממשיך לפעול בכל העוצמה"; השמדת המנהרות תושלם בתוך יממה

רה"מ התייחס לחייל השבוי: "נמשיך לעשות הכול להשיב את הבנים. מבין ללב המשפחה, אשוחח איתם" ■ החלה נסיגה בכמה אזורים ברצועה; צה"ל לתושבים: "רשאים לשוב לבתים" ■ בן 70 נפצע קשה מפגיעת פצמ"ר באשכול

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון כינסו הערב (שבת) מסיבת עיתונאים בקריה בתל-אביב, והתייחסו להמשך הלחימה ברצועת עזה. "מבצע צוק איתן נמשך", אמר נתניהו בפתח דבריו. "צה"ל ממשיך לפעול בכל העוצמות כדי להשלים את יעדי המבצע: השבת השקט, השבת הביטחון לתקופה ממושכת תוך פגיעה משמעותית בתשתיות הטרור. במקביל, כוחותינו משלימים את פעולת הפגיעה והנטרול של המנהרות ברצועת עזה. עד כה הם נטרלו עשרות מנהרות. הפעולה פוגעת במאמץ אסטרטגי, שחמאס השקיע בו הרבה שנים" נתניהו הבהיר כי צה"ל ייערך מחדש לאחר הטיפול במנהרות לפי צורכי הביטחון.

"אני כואב עם המשפחות השכולות ושולח להן את תנחומי ותנחומי העם", המשיך נתניהו ואמר. ראש הממשלה התייחס גם לעניין קצין צה"ל סגן-משנה הדר גולדין, שיש חשש כי נפל אתמול בשבי חמאס באזור רפיח. "אני רוצה לחזק את משפחתו של הדר גולדין אשר נחטף אתמול", אמר. מדינת ישראל תמשיך לעשות כל מאמץ כדי להשיב את בניה ארצה. אזרחי ישראל, החוסן שאתם מגלים מאפשר לנו להמשיך את המבצע. אני מודה לכן על האחידות ואחדות.

"שיתוף-הפעולה ביני לבין הרמטכ"ל הוא הדוק. בתחילת המבצע הבטחנו להשיב את השקט למדינת ישראל. ייקח כמה זמן שיידרש ויופעל כמה כוח שצריך. התמיכה הגבוהה של ארה"ב ואירופה היא הישג חשוב למדינת ישראל. היא תחזק את תביעתנו לחיזוקה ושיקומה של רצועת עזה ופירוק הנשק".

שר הביטחון משה יעלון אמר במסיבת העיתונאים כי צה"ל "ממשיך בפגיעה משמעותית בתשתית הטרור של חמאס". הוא הדגיש: "שלא תהיינה טעויות - חמאס משלם מחיר כבד מאוד. בפעילות נחושה אנחנו ממשיכים בהריסת תשתיות הייצור שלו. רק הלילה צה"ל השמיד מתחם באוניברסיטה האיסלאמית בעזה, שם עסקו תחת כיסוי אקדמי בייצור חומרי לחימה עבור חמאס".

לדברי יעלון, "המבצע הזה, גם אם יימשך ימים ארוכים, מותיר את חמאס בבעיה עמוקה. יידעו אנשי חמאס כי נמשיך לתקוף את תשתיות הטרור העזה עד שיהיה שקט".

הכוחות החלו לסגת

כוחות צה"ל עומדים בפני השלמת הטיפול במנהרות הטרור בתוך פחות מ-24 שעות - כך אמר הערב (שבת) גורם בכיר בפיקוד הדרום. לדבריו, מדובר ביותר מ-30 מנהרות - חלקן היו מוכרות לצבא עוד לפני תחילת מבצע "צוק איתן" וחלקן אותרו במהלך המבצע.

בהתאם לדברים אלו, באזורים מסוימים ברצועת עזה מתחילים כוחות הצבא לסגת לאחור ולהתפרס במערך הגנה, כשהם מוכנים לפקודות מהדרג המדיני. בצפון רצועת עזה, בין היתר בבית להייא, הודיע צה"ל לתושבים כי הם מורשים לשוב לבתיהם.

צה"ל ישלים בתוך יממה להשמיד את כל המנהרות ההתקפיות שהצבא ידע על קיומן ואשר נחשפו במהלך התמרון ובהתבסס על מידע מודיעיני. בתום השמדת המנהרות ייערך צה"ל להמשך הפעילות בתוך השטח הפלסטיני כקלף מיקוח מול חמאס. סוגיית המנהרות היא אחד הנושאים שישראל שמה לה למטרה לטפל בו במסגרת הלחימה הקרקעית ברצועת עזה.

בשעות הערב נפצע גבר כבן 70 באורח קשה מפגיעת פצצת מרגמה במועצה האזורית אשכול. מוקדם יותר היום נפצע חייל צה"ל לאחר שנפגע גם הוא מפצצת מרגמה באשכול. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים תל השומר במצב קל.

מאז שעות הבוקר נורו יותר מ-70 רקטות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל. בשעות האחרונות חלה עלייה משמעותית בתדירות הירי, בייחוד לעבר אזור עוטף עזה. מעל שדרות ואשקלון יירטה מערכת כיפת ברזל בהצלחה שתי רקטות. לא היו נפגעים.

גורם מדיני אמר היום (שבת), כי "העיסוק בהפסקת אש נוספת הוא תיאורטי לחלוטין", אחרי שחמאס הוכיח שאין כל טעם לדון עמו בעניין. לדבריו, "ישראל תעשה כל מה שנדרש כדי להגן על אזרחיה, ואחרי ההפרה הגסה של הפסקת האש בידי חמאס, הקהילייה הבינלאומית כולה צריכה להבין זאת".

בתוך כך, מקורות פלסטיניים דיווחו כי ישראל הודיעה בצהריים לגורמי התיאום הפלסטיניים כי תושבי העיירות בית לאהיה ואל-עטטרה שבצפון הרצועה, רשאים לשוב לבתיהם. בתחילת הלחימה נדרשו התושבים לעזוב את הבתים ולנוע דרומה, וזו הפעם הראשונה מאז תחילת הלחימה שצה"ל מודיע לתושבים כי הם יכולים לחזור לבתיהם. ההודעה באה בעקבות יציאה של כוחות צה"ל מאזורים אלה ובימים הקרובים צפויות להיות נסיגות נוספות משטחים נוספים.

על-פי הערכות בצד הפלסטיני, צה"ל סיים את פעילות חשיפת המנהרות באזורים אלה.

דיון הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיים אמש בתל-אביב נמשך למעלה מ-5 שעות. במהלכו נשקלו שתי חלופות עיקריות: העמקת המבצע הקרקעי - או חתירה לסיומו באופן חד-צדדי, תוך שישראל ממשיכה בתקיפות קשות מהאוויר ושומרת לעצמה את היכולת לפעול קרקעית אם תידרש לכך.

זמן קצר לאחר שהקבינט הודיע כי לא ינהל משא ומתן עם חמאס וישלים חד-צדדית את המהלך הצבאי ברצועת עזה - מגיעה תשובת חמאס. "אם האויב רוצה להיכנס למו"מ עקיף במקביל לרגיעה הומניטרית, המשוואה היא שקט ייענה בשקט", אמר אחר הצהריים (שבת) דובר חמאס מושיר אל-מסרי.

התנאים שלנו ברורים, הדרישות שלנו ברורות", הצהיר דובר חמאס. "אנחנו רוצים להגיע לרגיעה כוללת שתענה על רצונות העם הפלסטיני ותיקח בחשבון את הקורבנות. לא יהיה ביטחון לאויב כל עוד לא יהיה ביטחון לעמנו, ולא תהיה הפסקת אש שלא תענה על צורכי העם הפלסטיני. כל נסיגה חד-צדדית מעזה היא מזימה חדשה".

במקביל להודעות הקבינט וחמאס, הגיעו היום לקהיר משלחות מטעם חמאס והרשות הפלסטינית בניסיון להגיע להסכמה על רגיעה. קודם לכן ציין גורם מדיני בכיר כי ישראל הודיעה למצרים כי אין בכוונתה לשלוח משלחת לקהיר.

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, קרא הבוקר להפסקת אש ברצועת עזה, והזהיר כי "הזמן שאבד מסבך את המצב יותר ויותר". לדבריו, "לו היוזמה המצרית הייתה מתקבלת, היה נחסך דם רב וקורבנות רבים". סיסי דיבר במסיבת עיתונאים בקהיר לצד ראש ממשלת איטליה מתיאו רנצי, ואמר כי "היוזמה המצרית היא הזדמנות אמיתית לפתור את המשבר ברצועת עזה", והדגיש כי היוזמה גובשה לפני הפעולה הקרקעית ולפני שמספר ההרוגים עלה בצורה כה משמעותית. הוא הבהיר כי "אין חלופה המסוגלת לסיים את המשבר".

סריקות מבית לבית

בתוך כך, כיממה לאחר שהתעורר החשש שקצין גבעתי סגן-משנה הדר גולדין נפל בשבי חמאס, אומר היום (שבת) קצין בכיר בצה"ל, כי "אין הנחת עבודה לגבי האם הוא בחיים או לא". לדברי הקצין, הסיבה שלפיה אין אפשרות לקבוע מה מצבו של סג"מ גולדין נובעת מ"הפיצוץ שהיה שם, והעובדה שהוא ושני החיילים הנוספים שנהרגו היו צמודים. צריך לקחת את ההתרחשות המבצעית בחשבון".

הגורם הצבאי הבכיר המשיך וניסה לשפוך אור על השתלשלות התקרית הקשה: "היו כוחות גדולים יותר בטווחים השונים. הם ספגו אש במרחב מנהרה בשטח פתוח צמוד לבתים, שם הם נתקלו בחוליה. לא רחוק משם זוהה פיר מנהרה, שככל הנראה ממנה יצאו המחבלים ולשם כפי הנראה הוכנס הדר גולדין".

מהתחקיר הראשוני על אודות התקרית במהלכה נפל הקצין בשבי, עולה כי בזמן סריקות לאיתור מנהרות בדרום הרצועה, בשטח שחלקו חקלאי-פתוח וחלקו בנוי, נתקל כוח גבעתי בחוליית מחבלים. לאחר מכן יצא מחבל מתאבד מפיר מנהרה, פוצץ עצמו על הכוח ולאחריו יצאה חוליית מחבלים ופתחה באש.

במסגרת הפעילות לאיתור הקצין באזור רפיח, מבצעים כוחות גבעתי, בליווי כוחות שריון, הנדסה ויחידות עילית של צה"ל, סריקות מבית לבית באזור הפיגוע. את הכוחות מוביל מפקד חטיבת גבעתי, אלוף משנה עופר וינטר.

החיפושים מתמקדים בתא שטח מובהק באזור רפיח, שיכול להוות מסתור עבור החוליה שחטפה את הקצין. בתא שטח זה, הקרוב למקום הפיצוץ בזמן שהמחבל המתאבד יצא מפיר מנהרת הטרור, היו ארבעה לוחמים לפחות: שניים נהרגו, אחד נפצע והרביעי, סג"מ הדר גולדין, לפי החשש נפל בשבי.

קצין בכיר בצה"ל הדגיש כי במהלך היממה האחרונה הותקפו 200 מטרות לאורך רצועת עזה. בסך הכל ומאז תחילת מבצע "צוק איתן", הופצצו למעלה מ-4,500 יעדים. ביממה האחרונה פוצצו ארבע מנהרות והותקפו חמישה מסגדים, ששימשו מצבורי רקטות ומתקנים צבאיים. בין היתר הותקפו מבני האוניברסיטה האיסלאמית ששימשו לפעילות צבאית, ומתקני פיקוד ושליטה של חמאס. לדברי הקצין הבכיר, ביממה הקרובה תימשך הפעילות לאיתור המנהרות והשמדתן. הוא אמר כי עד כה, גויסו 72 אלף חיילי מילואים מתוך 87 אלף שהקבינט אישר לגייס.

אחרי התקרית אמש, אמר בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, כי "בידינו חייל ישראלי חטוף". הוא טען כי האירוע התרחש בטרם הפסקת האש בת 72 השעות נכנסה לתוקפה ב-8:00 בבוקר, ולפיכך הארגון לא הפר אותה. מאוחר יותר התנער הארגון מהמעשה. אחד מבכיריו אמר כי הארגון הודיע רשמית לרוברט סרי, נציג האו"ם למזרח התיכון, שאין לו שום מידע בנוגע לגורלו של החייל הישראלי הנעדר. הבוקר, התייחסה לראשונה הזרוע הצבאית של הארגון, גדודי עז א-דין אל-קסאם, לתקרית. בהודעה שפרסמה הזרוע, נכתב: "איבדנו קשר עם קבוצת הלוחמים שהשתתפה במארב ואנו מאמינים שכולם נהרגו בהפצצה (הישראלית). בהנחה שהם הצליחו ללכוד חייל במהלך הקרב, אנו מעריכים כי גם הוא נהרג באירוע". לדברי הזרוע הצבאית של ארגון הטרור, לא ידוע לה על מקום הימצאותו של השבוי או על מצבו.

יירוטים מעל גוש דן

לאחר לילה שקט נשמעה הבוקר (שבת) אזעקה בסביבות השעה 06:00 בכמה ערים ויישובים בגוש דן, בעמק חפר וגם בבאר-שבע. בתחילה נשמעה האזעקה בשרון ובעמק חפר ולאחר כשלוש דקות נשמעה גם בתל-אביב. 10 דקות לאחר מכן נורה מטח נוסף לעבר באר-שבע. מערכת "כיפת ברזל" יירטה 4 רקטות בשמי השרון והמרכז ורקטה נוספת מעל באר-שבע. לא דווח על נזק או נפגעים. חלפו 8 שעות מאז המטח האחרון שנורה לעבר ישראל.

זמן קצר לפני הירי לעבר המרכז, אישר הקונגרס האמריקאי תוספת של 225 מיליון דולר למימון מערכת "כיפת ברזל". הקצאת הסכום אושרה בבית הנבחרים ברוב של 395 תומכים לעומת 8 מתנגדים. אמש אישר הסנאט את התקציב המיוחד פה-אחד, וכעת יהיה על הנשיא ברק אובמה לחתום עליו על מנת שיקבל תוקף של חוק.

אמש (שישי) התייחס נשיא ארצות-הברית ברק אובמה ללחימה הניטשת בין ישראל לחמאס, ובכלל זה לירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. "לישראל הזכות להגן על עצמה, שום מדינה לא הייתה סובלת ירי רקטות ומנהרות", אמר לכתבים בבית הלבן. אובמה התייחס גם לעניין קצין צה"ל, סגן-משנה הדר גולדין, בן 21 מכפר-סבא, שיש חשש כי נחטף אתמול בבוקר על-ידי חמאס.

אמש התכנס כאמור הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון גורלי, כדי להחליט כיצד תגיב ישראל להפרת הפסקת האש מצד חמאס ולאירוע הקשה ברפיח, שבו נהרגו שני חיילים ואחד נפל על-פי החשש בשבי. מוקדם יותר שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ של ארצות-הברית ג'ון קרי בנוגע לקצין שעל-פי החשש נפל בשבי ברצועת עזה, סג"מ הדר גולדין.

נתניהו אמר לקרי כי למרות הצהרתו המשותפת עם מזכ"ל האו"ם, שלפיה התקבלו ערבויות מחמאס ומארגוני הטרור הנוספים ברצועת עזה לנצור את האש החל מהשעה 08:00 בבוקר, הפלסטינים הפרו באופן חד-צדדי ובוטה את הפסקת האש ההומניטרית ותקפו אחרי השעה 09:00. "כתוצאה מהתקיפה נהרגו שני חיילי צה"ל וקיים חשש לחטיפת חייל נוסף - זאת כאמור אחרי כניסתה של הפסקת האש לתוקף", אמר נתניהו לקרי. עוד אמר לו כי חמאס וארגוני הטרור הנוספים ברצועת עזה "יישאו בתוצאות מעשיהם", וכי ישראל תנקוט את כל הפעולות הנדרשות נגד אלה שקוראים להשמדתה ומבצעים טרור נגד אזרחיה.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אמרה בעקבות הדיון בקבינט על החטיפה, כי היא ״קוראת לרה"מ נתניהו להפעיל שיקול דעת ולקבל החלטה על יציאה מעזה, ולא להמשיך בפעילות מתגלגלת שהתכלית שלה אינה ברורה. ישראל צריכה לספק מקסימום ביטחון במינימום אבידות, ולכן ההצעות בקבינט לפירוז הרצוע, אולי טובות לצורכי הסברה ולצרכים יחצ״ניים, אבל אינן יכולות לשמש כאסטרטגיה ליציאה מהמלחמה".

שר החוץ של טורקיה אחמט דאווטולו אמר אתמול (שישי) כי ארצו תעשה כל שביכולתה כדי לסייע בשחרורו של החייל הישראלי שנלקח על-פי החשש בשבי חמאס בתקרית ברפיח הבוקר. "מה שחשוב הוא שהפסקת האש תחודש", אמר השר הטורקי לעיתונאים. "כדי להבטיח שזה יקרה, נוכל, יחד עם אחרים, לנקוט כל צעד שעשוי להוביל לפתרון סוגיית החייל הישראלי. אם טורקיה יכולה לעשות דבר מה, נעשה כמיטב יכולתנו". עם זאת, הדגיש דאווטולו כי אין לאפשר לחטיפה לפגוע בהפסקת האש. "אם הפסקת האש הופסקה משום שחייל ישראלי נחטף, על מישהו לתת את הדעת על 70 הפלסטינים שנהרגו היום. בעינינו כל בני האדם שווים", הוסיף שר החוץ הטורקי.

האירוע שבו יש חשש כי גולדין, קצין גבעתי בן 23 מכפר-סבא, נפל בשבי, החל אתמול בסביבות השעה 9:40 בבוקר, אז חדרו כמה מחבלי חמאס מפתח מנהרה לתוך מתחם שבו הוא שהה יחד עם לוחמים נוספים מהחטיבה בדרום רצועת עזה. המחבלים פתחו באש לעבר הכוח, ובמקביל התפוצץ אחד מהם באמצעות מטען שנשא על גופו וגרם לפציעתם של כמה לוחמים. שניים מהם, רב-סרן בניה שראל וסמל-ראשון ליאל גדעוני, פונו במסוק לבית החולים סורוקה בבאר-שבע, ושם נקבע מותם.

בעקבות האירוע, התעורר חשש כי במהלך ההמולה שנוצרה במקום הצליחו מחבלים לשבות את גולדין. כוחות נוספים הוזעקו למקום והחלו לסרוק את הזירה. המידע הועבר למפקד הכוח ומיד לאחר מכן הופעל נוהל לאיתור חייל שבוי. קצין בכיר ציין כי מצבו של גולדין לא ידוע.

אחרי האירוע החל צה"ל לתקוף באופן מסיבי ברחבי הרצועה, בין היתר ברפיח. עד שעות הערב הותקפו 80 מטרות ברחבי הרצועה. חיל האוויר פגע ב-12 פעילי טרור, וכן טופלו שלוש מנהרות. בשעות הלילה מסר משרד הבריאות בעזה כי משעות הבוקר של יום שישי נהרגו 145 פלסטינים, 68 מהם ברפיח. כמו כן, דווח כי מאות נפצעו. לפחות 1,592 פלסטינים נהרגו מתחילת המבצע ב-8 ביולי.