האם רשות החשמל הסתירה החלטה מהציבור?

הרשות האריכה רישיונות של 6 יצרני חשמל פרטיים שלא עמדו בתנאי הרישיונות המקוריים - מבלי לפרסם את דבר ההחלטה, ומבלי שהועברה לאישור שר התשתיות הלאומיות

אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי
אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי

רשות החשמל האריכה רישיונות של 6 יצרני חשמל פרטיים שלא עמדו בתנאי הרישיונות המקוריים - מבלי לפרסם את דבר ההחלטה, ומבלי שהועברה לאישור שר התשתיות הלאומיות סילבן שלום.

ב-23 ביוני החליטה מליאת רשות החשמל לשנות בדיעבד את תנאי הרישיונות של מיזמי החשמל הפרטיים אתגל אשדוד (100 מגה-ואט), אלון תבור (60 מ"ו), נילית רמת גבריאל (50 מ"ו), באר טוביה (428 מ"ו), צומת אנרגיה בקריית גת (360 מ"ו) ותחנת הכוח של מתקן ההתפלה בשורק (140 מ"ו).

כל המיזמים חרגו מאבני הדרך שנקבעו בתנאי הרישיון המותנה שקיבלו וללא השינויים היו היזמים מאבדים את רישיונותיהם. היזמים מצדם טוענים כי החריגות בלוחות הזמנים נגרמו כתוצאה משינויי הרגולציה הבלתי פוסקים שמקדמת רשות החשמל.

בוועד חברת החשמל נדהמו לגלות כי החלטה כה משמעותית מבחינת ענף ייצור החשמל לא פורסמה עד היום - מה שמחזק לדעת הוועד את הטענות כי רשות החשמל פועלת לשנות את המציאות ולקבוע עובדות המחלישות את כוח המיקוח של חברת החשמל באופן חד צדדי ובניגוד להחלטת בית הדין לעבודה.

לעומת זאת טוענים גורמים ממשלתיים כי ההחלטה לא פורסמה בגלל שהיועץ המשפטי לממשלה נדרש לבדוק סוגיה משפטית הקשורה להליכים פליליים המתנהלים נגד אברהם נניקשווילי, בעל השליטה בחברת טריפל אם, המחזיקה העיקרית במיזם תחנת הכוח בבאר טוביה. לדברי אותם גורמים, ההחלטה תועבר לאישור שר התשתיות הלאומיות בסיום בדיקת היועץ המשפטי לממשלה.

מרשות החשמל נמסר כי "בתאריך 23.6.2014 אכן החליטה מליאת רשות החשמל בראשות עו"ד אורית פרקש הכהן על הארכת רישיונותיהם של יצרני חשמל פרטיים. בשל בדיקה משפטית הנערכת לגבי אחד מהרישיונות ובתיאום עם הלשכה המשפטית במשרד האנרגיה טרם הועברו הרישיונות לחתימת השר. עם תום הבדיקה ובכפוף לממצאים תתקבל החלטה לגבי המשך התהליך".