עלות מבצע "צוק איתן" מוערכת ב-4.5 מיליארד שקל

מנהל רשות המסים: נשתדל לא להעלות מסים; לא שוקלים לבטל את תוכנית מע"מ 0%

משה אשר / צילום: אלון רון
משה אשר / צילום: אלון רון

משה אשר, מנהל רשות המסים, טוען כי עלות מבצע "צוק איתן" מוערכת כעת בכ-4.5 מיליארד שקל ומדגיש שבאוצר יעשו "מאמץ" לא להעלות מסים - אך לא יכול להבטיח שכך יקרה.

"לפי הערכות באוצר, עלות של חודש לחימה משמעותה כ-4.5 מיליארד שקל, מבחינת הירידה בתוצר הלאומי הגולמי", אומר אשר. "בנוסף, ככל הנראה נספוג אובדן של כ-1.5 מיליארד שקל מהכנסות ממיסים. לגבי נזקי הלחימה, המדינה תפצה על חלק מהנזקים העקיפים באזורים שנפגעו באופן מיוחד בטווח של עד 40 ק"מ, וזאת באמצעות קרן הפיצויים של מס רכוש בעקבות התקנת התקנות של שר האוצר באישור ועדת הכספים. אומדן פיצויים אלה עומד על 750 מיליון שקל עד מיליארד שקל, אך להערכתי זה יעלה על מיליארד שקל".

אשר טוען כי "הנזקים הישירים בעקבות הלחימה יגיעו לכ-50 מיליון שקל". לדבריו, "נכון להיום יש לנו 2,500 תביעות במערכת בגין פיצויים על נזקים ישירים, לא כולל את המטח שהיה הבוקר".

ואולם, מסביר אשר, כי כמות התביעות עשויה לעלות עקב גילוי נזקים נוספים על ידי חקלאים שחלקותיהם קרובות לאזורי הלחימה וכן ישראלים ששהו בתקופה האחרונה בחו"ל או מחוץ לבתיהם וישובו לבתים בימים הקרובים, שם הם עלולים לגלות נזקים שנגרמו במהלך ימי הלחימה.

לכן, מבהיר אשר, "גם הכמות עשויה לעלות וגם סכום הפיצוי שהמדינה תידרש לשלם עשוי לעלות, אבל לא בערכים גבוהים".

אשר התראיין גם לערוץ10 הבוקר ונשאל האם יהיו העלאות מסים כדי לממן את המבצע; לדבריו, "קרן הפיצויים כשלעצמה מממנת כקופה נפרדת מחוץ לתקציב הרגיל וצוברת כמיליארד שקל בשנה. כרגע היא צברה שם כ-5.5 מיליארד שקל. הנזקים הישירים ישולמו מתוך הקרן. הייתה לנו את 'כיפת ברזל' ששמרה על חוסן בעורף והיא חסכה לנו גם בנזק הישיר וגם בנזק העקיף למשק.

"בסופו של דבר, הצבא עבד יותר שעות, הוציא יותר אנשים, השתמש ביותר תחמושת - וצריך לממן את זה. כפי ששר האוצר הודיע עוד לפני המלחמה, נעשה מאמץ עליון לא להעלות מסים. השר עדיין מורה לראשי האגפים באוצר לעמוד באמירה הזו".

אשר התייחס גם לתוכנית מע"מ 0% על דירות חדשות ולסיכוי שלפיד יוותר כעת על התוכנית בשל עלותה (כ-2 מיליארד שקל בשנה) ואמר כי "התוכנית אמורה לסייע בזמן קצר מאוד לזוגות הצעירים שלא הגיעו לדירה ושר האוצר עומד מאחוריה ויביא אותה לאישור בתקופה הקרובה. לכל דבר - כולל הנושא הזה - יימצאו הפתרונות והתקציבים הנדרשים. המדינה יכולה להתמודד עם עלות מע"מ 0% על דירות חדשות".

כאשר נשאל האם תוכנית מע"מ 0% נשקלת מחדש, ענה אשר: "אני לא מכיר שיקול מחדש על תוכנית מע"מ 0%".