ח"כים דורשים דיון דחוף במינוי עודד שריג למנכ"ל מגדל

חברי הכנסת זהבה גלאון, אראל מרגלית וסתיו שפיר: "עודד שריג נתן אור ירוק לרכישת מגדל ע"י שלמה אליהו בניגוד לעמדת בנק ישראל וגורמים באוצר - צריך לבדוק אם אליהו מחזיר לו כעת טובה"

עודד שריג / צלם: תמר מצפי
עודד שריג / צלם: תמר מצפי

חברי הכנסת זהבה גלאון, אראל מרגלית וסתיו שפיר קוראים ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי, לקיים דיון דחוף במינוי השנוי במחלוקת של פרופ' עודד שריג למנכ"ל מגדל ומזהירים מ"פגיעה בכספי ציבור החוסכים בישראל ובאמון הציבור בגופים המפקחים".

שריג כיהן עד לפני כשנה כממונה של הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר, והוא היה זה שנתן אור ירוק לרכישת מגדל ע"י שלמה אליהו, שכעת מנסה למנות אותו למנכ"ל מגדל. האישור של שריג ניתן בזמנו חרף התנגדות בנק ישראל וגורמים באוצר. כפי שפורסם אתמול (ב') ב"גלובס", גם שר האוצר יאיר לפיד מתנגד למינוי ואמר בשיחות סגורות: "חבל שעודד לא הבין לבד שהמהלך הזה, גם אם הוא חוקי, נראה רע מאוד".

גלאון, מרגלית ושפיר מביעים חשש שמינויו של שריג "הוא תמורה לכך שאישר בעבר את רכישת גרעין השליטה בחברה על-ידי שלמה אליהו, הבעלים של מגדל, וזאת אף על פי שהייתה לאישור זה התנגדות רבתי בקרב הציבור ובקרב גורמים במשרד האוצר ובבנק ישראל.

"האישור שניתן לשלמה אליהו לא היה טריוויאלי וגרר ויכוחים בתוך הצמרת הכלכלית של שירות המדינה. הסיבה לכך שההיתר המדובר גרר ביקורת ציבורית עזה, כפי שעולה מפניות של התנועה לאיכות השלטון לדודו זקן, המפקח על הבנקים, ולשריג עצמו, היא העובדה שאליהו עמד בפני הליך מנהלי בפני ועדת העיצומים של רשות המסים, בגין הוצאת כספים בשווי 60 מיליון שקל מן הארץ ללא דיווח או הסבר מספק. הוועדה בחרה להטיל עליו קנס בגובה 2.8 מיליון שקל וציינה כי אין היא מקבלת את הסבריו באשר לשימוש שנעשה בכ-60 (!) מיליון שקל".

השלושה מבקשים לקיים כאמור דיון דחוף בוועדת הכספים בנושא ולזמן לדיון את נציגי הפיקוח על הביטוח, האוצר, היועמ"ש לממשלה, מגדל ביטוח וכמובן את שריג עצמו.

"העובדה שהיתר השליטה ניתן לאליהו עוררה תמיהה בזמן שניתנה. כיום, לאחר שברור כי שריג עומד להיות ממונה כמנכ"ל מגדל, אישור זה נראה בעייתי הרבה יותר. וזאת, משום שזהות השולט בכספי פנסיה וביטוחי חיים הינה אינטרס ציבורי מובהק, ואם נוצר מצב בו אליהו זכה בהיתר זה בצורה שאינה כשרה - יש מקום לבצע בדיקה מעמיקה לתוך הליך האישור, ולבחון אם יש במינוי הנוכחי משום 'החזר טובה' עליו", נכתב במכתב הח"כים.