מצב חירום בלבנון: ארגון דאע"ש פלש לעיר גבול במדינה

חברי מיליציה המזוהים עם דאע"ש כבשו את העיר ערסאל, והצבא מתקשה להדוף אותם גם אחרי 3 ימי לחימה ■ חיזבאללה שלח לוחמים לאזור: "לבנון לא תהיה מוסול"

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

הקרבות העזים בין צבא לבנון למיליציה הסונית שפלשה למדינה מסוריה וכבשה את עיר הגבול ערסאל נמשכו אל תוך הלילה. זו הזליגה החמורה ביותר אי-פעם של מלחמת האזרחים הסורית למדינה השכנה. עד כה נהרגו לפחות 14 חיילים וכ-50 מהמורדים הסונים. 15 חיילים נפלו בשבי. משלחת של שייחים סונים, שיצאה לאזור כדי לתווך בין הצדדים, נקלעה לחילופי האש הכבדים, ושניים מחבריה נפצעו.

דאע"ש: ארגון הטרור הרצחני שמאיים לשטוף את המזה"ת

הקרבות נמשכים זה יותר מ-3 ימים, והאש החמירה לפנות בוקר (ג'). ממשלת לבנון התכנסה אתמול לישיבת חירום, וראש הממשלה תמאם סלאם אמר כי "לא נחתום על שום עסקה עם המורדים". משרד החוץ הסורי הודיע כי הוא "ניצב לצד צבא לבנון במאבקו בכופרים", ומועצת הביטחון של האו"ם פרסמה הודעת תמיכה בממשלת לבנון. העורכים הבכירים של כלי התקשורת בלבנון התכנסו לדיון מיוחד, והודיעו בתום הפגישה על "צורך דחוף להתאחד בשפה התקשורתית לתמוך במאבקו של הצבא נגד החמושים האיסלאמיסטים".

הכוננות הביטחונית הועלתה בכל רחבי לבנון, מחשש שהקרבות יתפשטו לערים נוספות. מחסומים הוצבו במוקדים שבהן יש חשש ממהומות ומהפגנות הזדהות עם המורדים הסונים, בין היתר באזורים שבהם מתגוררים תומכיו של השייח הסלפי מצידון, אחמד אל-אסיר. בשנה שעברה נהרגו 12 חיילים בקרבות בין מתנגדי חיזבאללה לבין הצבא ותומכיו של אסיר.

ארגון חיזבאללה פרסם "הודעת תמיכה בצבא לבנון ובמאבקו". סוכנות רויטרס דיווחה כי לוחמי הארגון נפרשו בקרבת ערסאל, אך לפי שעה אין עדויות כי הארגון משתתף באופן פעיל בלחימה. חבר מועצת השורא של חיזבאללה, מוחמד יזבכ, פרסם הודעה ברשת אל-מנאר, בה התייחס למשבר בערסאל, ואמר כי חיזבאללה לא יתיר ללבנון להידרדר למצב שבו נתונה עיראק: "למי שרוצה לאיים על אחדות הצבא, אנחנו מבהירים - לבנון והבקעה לא יהיו מוסול". לדבריו, "כל העם תומך בצבא. לא נסכים שיפלשו למולדת לא נאפשר להרוס מסגד או כנסייה. נגן בכל כוחנו ולא נהסס".

חילופי האש בעיר ערסאל פרצו ביום שבת בצהריים, כמה שעות אחרי שצבא לבנון עצר אדם בשם עמאד ג'ומעה, בכיר בפלג קיצוני של המורדים הסורים, כאשר היה בדרכו לקבל טיפול רפואי. עדיין לא ברור אם הוא נמנה על ארגון דאע"ש ("המדינה האיסלאמית") או על פלג מקומי אחר, המקושר לאל-קאעדה.

נאמניו של ג'ומעה תקפו תשעה מוצבים של צבא לבנון בערסאל וחטפו חיילים שהסתתרו בתחנת משטרה. הם הודיעו כי ישקלו לשחררם תמורת מנהיגם. בסרטון שהופץ ברשת, נראו החטופים אומרים למצלמה כי הם "עורקים משירות צבא לבנון וחיזבאללה", אחרי שככל הנראה נאלצו לעשות זאת באיומי השובים.

בערסאל שוכנים עשרות אלפי סורים שנמלטו מאימת מלחמת האזרחים בצדו השני של הגבול. עדי ראייה אמרו כי ערסאל מופגזת מכל עבר, וכי אלפי תושבים נמלטו ממנה. אחד הפליטים, שהזדהה בשם ווליד, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי "כמה מהתושבים כאן כועסים עלינו. הם מסרבים לארח אותנו, מכיוון שהם חושבים שאנחנו אחראים ללחימה, כאילו שאנחנו הזמנו את המורדים". סגן ראש העיר, אחמד פליתי, אמר כי "המצב כאן אומלל. בתי המחסה מלאים ובקרוב יאזלו התרופות. בתי החולים לא יוכלו לקלוט עוד פצועים".

רמטכ"ל צבא לבנון, ז'אן קהוג'י, אמר ביום ראשון כי פלישתם של החמושים מצדו הסורי של הגבול תוכננה מראש, וטען כי לא היה לה קשר למעצרו של ג'ומעה. במסיבת עיתונאים בביירות, הוא אמר כי "מה שקרה הוא מסוכן הרבה יותר ממה שאתם חושבים. פיגוע הטרור לא קרה במקרה או כחלק מצירוף מקרים. הוא תוכנן לפני זמן רב, והמחבלים רק המתינו לרגע הנכון".