נעילה מעורבת באירופה על רקע חילוץ הבנק בפורטוגל

הבנק המרכזי בפורטוגל הזרים לבנק השני בגודלו במדינה סיוע בהיקף של 6.6 מיליארד דולר

בורסת אירופה / צילום: רויטרס
בורסת אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת, על רקע נעילה מעורבת בבורסות אסיה ובוול סטריט. הסוחרים מגיבים להחלטת הבנק המרכזי בפורטוגל להעניק סיוע פיננסי עצום לבנק השני הגדול ביותר במדינה.

ביום שישי ננעל המסחר בוול סטריט בירידות, על רקע פרסום דוח התעסוקה שאומנם לא עמד בציפיות אך הצביע על תוספת של יותר מ-200 אלף משרות בחודש יולי. במקביל, גם אירוע הדיפולט של ארגנטינה עורר חשש בקרב המשקיעים.

במחלקת המחקר של בית ההשקעות יוטרייד מתריאים על משבר חוב מתהווה באירופה. בבית ההשקעות מציינים כי התשואות על אג"ח של פורטוגל ואיטליה עלו משמעותית השבוע בעקבות סיכוי לחדלות פירעון של ארגנטינה שנמצאת במאבק משפטי על תשלום ריבית לקרנות גידור גדולות המחזיקות באג"ח שלה." דיפולט של ארגנטינה מזכיר למשקיעים את הרגישות של מדינות ה-PIIGS ואת המצב הכלכלי הרעוע בגוש האירו", נכתב בסקירה שפרסמו.

הבנק המרכזי בפורטוגל הזרים היום סיוע בהיקף של 6.6 מיליארד דולר לבנק אספיריטו סנטו (Banco Espirito Santo SA) הבנק השני בגודלו במדינה, שנקלע לקשיים ולא שירת את חובותיו בשל הפסדי עתק מהלוואות שהעניק למספר חברות גדולות במדינה.

בזירת המאקרו פורסם היום נתון השינוי במספר המובטלים בחודש יולי, שהצביע על ירידה של 28 אלף במספר המובטלים, נמוך מצפי האנליסטים שעמד על ירידה חדה יותר של כ-116 אלף. בהמשך פורסם מדד המחירים ליצרן שטיפס ב-0.1% בחודש יוני, מעל הצפי בשוק. מדד אמון המשקיעים בגוש האירו הצביע על קריאה של 2.7 נקודות בחודש אוגוסט, מתחת לצפי בשוק לקריאה של 9.1 נקודות.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ב') במגמה מעורבת על רקע נתוני התעסוקה הפושרים שפורסמו בסוף השבוע בארה"ב והסיוע הפיננסי העצום שהעניק הבנק המרכזי בפורטוגל לבנק שנקלע לקשיים.

"השוק צועד לקראת תיקון", טוען קויצ'י קורוסה, אסטרטג השקעות ב- Resona Bank. למשקיעים קשה לפרש את ההשלכות של הסיוע הפיננסי לבנקים באירופה כך שהשווקים באסיה יורדים לצד השוק בארה"ב".

בתוך כך, בסין הזהיר בסוף השבוע הבנק המרכזי במדינה כי היצע האשראי והכסף צומח בקצב מהיר מדי ולכן הוא יימנע מצעדים מוניטארים מרחיבים נוספים שנועדו לתמוך בצמיחה.

מניית הונדה רשמה ירידות של יותר מ-1% בטוקיו בעוד מניית China Everbright זינקה בחדות על רקע דיווחים לפיהם הממשלה מתכננת לבצע שינויים בהחזקותיה בחברת האם.