"להיזהר מסיכונים מיותרים, ובמקביל לא 'להיכנס לבונקר'"

יריב יוריסטה, מנכ"ל אדמונד דה רוטשילד קרנות נאמנות, מונה בין הסיכונים את האג"ח במח"מים ארוכים או לא מדורגות, מניות קטנות ומניות "חלום" ■ המלצתו: "להתמקד בבחירת השקעות סלקטיבית על סמך מחקר מבוסס"

יריב יוריסטה / צילום: תמר מצפי
יריב יוריסטה / צילום: תמר מצפי

על רקע תנאי השוק הנוכחיים, המתאפיינים ברמות שיא בבורסות רבות בעולם, וסביבת הריבית הנמוכה, בבית ההשקעות אדמונד דה רוטשילד מאמינים כי חיי מנהלי ההשקעות קשים כיום מבעבר.

ברוטשילד מציינים כי לצד אלו הגורסים כי יש להמשיך לקחת סיכון על בסיס ההנחה כי "הריביות בעולם יישארו נמוכות עוד זמן רב, ואין אלטרנטיבה להררי המזומנים המצטברים", יש הסבורים כי אין הצדקה כלכלית לתמחורם של חלק גדול מהאג"ח ומדדי המניות בעולם, בפרט על רקע צפי לעליית ריבית עתידית.

בהתאם לכך, ממליצים שם למשקיע הפרטי "להתמקד בבחירה סלקטיבית של השקעות על סמך מחקר מבוסס, ולהימנע מהשקעה במוצרי מדדים".

יריב יוריסטה, מנכ"ל אדמונד דה רוטשילד קרנות נאמנות, מוסיף כי יש "להיזהר מלקיחת סיכונים מיותרים (בפרט באג"ח במח"מים ארוכים, אג"ח לא מדורגות, מניות קטנות ומניות "חלום"), אך במקביל להימנע מ'להיכנס לבונקר', מאחר שגם בעתיד הנראה לעין האפיקים הסולידיים לא יציעו תשואות מרשימות".

הערכתו של יוריסטה היא כי "עולם ההשקעות ימשיך להתנהל בסביבת ריביות נמוכה, כאשר בדומה לשנים האחרונות, המשקיעים ימשיכו לחפש אלטרנטיבות מעניינות יותר מהתשואות שהם פוגשים היום בבואם לרכוש אג"ח ממשלתיות או אג"ח חברות".

"הממשלתיות הארוכות בדהירה"

במסגרת התיק המומלץ שלהם, בבית ההשקעות סבורים כי "כדאי למשקיע הפרטי להמיר את ההחזקה המסורתית הסולידית הגבוהה במק"מ, פיקדונות ובאפיק הממשלתי הבינוני-קצר, בהשקעה מפוזרת באג"ח קונצרניות קצרות מועד במח"מ של עד שנה". יוריסטה מקצה לאפיק זה 45% מתיק ההשקעות שלו, ולדבריו "החלפה זו תהווה נקודת פתיחה טובה לרובד הסולידי של התיק, שכן היא מעניקה תשואה של פי כמה מהמק"מ, ותשואה דומה ואף גבוהה מאג"ח ממשלתיות במח"מ של עד 5 שנים, וכל זאת ללא סיכון מח"מ הגלום באחרונות".

15% נוספים מהתיק מקצה יוריסטה לאג"ח קונצרניות במח"מ בינוני וארוך, שלדבריו "מעניקות תשואות נאות ובמרווחים גבוהים משמעותית מאג"ח ממשלתיות. יש להתמקד באג"ח עם יכולת החזר גבוהה במח"מים סבירים של עד 4 שנים, או כאלו עם שעבודים טובים ובשווי גבוה מהחוב".

לאפיק האג"ח הממשלתיות מקצה יוריסטה 20% במח"מ בינוני ארוך, כדי "ליהנות מתשואה שוטפת סבירה, וכן 'להגן' על התיק במקרה שלא נהיה עדים לעליית ריביות בעולם, ושוקי האג"ח ימשיכו להתנהג דווקא כמו בשנים האחרונות".

לגבי אפיק זה הוא מציין כי בדומה למגמה בחו"ל, "גם בשוק המקומי ממשיכות האג"ח הממשלתיות הארוכות לדהור כלפי מעלה. אג"ח ממשלתית שקלית ל-10 שנים נסחרת בתשואה של כ-2.7% בלבד, ובמרווח של כ-20 נקודות בסיס מעל מקבילתה האמריקאית, וזאת למרות המצב הגיאופוליטי והביטחוני הסבוך באזורנו".

את הסיבה לכך רואה יוריסטה ב"עלייה בביקוש לאג"ח ממשלתיות מצד משקיעים כגון קרנות נאמנות, משקיעים זרים ומשקיעים מוסדיים, ומנגד בצמצום הנפקת אג"ח סחירות על ידי המדינה, עקב צמצום בגירעון והעדפתה להנפקת אג"ח מיועדות או הנפקה בחו"ל".

אירופה עדיפה על השוק האמריקאי

לאפיק המנייתי מקצה יוריסטה 20% מהתיק - 7% לשוק המקומי והיתרה לחו"ל. בישראל, הוא מתמקד במניות הבנקים, "בפרט בנק לאומי והבינלאומי הנסחרים במכפילי הון של 0.7-0.8, על אף שהם 'מייצרים' תשואה חיובית על ההון של למעלה מ-5%. כך, שכדי להתיישר עם הונם העצמי בעוד כשלוש שנים (בדומה לבנקים בחו"ל), מניות הבנקים יצטרכו לעלות עשרות אחוזים".

עוד מזכיר יוריסטה את חברות הנדל"ן המניב הפועלות בישראל, הנסחרות סביב הונן העצמי ומעניקות דיבידנד נאה של כ-5%. ביניהן ריט 1, אמות, סלע נדל"ן ואשטרום נכסים, שלדבריו, "אמורות להציג בשנים הקרובות תוצאות משופרות עקב הוזלה משמעותית בעלויות המימון שלהן, המתבטאות בהנפקות שערכו בשנה האחרונה בתשואות נמוכות משמעותית מבעבר".

לגבי חו"ל, יוריסטה סבור כי "יש לתת כיום משקל-יתר עודף למניות אירופיות על פני השקעה בשוק האמריקאי, לאור המהלכים הדרמטיים האחרונים של הבנק המרכזי האירופי, שיזרימו נזילות אדירה לשוק ויעודדו השקעות בתשתיות, בציוד, והגדלת פעילויות עסקיות, וכן לאור היחלשות האירו".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההמלצות של יריב יוריסטה
 ההמלצות של יריב יוריסטה

תיק ההשקעות המומלץ של יריב יוריסטה
 תיק ההשקעות המומלץ של יריב יוריסטה