הנפקת מובילאיי מחלחלת גם לדלק רכב וסאני

‎‎רווח הון של 250 מיליון שקל לדלק רכב, סאני תוכל לשפר ההחזר למחזיקי האג"ח

זיו אבירם ואמנון שעשוע / צילום: תמר מצפי
זיו אבירם ואמנון שעשוע / צילום: תמר מצפי

‎‎גלי ההדף מהנפקת המניות המרשימה שהשלימה חברת מובילאיי (‏‏mobileye‏) בסוף השבוע בארה"ב הגיעו גם לשוק ההון המקומי, עם רשימה ארוכה של מרוויחים מקרב הגופים המוסדיים, חברות ציבוריות ובעלי השליטה בהן. יצרנית מערכות הבטיחות לרכב הנפיקה את מניותיה לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר, כשלאחר ההנפקה זינקו מניותיה ב-48% לשווי חברה של כ-8 מיליארד דולר.

‏‏‏ראשונה למרוויחות בשוק ההון המקומי היא חברת דלק רכב , יבואנית רכבי מאזדה ופורד, שבשליטת גיל אגמון. זו עדכנה הבוקר על מימוש 36% מהחזקותיה בהנפקה תמורת כ-70 מיליון דולר והיא צפויה לרשום בדוחותיה רווח הון ענק של כ-250 מיליון שקל. ‏‏על יתרת החזקותיה של דלק רכב בחברה, כ-2.4% ממניות מובילאיי בשווי של 190 מיליון דולר, קיימת חסימה של 180 יום.‏‏

‏‏ ‏מניית דלק רכב הגיבה היום להודעה בעלייה, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 3.45 מיליארד שקל. ‏בשקלול חלוקת דיבידנדים שביצעה יבואנית הרכב בשנים האחרונות, רושם בעל השליטה והמנכ"ל אגמון - שבעבר הלא רחוק נראה היה כי עשה טעות כשקנה את החברה מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה - תשואה חיובית של כ-20% על השקעתו ברכישת השליטה בחברה. אגמון הפך לבעל השליטה בדלק רכב באוקטובר 2010, אז שילם לקבוצת דלק כמיליארד שקל תמורת 22% ממניות יבואנית הרכב. ‏‏

‏‏‏חברה ציבורית נוספת שנהנתה מההנפקה של מובילאיי היא סאני חדלת הפירעון (בעבר הקומה העליונה בפירמידת החברות הציבוריות של אילן בן דב) לה חוב של כ-270 מיליון שקל למחזיקי האג"ח. כעת תוכל החברה לשפר באופן משמעותי את ההחזר למחזיקים, אחרי שמכרה חלק מהחזקותיה בהנפקה תמורת כ-6 מיליון דולר, ונותרה עם 0.2% מההון בשווי של כ-16 מיליון דולר (סה"כ כ-75 מיליון שקל). בן דב עצמו, שכבר נטש את הספינה הטובעת של סאני, מכר בהנפקה מניות מובילאיי שהחזיק באופן פרטי תמורת 4 מיליון דולר, ונותר עם החזקה בשווי של כ-18 מיליון דולר. ‏

‏לא חיזרה אחר המוסדיים

‏בין 2007 ל-2010 נכנסו להשקעה במובילאיי מספר מצומצם של גופים מוסדיים מקומיים, לפי שווי חברה של כ-600-700 מיליון דולר בלבד - מה שמשקף להם כעת רווח של פי 7 ויותר על ההשקעה.

גורמים בגופים המוסדיים שהשקיעו בחברה סיפרו היום ל"גלובס" כי מובילאיי לא חיזרה אחרי המוסדיים המקומיים, וזו הסיבה שרק מספר מצומצם מהם השקיע בה. אחד המוסדיים סיפר כי ההחלטה להשקיע בחברה התקבלה בין היתר משום שכבר ב-2010 היו למובילאיי חוזים אמיתיים עם תעשיית הרכב. ‏‏בנוסף, הם סברו שאם השותפים בגולדמן זקס השקיעו בחברה באופן אישי, סימן שמדובר בחברה עם פוטנציאל ממשי.‏

המוסדיים הישראלים שהשקיעו במובילאיי הם מנורה מבטחים, פסגות, מגדל וכלל. במנורה מבטחים פנסיה השקיעו במובילאיי כ-10 מיליון דולר, פסגות גמל (באמצעות ארבע קופות ובראשן קופת הגמל גדיש), השקיע 13 מיליון דולר וכלל פנסיה כ-5 מיליון דולר. לאחר המימוש בהנפקה נשאר פסגות עם 0.8% ממניות החברה, כלל עם 0.5% ומגדל עם 0.6%.

בעקבות ההנפקה המוצלחת צפויים עמיתי הגמל של פסגות ליהנות מתוספת תשואה של 0.4% בגין חודש יולי. בתקופה בה החליטו בפסגות להשקיע במובילאיי יו"ר בית ההשקעות דאז, אריק שטיינברג, כבר היה מושקע בחברה באופן פרטי. בסוף השבוע מכר שטיינברג מניות מובילאיי תמורת 4.3 מיליון דולר, ונותר עם החזקה בשווי של 12.8 מיליון דולר. ‏‏‏‏

את סבב הגיוס שביצעה מובילאיי ב-2010 הוביל לאומי פרטנרס - זרוע ההשקעות של בנק לאומי. ‏לאומי פרטנרס הצטרף לרשימת המשקיעים בסוף 2008, עם השקעה של 10 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-600 מיליון דולר, ובסך הכול השקיע כ-70 מיליון דולר תמורת כ-2% מהחברה (כולל מימוש במהלך הדרך). ‏‏

שמות בולטים נוספים משוק ההון המקומי שירשמו רווחים עצומים כתוצאה מהנפקת מובילאיי הם ליאון רקנאטי, לשעבר מבעלי החברות אי.די.בי וגמול, עם החזקות בשווי של כ-70 מיליון דולר (מתוכן מכר 19 מיליון דולר) ולב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, עם החזקות בשווי של 42 מיליון דולר (מתוכן מכר 3 מיליון דולר). ‏

לאחותו לשל ליאון, יהודית רקנאטי, החזקה בשווי של יותר מ-12 מיליון דולר במובילאיי, מתוכה מימשה 3 מיליון דולר. לאייל דשא, מנהל הכספים הראשי של טבע, החזקות בשווי של 1.3 מיליון דולר. ‏‎‎‏ ‏‏