בגלל גוגל: פריון חותכת את תחזית ההכנסות והרווח

גוגל מקשה לאחרונה על הורדת תוספים לדפדפן כרום - מהסוג שפריון מייצרת

ג'וזף מנדלבאום / צילום: איל יצהר
ג'וזף מנדלבאום / צילום: איל יצהר

פעם נוספת מקבלים היום המשקיעים תזכורת כואבת לסיכון הגבוה בפעילות "ענקיות" האינטרנט המקומיות. לאחר שבשנה שעברה הייתה זו בבילון של נעם לניר, שמנייתה התרסקה לאחר שגוגל לא חידשה את החוזה עמה, היום הגיע תורה של פריון, שמושפעת באופן שלילי ומהותי משינויי מדיניות של גוגל.

מניית פריון נפלה היום בת"א בכ-6%, ובטרום מסחר בנאסד"ק היא נחתכה בכ-7%, לאחר נפילה של כ-11% בשבועיים האחרונים, על רקע פרסומים בתקשורת על אפשרות להרעה בתנאי החוזים שלה מול גוגל ומיקרוסופט. מהשיא בתחילת השנה איבדה המניה 44%.

ב-2013, כ-46% מההכנסות המסורתיות של פריון נבעו מגוגל, כמו גם 22% מהכנסות חטיבת ClientConnect שהתמזגה עם פריון. הבעיה הנוכחית קשורה לדפדפן של גוגל, כרום, ולא לכלל עסקי החברה מול גוגל.

לאחרונה הייתה פריון אמורה לגייס 350 מיליון שקל באג"ח, ואף זכתה לדירוג גבוה: S&P מעלות סיפקה לה דירוג של ilA מינוס, למרות שציינה כי "החברה חשופה לסיכונים האינהרנטיים של מגזר החיפוש (באינטרנט)". לא מן הנמנע כי התממשות הסיכונים הללו גרמה לכך שהגיוס לא יצא עד היום לפועל.

פריון, שעוסקת בפיתוח תוכנות ושירותים שמטרתם לסייע בהפצה ובמוניטיזציה למפתחי תוכנות ואפליקציות, חותכת היום את התחזית השנתית. זאת בשל מה שמוגדר כ"שני אתגרים": הראשון הוא השפעת השינוי במדיניות גוגל בכל הקשור לדפדפן כרום. גוגל הקשיחה בחודשים האחרונים את מדיניותה, ומקשה על הורדת תוספים שאינם מייצורה, דוגמת סרגלי כלים, ותוכנות שונות כמו אלו שפריון מספקת; השני הוא "עניין טכני", ככל הנראה באג בהגדרות תוכנה, שהוביל להפחתת מספר החיפושים דרכה.

בנוגע לשינוי בכרום, המנכ"ל ג'וזף מנדלבאום ציין, כי "התמודדנו עם סוגיות מסוג זה בעבר, ובהתבסס על הניסיון שלנו עם דפדפנים אחרים, אנחנו מאמינים שההשפעה של סוגיה זו תהיה מורגשת יותר בתחילה, ותתאזן עם הזמן, לאחר שאנחנו, כמו גם השוק, נתאים את עצמנו".

בנוגע לעניין הטכני, שהחל להשפיע בסוף הרבעון השני, אמר מנדלבאום כי "אנחנו בתהליך של יישום התאמות טכניות לטיפול בבעיה, ומצפים כי מספר החיפושים שלנו יגדל בחודשים האחרונים של השנה".

פריון מצפה כעת להכנסות שנתיות של 380-400 מיליון דולר, ירידה של כ-16% לעומת תחזית קודמת של 460-470 מיליון דולר; ה-EBITDA (רווח בנטרול מס, ריבית, פחת והפחתות) יגיע ל-110-120 מיליון דולר, לעומת תחזית קודמת ל-125-130 מיליון דולר, והרווח הנקי יסתכם ב-80-90 מיליון דולר, בעוד שקודם דובר על 103-108 מיליון דולר.

עלייה ברווח הנקי

יתרה מכך, התחזית השנתית החדשה כבר כוללת את התרומה של החברה האמריקאית Grow Mobile, שנרכשה לאחרונה. החברה הנרכשת מספקת פלטפורמה לפרסום במובייל, ופריון שילמה תמורתה 17 מיליון דולר במזומן ומניות, סכום שעשוי לגדול עד 42 מיליון דולר בעתיד. מכאן שבנטרול תרומתה של Grow Mobile לתוצאות, הירידה בתחזית ההכנסות הייתה עלולה להיות חדה אף יותר.

כהתמודדות עם השינויים נערכת פריון לצמצם את התשלומים לשותפיה, והצפי הוא שתקצץ גם בהוצאות התפעוליות, בפרט בתחום השיווק. בשלב זה אין על הפרק תוכנית לקיצוצים בכוח האדם.

פריון נסחרת במקביל בנאסד"ק ובת"א בשווי 550 מיליון דולר. לאחרונה החברה השלימה מיזוג הפוך עם חטיבת ClientConnect של קונדואיט.

היום פרסמה פריון את דוחות הרבעון השני, שבו רשמה הכנסות של כ-110 מיליון דולר, צמיחה של 35% בהשוואה לרבעון המקביל, טרום המיזוג עם ClientConnect. במחצית הראשונה הסתכמו ההכנסות ב-228 מיליון דולר, 41% יותר מבתקופה המקבילה ב-2013.

בשורה התחתונה רשמה פריון רווח נקי רבעוני של 17.7 מיליון דולר (25 סנט למניה), עלייה של 29.5% מהרבעון המקביל, ובמחצית הסתכם הרווח ב-31.5 מיליון דולר, ירידה של 1.7% ביחס לתקופה המקבילה. ה-EBITDA במחצית הסתכם ב-67.2 מיליון דולר, לעומת 44.6 מיליון דולר אשתקד. פריון ייצרה 21.9 מיליון דולר מפעילות במחצית, ובקופתה היו בסוף הרבעון כ-36 מיליון דולר.

לדברי מנדלבאום, "רכישת Grow Mobile משפרת משמעותית את יכולותינו בתחום המובייל, ומשתלבת היטב בתוך חטיבת Lightspeed החדשה".

הוא הבטיח שהחברה תשיק ברבעון הבא את הפלטפורמה לפרסום במובייל, הפועלת בשירות עצמי. "לפריון יש את התשתית, הכישרון, והניסיון לסייע למפתחים בהפצה ובמונטיזציה של האפליקציות שלהם", ציין מנדלבאום.

המספרים של פריון
 המספרים של פריון