תנובה פונה לבנקים לגייס יותר מחצי מיליארד שקל

נציגים מקונצרן המזון עורכים בימים אלה סבב פגישות בבנקים, במטרה לקבל הצעה כשבכוונתם לגייס את האשראי במח"מ של 3-5 שנים

זהבית כהן / צילום: תמר מצפי
זהבית כהן / צילום: תמר מצפי

ענקית המזון תנובה, שהודיעה על חלוקת דיבידנד ענק בהיקף 400 מיליון שקל לפני ימים אחדים, בוחנת בימים אלה גיוס אשראי בהיקף של מעל לחצי מיליארד שקל מהמערכת הבנקאית. כפי שנחשף לראשונה באתר "גלובס", נציגים מקונצרן המזון עורכים בימים אלה סבב פגישות בבנקים במטרה לקבל הצעה, כשבכוונתם לגייס את האשראי במח"מ של 3-5 שנים. ככל הנראה האשראי לא יינתן בקונסורציום, אלא ישירות על ידי בנק אחד או שניים, תלוי בהצעות המחיר שיתקבלו מהבנקים. לא מן הנמנע כי בסופו של דבר המימון יגיע דווקא מהשוק המוסדי.

על פי גורמים בשוק, אחת הסיבות לגיוס האשראי הוא למימון דיבידנד הענק. יחד עם זאת, בסביבת תנובה מתייחסים לכך בביטול וטוענים כי "תנובה יכולה לממן את הדיבידנד ממקורותיה". בחברה אומרים כי "הלוואות שנלקחות מהבנקים הן חלק ממהלך עסקים רגיל בהתאם לפירעון הלוואות קיימות, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ותוכנית ההשקעות של תנובה. זו כוללת את ההשקעה במחלבת תל יוסף החדשה בסך 340 מיליון שקל, ועוד השקעות רבות שהסתכמו ב-600 מיליון שקל".

נכון לסוף הרבעון הראשון השנה היו לתנובה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של כ-183.2 מיליון שקל, לעומת כ-844 מיליון שקל בסוף 2013. עיקר הקיטון נבע משימושים בפעילויות מימון בגובה של כ-505 מיליון שקל, בעיקר עבור פירעון הלוואות לבנקים בהיקף של כ-390 מיליון שקל, ודיבידנד בגובה כ-165 מיליון שקל. ברבעון הראשון התזרים היה שלילי, לאחר שהמזומנים שימשו לפעילות השוטפת ולפעילות השקעה.

האשראי השוטף לבנקים (ונותני אשראי אחרים) הסתכם בסוף הרבעון הראשון בכ-340 מיליון שקל כשסך ההתחייבויות לבנקים ונותני אשראי אחרים באותו מועד היה כ-1.52 מיליארד שקל (שוטפות ולא שוטפות).

מאז נרכשה תנובה על ידי אייפקס ומבטח שמיר, חילקה החברה דיבידנדים בהיקף כולל של כ-3 מיליארד שקל (כולל הדיבידנד בהיקף 400 מיליון שקל עליו הודיעה בחודש שעבר).

רווח של 4 מיליארד ש' פטור ממס

השליטה בתנובה נמצאת בידי קרן ההשקעות אייפקס, שחתמה בחודש מאי האחרון על עסקה למכירת השליטה בענקית המזון הישראלית (56% מההון) לתאגיד המזון הסיני ברייט-פוד, לפי שווי חברה של 8.6 מיליארד שקל. עוד קודם לדיווח על הדיבידנד האמור, דווח כי רווחי קרן אייפקס מהשקעתה בתנובה עמדו על קרוב ל-4 מיליארד שקל, אשר פטורים ממס במלואם. השותפה של אייפקס בגרעין השליטה בתנובה היא חברת ההחזקות מבטח שמיר (21%), שבשליטת ובניהול מאיר שמיר - שצפוי להישאר בחברה לצד הסינים, ויחד עם יתרת בעלי המניות בחברה: הקיבוצים והמושבים (שמחזיקים יחדיו ב-23% ממניות תנובה).

אייפקס ושמיר רכשו בשנת 2007 את השליטה בתנובה במחיר ששיקף שווי של 3.8 מיליארד שקל לחברה - פחות ממחצית משווי העסקה שנחתמה עם ברייט-פוד, שאמורה להיות מושלמת בחודשים הקרובים. השלמת העסקה תלויה בקבלת אישורים רגולטורים ובאי-קיומו של אירוע שייצור "שינוי מהותי לרעה" בתנובה.

הדיבידנדים שחולקו על ידי תנובה
 הדיבידנדים שחולקו על ידי תנובה