פלוג: מבצע "צוק איתן" עשוי לגלח כחצי אחוז מהתמ"ג

בראיון בחדשות ערוץ 10 אמרה הנגידה כי "דרישות הביטחון כתוצאה מהמבצע יגדלו - והממשלה תאלץ להחליט אם להעלות מסים או לצמצם ההוצאות בתחום האזרחי" ■ "פטור ממע"מ לזכאים אינו אפקטיבי בפתרון בעיית מחירי הדיור"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, מעריכה כי הפגיעה במשק כתוצאה ממבצע "צוק איתן" תעמוד על כחצי אחוז מהתמ"ג, עד כ-5 מיליארד שקלים. כך ציינה בראיון הערב (ה') בחדשות ערוץ 10.

"הניסיון מראה שברמת המאקרו המשק חסין ומתאושש מהר מאוד יחסית", אמרה, "אם כי ברור שיש אנשים שנפגעו, בעיקר תושבי הדרום, עסקים קטנים ואנשים שגויסו בצו 8".

מקורות בכירים באוצר ציינו היום בפני "גלובס" כי מערכת הביטחון דורשת ממשרד האוצר פיצוי של 6-8 מיליארד שקל בגין מבצע "צוק איתן". במסיבת עיתונאים היום אמר שר האוצר יאיר לפיד כי "לא יועלו מסים. המשק זקוק כעת למנוע צמיחה ולא למשקולות ברגליים. אין סיבה להעלאת מסים בעת הזו".

הנגידה פלוג נשאלה האם ניתן יהיה להכיל את עלויות המבצע בתקציב 2014, ואמרה בתגובה כי "אין הערכה עדיין לגבי זה". לגבי השיקולים להעלות מסים, אמרה פלוג כי "בשנה הבאה יהיה צריך להחליט לגבי המסים - דרישות הביטחון כתוצאה מהמבצע הזה, בין היתר, עשויות לגדול, והשאלה שתעמוד בפני הממשלה היא האם להעלות מסים או לצמצם ההוצאות בתחום האזרחי". פלוג לא הסכימה להתייחס באופן ישיר לדעתה לגבי העלאת מסים, וציינה כי זהו תפקידה של הממשלה.

יש לציין כי בדוח המדיניות המוניטרית שפרסמו השבוע כלכלני חטיבת המחקר של בנק ישראל צוין כי על אף הצהרות של שר האוצר לפיד לפיהן לא תהיה העלאת מסים, הממשלה לא תוכל לעמוד ביעד הגירעון (2.5% תמ"ג) ללא העלאת מסים וללא ביצוע קיצוצים בתקציב או דחיית של תוכניות הוצאה.

לגבי ביטול הפטור ממע"מ, אמרה כי "זה לא ממש קשור ללחימה שהייתה. הצעד של פטור ממע"מ לזכאים הוא לא אפקטיבי בפתרון בעיית מחירי הדיור. הפתרון צריך להיות בהגלה מסיבית של ההיצע. אי הודאות שהתארכה עשויה לפגוע בהיצע שהוא הפתרון".

פלוג התייחסה לאפשרות שהסכם שלום עם הפלסטינים יעזור לכלכלה, ואמרה כי "זה שלהסדר מדיני יש פוטנציאל לסייע לצמיחה זה ברור וגם ברור שהסדר היה יכול לעזור. אני לא ממליצה בנושא הזה לראש הממשלה אבל ברור שיש פוטנציאל לתרומה משמעותית לצמיחה".