קובי מימון וחיים צוף פועלים למיזוג איירפורט סיטי ונצבא

מניית החברה-הבת נצבא זינקה היום בכ-5%, על רקע כוונת איירפורט סיטי לרכוש בה את מניות הציבור ולמחוק אותה מהמסחר בתל אביב

מתחם איירפורט סיטי / צילום: איל יצהר
מתחם איירפורט סיטי / צילום: איל יצהר

נמשכים המהלכים לביטול קומות בפירמידות העסקים הגדולות במשק בעקבות חוק הריכוזיות. היום הודיעה חברת הנדל"ן איירפורט סיטי כי במסגרת מהלכים שבחנה "לצורך עמידה בהוראות החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות", החליט דירקטוריון החברה לפנות לחברה-הבת נצבא בהצעה לנהל מו"מ למיזוג ביניהן.

שתי החברות פועלות בתחום הנדל"ן המניב והן חלק מקבוצת עסקים שהיא בין החזקות במשק - יואל-ישראמקו, שעוסקת גם בתחום חיפושי הנפט והגז ונמצאת בשליטת אנשי העסקים קובי מימון וחיים צוף.

חוק הריכוזיות מתיר שתי שכבות של חברות ציבוריות, בעוד שקבוצת יואל-ישראמקו כוללת ארבע שכבות (אקויטל-יואל-איירפורט סיטי-נצבא), כך שלא מדובר במהלך המיזוג או המחיקה האחרון שתבצע הקבוצה. השליטה באקויטל, חברת השכבה העליונה, מוחזקת בידי השותפות הפרטית י.ח.ק, שבבעלות חיים צוף (74%) ומשפחת לבנת (26%). קובי מימון, הנחשב לרוח החיה בקבוצה, אינו מחזיק בה מניות.

אם המיזוג המתוכנן ייצא לפועל, תרכוש איירפורט סיטי את מניות נצבא המוחזקות כיום בידי הציבור (41%) תמורת הקצאת מניות או מזומן, וכך תמחק את מניותיה מהמסחר. באיירפורט סיטי ציינו היום כי העסקה מתוכננת להתבצע באמצעות מיזוג משולש הופכי, שבמסגרתו תקים איירפורט סיטי חברה-בת ייעודית שתתמזג עם נצבא. שווי מניות שתי החברות ויחס ההחלפה ביניהן יתבסס על הערכת שווי של מעריך שווי חיצוני.

"אין ודאות לעסקה"

היום נסחרת איירפורט סיטי בשווי של 2.5 מיליארד שקל, אחרי עלייה של 30% בשנה האחרונה. בתקופה זו עלתה נצבא ב-15% והיא נסחרת כיום בשווי של 3.1 מיליארד שקל. שתי המניות נכללות במדד ת"א 100. מניית נצבא הגיבה לדיווח היום בזינוק של כ-5%.

לנצבא יש גם שלוש סדרות אג"ח, בהיקף של קרוב ל-2 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של פחות מ-2%. התחייבויות האג"ח של איירפורט סיטי עומדות על כ-2.8 מיליארד שקל, והן נסחרות בתשואות של פחות מ-1.5%. בשתי החברות הדגישו היום כי הוצאת העסקה לפועל תלויה בהצלחת המו"מ בין הצדדים, וכי "אין ודאות שאם תתגבש העסקה היא תצא אל הפועל".

רוב הנכסים שעליהם חולשות נצבא ואיירפורט סיטי נחשבים לנכסים טובים, שמייצרים עבורן הכנסות ורווחים משמעותיים. הכנסות נצבא אשתקד הגיעו ל-493 מיליון שקל ורווחיה ל-198 מיליון שקל, ואילו איירפורט סיטי הציגה רווח נקי מאוחד של 244 מיליון שקל.

השליטה בנצבא הוחזקה בעבר בידי חברי וגמלאי אגד, ונכסיה כוללים 14 תחנות מרכזיות ברחבי הארץ. בנוסף, היא מחזיקה בנכסים מניבים שונים - כיום בידיה 80 נכסים מניבים בשטח של 968 אלף מ"ר, רובם בישראל ומיעוטם בצרפת - וכן היא מחזיקה בקרקעות בשטח של 464 אלף מ"ר המיועדות לבנייה.

איירפורט סיטי, החברה האם, היא יזמית ומקימת פארק העסקים הענק "איירפורט סיטי" שבסמוך לנתב"ג. בנוסף, היא פועלת בתחום הנדל"ן המניב והנדל"ן למגורים.

קבוצת יואל-ישראמקו אינה החברה הראשונה שפועלת לצמצום שכבות בפירמידה. על רקע חוק הריכוזיות מחקה קבוצת אשטרום, לקראת הנפקתה בבורסה בת"א, את מניות החברה הנכדה אשלד, בהשקעה של יותר מ-100 מיליון שקל.

הפירמידה של חיים צוף וקובי מימון
 הפירמידה של חיים צוף וקובי מימון