הפתרון למצוקת כוח-האדם בהיי-טק: נשים, ערבים וחרדים

ועדת ההיגוי הבינמשרדית בראשות המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והממונה על התעסוקה מיכל צוק הגישה את המלצותיה להגדלת היצע כוח-אדם מיומן לתעשיית ההיי-טק המקומית

קריירה עבודה ניהול מנהל הייטק יזמות / צלם: thinkstock
קריירה עבודה ניהול מנהל הייטק יזמות / צלם: thinkstock

שנתיים אחרי שיצאה לדרך בכפוף לאישור הממשלה, הגישה היום (ד') ועדת ההיגוי הבינמשרדית בראשות המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והממונה על התעסוקה מיכל צוק את המלצותיה להגדלת היצע כוח-אדם מיומן לתעשיית ההיי-טק המקומית, שמהווה מנוע צמיחה משמעותי לכלכלה הישראלית.

הוועדה, שכללה נציגים רבים מטעם משרד הכלכלה לצד נציגים של משרדי החינוך, המדע, הביטחון והאוצר, הוקמה על בסיס ממצאים מ-2012 של צוות בינמשרדי בראשות פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה. הצוות זיהה אז מחסור בבוגרי אוניברסיטאות מצטיינים בתחומי הנדסת המחשבים והאלקטרוניקה, שבא לידי ביטוי בכך שמדי שנה מתווספות לשוק ההיי-טק כ-7,000 משרות חדשות, בעוד מערכת החינוך מעמידה רק כ-6,600 בוגרים רלבנטיים (בעלי בגרות במתמטיקה של 5 יחידות בהצטיינות), כשחלקם הולך ללמוד מקצועות אחרים כמו רפואה, משפטים וכדומה.

הצוות הצביע בזמנו על בעיית המחסור בכוח-אדם ב-3 מקורות מרכזיים: היחלשות זרם המצטרפים לשוק העבודה במקצועות הנדרשים, האיכות הלא מספקת של חלק מבוגרי המכללות והניצול החלקי של כוח העבודה הקיים.

מסקנות הוועדה הנוכחית מצביעים על מספר פתרונות שמחולקים לטווח הקצר, הבינוני והארוך. בטווח הקצר ממליצה הוועדה לגבש תוכנית לריענון מהנדסים ותיקים בני 45 ומעלה כדי לסייע בחזרתם למעגל העבודה בענף ולהגדיל את האטרקטיביות שלהם לתעשייה. צעד נוסף הוא להוציא לפועל תוכנית השמה לאקדמאים במקצועות הטכנולוגיה מקרב המגזר הערבי שאינם מועסקים במקצוע.

צעד נוסף הוא לפעול להשבת מוחות רלבנטיים בתחום בשיתוף עם המעסיקים. כמו כן, ממליצה הוועדה על הקלות ביורוקרטיות בקבלת ויזות עבודה לעובדים מומחים זרים בתחום ההיי-טק.

בטווח הבינוני ממליצה הוועדה, בין היתר, על הרחבת הנגישות לתחומי ההנדסה והמדע באקדמיה עבור אוכלוסיות שאינן עומדות בתנאי הקבלה הקיימים כיום. זאת, לצד בניית תוכניות לשילוב אוכלוסיות כמו ערבים, חרדים ונשים שמשרתות ביחידיות טכנולוגיות בצבא בתחומי הנדסה באקדמיה. צעד נוסף ומתבקש הוא המשך עידוד המוסדות להשכלה גבוהה להגדלת מספר התלמידים במקצועות מחשבים והנדסה.

בטווח הארוך הוועדה המליצה לפתח מגוון כלים לעידוד מצוינות מדעית במערכות החינוך לצד הגברת החשיפה של ילדים ונוער לתחומי המדעים.

בתוך כך, המליצה ועדת צוק למסד צוות היגוי לקידום ומעקב אחר התקדמות הטיפול בנושא בראשותה ובראשות המדען הראשי במשרד הכלכלה, שבו ייקחו חלק נציגי המשרדים והגופים הרלבנטיים וכי הוא יתוקצב בהתאם. לצד הצוות, ממליצה הוועדה להפעיל פורום מעסיקים, שיורכב מחברות היי-טק וקרנות הון סיכון, עמו יקיים צוות ההיגוי היוועצות קבועה וכן יגובשו עמו שיתופי פעולה, יוזמות משותפות וממשקי עבודה שונים.

צוק התייחסה לממצאי הוועדה ואמרה כי "המחסור בכוח-אדם נגיש ומיומן מהווה חסם בהתפתחות תעשיית העילית. הימצאות כוח-אדם מיומן ואיכותי, הזמין ונגיש להשתלבות בתעסוקה, מהווה תנאי מרכזי להמשך ביסוסו ופיתוחו של הענף ואנו נפעל למימוש ויישום ההמלצות כך שכבר בשנת התקציב 2015 יינתן ביטוי לתחילת היישום".

שר הכלכלה, נפתלי בנט, הוסיף כי "בהיי-טק הישראלי יש פגם והפגם המשמעותי ביותר הוא המחסור באנשים מיומנים הנדרשים להשתלבות במקצועות טכנולוגיים. פוטנציאל גדול לתעסוקה וצמיחה אינו ממומש בגלל שחברות מתקשות למצוא עובדים טובים ומיומנים. אין מספיק צעירים הלומדים מתמטיקה ומקצועות מדעיים, אין מספיק בוגרי תחומים טכנולוגיים מקרב הערבים והחרדים וחבל. ההיי-טק יודע לקלוט את כולם וזקוק לעוד ועוד כישרונות. לכן הדו"ח הוא בדיוק במקום והמבחן שלו יהיה ביישום".