ביה"ח סורוקה: ביה"ח שיבא עושה שימוש ציני בפצועי צה"ל

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, ערך שיחת בירור מיוחדת בעקבות טענה כי בתל השומר עושים שימוש ציני במצב הביטחוני לצורכי תדמית ■ עוד נטען כי במקרים מסוימים הוטסו נפגעים ישירות לתל השומר ולא לסורוקה

צוק איתן   / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

הנהלת בית החולים סורוקה בבאר שבע בראשות ד"ר אהוד דודסון, העבירה בשבוע שעבר תלונה חמורה למשרד הבריאות כנגד מה שהוגדר כ"התנהלות צינית" של הנהלת בית החולים תל השומר (שיבא), במהלך מבצע "צוק איתן". על פי התלונה, הנהלת תל השומר בראשות פרופ' זאב רוטשטיין, ביקשה לגרוף לכאורה הון תקשורתי ותדמיתי על חשבון חיילים פצועים, ובעיקר על חשבון תדמיתו של סורוקה. כך נודע ל"גלובס".

הפרשה החלה בעיקר סביב פציעתו הקשה של מפקד גדוד 12 של גולני, סא"ל שי, שאושפז בסורוקה ונותח פעמיים בעמוד השדרה. לאחר שנבדק על ידי מנהל מחלקת טיפול נמרץ, הוחלט כי יש להעבירו למחלקת שיקום נשימתי בתל השומר. על פי התלונה, אנשי תל השומר אף הגיעו לסורוקה וקבעו בעצמם כי יש להעבירו לשיקום נשימתי, אולם כשהגיע עם האמבולנס לתל השומר החליטו בבית החולים להעביר אותו למחלקת הנוירוכירורגיה לצורך מספר בדיקות. בסורוקה זעמו על ההחלטה וטענו כי מדובר בניסיון ציני לכאורה להראות כי בתל השומר יסודיים ומקצועיים יותר, זאת אף שהבדיקות האמורות כלל לא נדרשו. היה אפילו מי שטען כי ההתעניינות התקשורתית בקצין הבכיר ביותר שנפצע באורח קשה במהלך "צוק איתן" היא שהכתיבה את ההתנהלות של תל השומר.

אם לא די בכך, בסורוקה נדהמו לגלות, כך לפחות טענו בפני בכירי משרד הבריאות, כי אנשי תל השומר שוחחו עם בני משפחה של פצועים שהגיעו אליהם מסורוקה ואמרו להם: "מזל שהם הגיעו אלינו". בנוסף, נטען כי במקרים מסוימים הוטסו נפגעים ישירות לתל השומר ולא לסורוקה, זאת לכאורה שלא על פי ההנחיות של הרשות העליונה לאשפוז בשעת חירום - גוף הכפוף למנכ"ל משרד הבריאות בו לוקחים חלק מנהלי בתי חולים, קצין רפואה ראשי בצה"ל ונציגי מד"א. יצוין, כי סורוקה נחשב לאחד מתוך חמישה "מרכזי על" רפואיים בהם קיימים כמעט כל ההתמחויות הרפואיות. רשות אשפוז החירום נועדה לנתב את הפצועים לפי שורה של שיקולים ובהם אופי הפציעה, זמן הפינוי, העומס בבתי החולים ועוד. על פי גורם המעורה בסוגיה, לעתים הרופא המוטס שנמצא במסוק של חיל האוויר מפעיל שיקול דעת שגורר הרמות גבה בדיעבד.

בעקבות הטענות הקשות של סורוקה, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, ערך לפני מספר ימים שיחת ועידה בה השתתפו בין היתר מנהלי שיבא וסורוקה. אפק, לשעבר סגן מנהל שיבא, נמנע מגינוי ברור של מי מהצדדים, והסתפק בדרישה ולפיה על מנהלי בתי החולים לנהוג בשיתוף פעולה מלא וללא שום אינטרס זר זולת מקצועיות הטיפול בחולים ובפצועים.

זו לא הפעם הראשונה שהנהלת תל השומר מואשמת בניצול המצב הביטחוני לטובת תדמיתה. לפני כשבועיים כתב בטוויטר חבר אגודת הידידים של תל השומר, היחצ"ן רני רהב: "כל מי שיצא בזמנו נגד מנחת המסוקים שפרופ' רוטשטיין בנה בשיבא אוכל את הכובע! בזכות המנחת, שיבא הוא כעת יעד לפינוי מוסק מעזה, מרחק 12 שעות טיסה". רהב ספג ביקורת קשה מצד גולשים שהזכירו לו כי המנחת קיים במקום מימים ימימה, וכי מה שנחשף ב"גלובס" הוא שרוטשטיין לא בונה מנחת אלא שדה תעופה קטן למסוקים פרטיים (הליפורט) וכי הוא עשה זאת ללא אישורים מתאימים. רהב הוסיף לטעון כי הבינוי החדש מאפשר נחיתה של 4 מסוקים במקביל, אולם ברשות התעופה האזרחית הבהירו: אין אפשרות להנחית יותר ממסוק אחד. עוד הזכירו ברשות, כי ההאנגר שהציב תל השומר באזור המנחת היווה סכנה לנחיתת מסוקים בעת פינוי נפגעים ולכן נשלל באותו עת רישיון המנחת.

רק בסוף השבוע האחרון חשף אלי ציפורי ב"גלובס" מכתב ששלח פרופ' רוטשטיין לנציב שירות המדינה, בו הוא מבקש שלא להשעות את מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית, פרופ' אייל וינקלר, לאור הטיפול המסור שלו בחיילים הפצועים. וינקלר, נזכיר, ניהל על פי ממצאי החקירה של הנציבות מאות ניתוחים פרטיים בזמן עבודתו הציבורית, כאשר רוטשטיין עצמו אישר לו לבצע ניתוחים פרטיים בבוקר.

משיבא לא נמסרה תגובה.