מרקסטון שוב מעכבת תשלום למחזיקי אג"ח פנומנל

זו הפעם השלישית שהקרן מעכבת את התשלום ■ פנומנל מחזיקה ב-23% מפסגות, והפעם העיכוב עלול לעלות למרקסטון באובדן החזקותיה בבית ההשקעות

חודש וחצי בלבד חלפו מאז גייסה מרקסטון בבהילות 70 מיליון דולר נוספים ממשקיעיה, בניסיון אחרון להימנע מקריסה תחת חובותיה הכבדים, וקרן הפרייבט אקוויטי הכושלת שוב מעכבת תשלומים לנושיה.

ל"גלובס" נודע כי מרקסטון, שמנוהלת על-ידי רון לובש, שוב מעכבת תשלום של 11 מיליון שקל למחזיקי אג"ח פנומנל, שאותו הייתה אמורה להעביר ביום שישי האחרון. זוהי הפעם השלישית ברציפות שבה מרקסטון מעכבת את תשלומי אג"ח פנומנל - לשעבר פריזמה, והיום החברה שבאמצעותה מחזיקה מרקסטון ב-23% ממניות פסגות - לאחר שבמארס האחרון הוגדרה החברה חדלת פירעון, ובסופו של דבר העבירה את התשלום באיחור של ארבעה חודשים.

אלא שהפעם מדובר בעיכוב שעלול לעלות למרקסטון באובדן החזקותיה בפסגות. זאת, משום שהפרה כזו מקנה למחזיקי אג"ח פנומנל, שהגדולים בהם הם מנורה מבטחים, הפניקס ואיילון, את הזכות לפנות שוב לבית המשפט ולדרוש להשתלט על כרבע ממניות בית ההשקעות הגדול בישראל.

ביוני האחרון דחה השופט איתן אורנשטיין את הבקשה להסדר חוב בפנומנל, לאור העובדה שמרקסטון הסדירה את חובה כלפי מחזיקי האג"ח. ממרקסטון נמסר כי "העיכוב מסיבות טכניות שאינן תלויות בחברות; אנו פועלים לבצע את התשלום בהקדם".

החוב לגופים המוסדיים המחזיקים באג"ח פנומנל, שהונפק ללא ביטחונות, בהיקף 90 מיליון שקל, הוא חוב נחות לעומת חוב של כ-400 מיליון שקל לבנקים - שנהנים משעבוד מלא על מניות מרקסטון בפסגות.

ברקע לעיכוב, בשבוע שעבר שלחה מרקסטון למשקיעיה את הדוחות הכספיים לשנת 2013, שכללו הערה שלפיה קיים חשש משמעותי לגבי המשך קיומה כ*עסק חי", וכי קיים ספק לגבי יכולתה למכור את החזקותיה במהלך העסקים הרגיל (ובמחיר המשקף את השווי ההוגן שלהן), כך שייתכן כי חלק מהחזקות הפורטפוליו שלה, ואף כולן, יילקחו על-ידי נושי הקרן.

הקרן עדכנה כי נכון לחודש אפריל האחרון עמדו חובותיה על 220 מיליון דולר, אשר כ-153 מיליון דולר מהם הם של חברת אמפיק (החברה האם של פנומנל). במקביל, דיווחה הקרן למשקיעיה, שמהם גייסה כ-800 מיליון דולר לפני כעשור, כי גרמה להם להפסד עצום של 31%.

ממרקסטון ביקשו להבהיר, כי "אין ולא הייתה הערת עסק חי, משפטית וחשבונאית. הדוחות מציגים עודף משמעותי של נכסים על חובות, תוך פירוט הסיכונים, בלי הערת עסק חי".