הענק חוזר לצלוף: קרן סל שעוקבת אחרי השוק הסיני

קרן הסל MCHI עוקבת אחר מדד MSCI China הסיני, שרושם בחודשים האחרונים תשואה מרשימה אחרי שנים של ביצועים חלשים

בורסה בסין / צילום: רויטרס
בורסה בסין / צילום: רויטרס

חוק המניות הסיני מפגין בשנים האחרונות ביצועים חלשים במיוחד, ונותר הרבה מאחור בהשוואה לביצועים של יתר שוקי המניות בעולם. מדד MSCI China החזיר בחמש השנים האחרונות תשואה כוללת של כ-7% בלבד, לעומת תשואה של כ-55% של מדדי ההשוואה הגלובליים. הביצועים השליליים נבעו ממספר גורמים, והמרכזיים ביניהם כוללים האטה בקצב הצמיחה בסין וחששות מפני חוסר יציבות בשוקי הנדל"ן והאשראי במדינה.

בתקופה האחרונה דומה כי המגמה מתחילה להשתנות, ובשלושת החודשים האחרונים החזיר מדד MSCI China תשואת יתר של כ-11% על מדד ההשוואה MSCI All Countries World Index. בחודש האחרון פערי התשואות בלטו במיוחד.

ההתעוררות של שוק המניות הסיני בחודשים האחרונים עשויה לנבוע ממספר סיבות מרכזיות: תחילה, נדמה כי הנתונים הכלכליים המקדימים מתחילים להשתפר, ומלמדים על כך שייתכן שכלכלת סין יכולה לחזור למסלול של האצה בקצב הצמיחה. לדוגמה, מדד מנהלי הרכש בסין, הנמצא בקורלציה גבוהה עם הצמיחה הריאלית במדינה, עלה באחרונה לרמתו הגבוהה ביותר מאז מארס 2013; בנוסף, מקבלי ההחלטות בסין פועלים בכלים שברשותם, על מנת לתמוך בכלכלה המקומית ולהאיץ את קצב הצמיחה.

הממשלה נוקטת בתקופה האחרונה הרחבות פיסקליות משמעותיות, בעיקר דרך השקעות בפרויקטים בתחום התשתיות, שעשויים לתרום גם לקצב צמיחת התוצר הפוטנציאלי בטווח הארוך. במקביל, הבנק המרכזי בסין מספק הקלות מוניטריות בצורה של הורדת יחסי הרזרבה הדרושים של הבנקים, וגם הורדת ריבית קונבנציונלית נמצאת על הפרק.

שוק הנדל"ן הסיני, שהיווה כאמור מקור דאגה מרכזי למשקיעים מערביים בשנים האחרונות, מראה הצטננות. מחירי הדיור במספר מחוזות מרכזיים מתחילים לרדת. שילוב הגורמים הללו הוריד ככל הנראה את מפלס החששות של ציבור המשקיעים, והדבר גרם לתגובה חיובית חדה בשוקי המניות בסין.

גורמי סיכון מגוונים

המעוניינים להשקיע במדד MSCI China הסיני יכולים לעשות זאת באמצעות קרן סל China ISHARES MSCI (סימול: MCHI), שהושקה בשנת 2011. לקרן דמי ניהול של 0.61% והמחזור הממוצע היומי שלה מסתכם בכ-400,000 יחידות (כ-20 מיליון דולר).

ברמה המגזרית, קרן הסל הזו ממוקדת מאוד במגזר הפיננסים (35%), וגם למגזרי האנרגיה (14%) והטכנולוגיה (13%) נציגות מכובדת. ההחזקות הגדולות בקרן הן של חברת המדיה והאינטרנט Tencent (כ-10%), של חברת הטלקום China Mobile (כ-8%) ושל הבנק China Construction Bank (כ-7%).

גורמי הסיכון בהשקעה במדדי המניות הסיניים מגוונים, וכוללים בין השאר סיכון הנובע מהיווצרות מערכת "בנקאות צל" גדולה מאוד בסין, שהיקפה לא ברור והרגולציה עליה לא מספקת. אי-סדרים במערכת עשויים להוביל לתגובת שרשרת שלילית, שתשפיע לרעה על השווקים הפיננסיים בסין, וכן על הכלכלה המקומית. בנוסף, קיימת בעיה גדולה של שקיפות בהשקעה בסין - חלק מהנתונים הכלכליים שמתפרסמים, לא נתפסים כאמינים על ידי ציבור המשקיעים המערבי.

למרות זאת, אנחנו מעריכים כי השיפור בנתונים הכלכליים מסין, ביחד עם הרוח הגבית ממדיניות הבנק המרכזי והממשלה ורמות התמחור הנמוכות עשויים, לגרום למדד MSCI China לבלוט לטובה בתקופה הקרובה.

הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל
 קרן הסל