הרצח של הרב במיאמי: כנראה שוד ולא התקפה אנטישמית

שעות של חרדה בקהילה היהודית הגדולה בדרום פלורידה בעקבות רצח הרב ג'וזף רסקין באזור יהודי שעל קירות בית-כנסת בו נמרחו באחרונה צלבי קרס

רצח התאבדות  / צלם: טינקסטוק
רצח התאבדות / צלם: טינקסטוק

רציחתו של הרב ג'וזף רסקין אתמול (שבת), לאור היום, ברחוב בצפון מיאמי-ביץ', עוררה מיד חרדה גדולה בקהילות יהודיות ברחבי ארה"ב: אתר הרצח נמצא בלב אזור עם אוכלוסיה יהודית צפופה ובתי-כנסת רבים. באחרונה נמרחו על קירות "תורה ואמונה", אחד מבתי-הכנסת שם, צלבי קרס והמילה "חמאס", כנראה על רקע המלחמה בעזה.

הרשתות החברתיות ואתרים יהודיים הוצפו מיד בפוסטים שנתנו ביטוי לחשש שקינן אצל רבים: האם ארה"ב מתחילה ללכת בעקבות אירופה? האם ההתקפות האלימות נגד יהודים בבלגיה ובצרפת החלו לחלחל גם לאמריקה?

רסקין, בן 60, רב מניו-יורק, שביקר את בתו ונכדיו בפלורידה, הלך להתפלל בבית-כנסת "בית מנחם" כאשר שני צעירים ניגשו אליו. אחד מהם ירה בו בתוך זמן קצר והשניים נסו מהמקום, אחד באופניים ואחד ברגל. הוא הוטס במסוק לבי"ח, אך המאמצים להצילו עלו בתוהוה.

החששות שמדובר בפיגוע אנטישמי צצו מיד ברשת, אולם דוברת במשטרת מיאמי - דייד, אלנה הרנאנדז, אמרה זמן קצר לאחר הרצח, כי "בשלב זה אין שום סימן שמדובר ברצח משטמה".

בחוגים יהודיים התקבלה ההצהרה בספקנות רבה, אך לפנות בוקר (א'), לפי שעון ישראל, החלה התמונה להתבהר. חוה הולצהאואר, המנהלת האזורית של הליגה נגד השמצה בדרום ארה"ב, הודיעה שנראה כי הרצח "נבע ממעשה שוד שחרג משליטה".

"עד עתה לא נמצאה שום הוכחה שהמניע לרצח היה אנטישמיות", אמרה הולצהאואר, שקיבלה תדרוך מהמשטרה. "זו טרגדיה נוראה. בעוד שהמניע לפשע נמצא עדיין בחקירה, שום דבר לא יכול להצדיק רציחתו של אדם חף מפשע שהלך להתפלל בבית-הכנסת בשבת".