אובמה הורה על פעולה צבאית נגד ארגון דאע"ש בעיראק

מאמץ למנוע טבח של מיעוטים דתיים באמצעות הפצצות מהאוויר ■ במקביל: סיוע הומניטרי לאזרחים שנמלטו לאזור הררי מאימת ארגון הטרור הסוני הקיצוני ■ בני המיעוט היאזידי נדרשים לבחור: להתאסלם או למות

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

צבא ארה"ב משיק מערכה צבאית בעיראק בפעם השלישית מאז 1991. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיע לפנות בוקר (ו'), בנאום קצר לאומה, כי הורה לצבא להפציץ מהאוויר יחידות של ארגון הטרור הקיצוני "המדינה האיסלמית בעיראק ובלבאנט" (דאע"ש) אם הטרוריסטים ינסו לכבוש את ארביל, בירת החבל הכורדי בעיראק, שבה מוצבים עשרות דיפלומטים אמריקאיים ומאות חיילים וקצינים של צבא ארה"ב, שמשמשים כמדריכים ויועצים לצבא עיראק.

אובמה הדגיש, שהאיום שנשקף לאזרחים אמריקאיים באזור הוא העילה להחלטתו להפציץ כוחות של "המדינה האיסלמית", אך מדבריו היה אפשר להבין, שחיל האוויר האמריקאי יופעל גם במקרה שבו כוחות של הטרוריסטים ינסו לפגוע בבני מיעוטים דתיים, לרבות נוצרים ויאזידים, שנמלטו לאזור הררי ליד ארביל מאימת ארגון הטרור. דאע"ש הציב לפני היאזידים שתי אופציות: להתאסלם או למות.

כ-40 אלף אנשים נצורים באזור ההררי הצחיח, בעיקר על פסגת הר סינג'אר, ללא מזון או מים, לאחר שדאעש חסם את דרכי הגישה לאזור, והם עלולים למות ברעב בתוך כמה ימים, על פי דיווחים מהשטח.

אובמה הודיע, שמטוסים אמריקאים כבר הצניחו מטעני סיוע הומניטרי לנצורים, לרבות מכלי מים וחבילות מזון על פי בקשת שלטונות עיראק.

ברמז שהממשל יפעיל כוח צבאי נגד ארגון הטרור אם אנשיו ינסו לתקוף את האזרחים הנצורים אמר נשיא ארה"ב: "כאשר יש בידינו יכולות יחודיות לסייע במניעת טבח, אני חושב שארה"ב אינה יכולה לעצום עיניה".

אולם אובמה, שהתנגדות למעורבות האמריקאית בעיראק היתה אחד מעמודי התווך של הקמפיינים שלו כאשר רץ לנשיאות, התחייב בנאומו, כי ארה"ב לא תפעיל כוחות קרקעיים באזור. "לא אתיר לארה"ב להיגרר למלחמה נוספת בעיראק", הכריז הנשיא.

בכל זאת, היה ברור שמצבם הקשה של בני המיעוטים הדתיים הנצורים נוגע לליבו של הנשיא ושימש מרכיב חשוב בשיקוליו. הוא אמר, שהאזרחים הלכודים באזור ההררי ליד ארביל היו נתונים ליחס "ברברי" של "המדינה האיסלמית" ונשקפת להם סכנה של טבח המוני, שיהיה שקול "לרצח עם". לנצורים, אמר אובמה, יש שתי אופציות: "לרדת מההר ולהירצח, או להישאר בראש ההר ולמות באיטיות ברעב או בצמא".

אובמה, שבעבר הפגין לא אחת את סלידתו מהתערבות צבאית, לא היסס לחשוף את לבטיו בנאום. "בעוד שארה"ב אינה יכולה להתערב בכל משבר ברחבי תבל", הפעם המצב שונה. נסיבות המשבר הנוכחי בעיראק, כלומר אזרחים שנשקפת להם סכנת טבח, בקשה של הממשלה בבגדד ויכולת אמריקאית למנוע טבח המוני, מצדיקות פעולה אמריקאית.

"בתחילת השבוע, זעק עיראקי אחד, בקובלנה שהופנתה לעולם כולו, 'אף אחד לא בא לעזור'", אמר נשיא ארה"ב. "ובכן, היום, אמריקה חשה לעזרה".

פקידי ממשל הסבירו אחר-כך את השיקולים שהניעו את אובמה להחליט על פעולה הומניטרית ואולי על התערבות צבאית. הם אמרו, שהמצב הנורא של הנצורים על פסגת הר סינג'אר, רבים מהם נשים וילדים, הוא שהכריע את הכף. על פי מידע שהגיע מיוניצ"ף, קרן החירום הבינלאומית של או"ם לילדים, 40 ילדים כבר מתו מחום ומצמא.

בנאומו, הקפיד אובמה להדגיש את מגבלות המעורבות האמריקאית: "אנו נסייע לעיראקים במאבקם נגד הטרוריסטים האלה, אך חיילים קרביים (חי"ר) של צבא ארה"ב לא ישובו להילחם בעיראק מפני שאין פיתרון צבאי אמריקאי למשבר רחב היריעה שם. הפיתרון בר-קיימא היחיד הוא פיוס בין בין הפלגים בעיראק וחיזוק צבאה".

הדברים רמזו להפגנת החולשה של צבא עיראק, שאלפים מחייליו הניחו את נשקם ונמלטו מכוחות "המדינה האיסלמית", שהשתלטו על שטחים גדולים בעיראק ובסוריה ודאגו לתת פומבי לטקטיקות הרצחניות שלהם, לרבות הרג המוני של שבויים אזוקים.