שאלות ותשובות נפוצות על הפיצויים לנפגעי "צוק איתן"

לשכת עורכי הדין פתחה מוקד טלפוני לסיוע משפטי ראשוני לנפגעים ■ "גלובס" ריכז חלק מהשאלות הנפוצות

אזרחים במבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
אזרחים במבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

מפעל שעובדיו לא הגיעו לעבודה במשך ימים ארוכים, בית-הקפה הפופולרי במרכז שעמד שומם במשך חודש, הווילה ביישוב הדרומי שנפגעה מפגיעה ישירה של טיל, בית-המגורים בת"א שנפגע וניזוק מרסיס, ועוד נפגעים ממצב הלוחמה האחרון - לבעליהם של כל אלה יש מכנה-משותף: מעל כולם מרחף סימן-שאלה גדול לגבי זכויותיהם והפיצויים המגיעים להם מהמדינה, בעקבות הנזקים העקיפים והישירים שנגרמו להם בעקבות מבצע "צוק איתן".

ירי הרקטות לעבר ישראל בחודש החולף גרם לנזקים מגוונים לאזרחים רבים במדינה, ופגע בעסקיהם, בפרנסתם וברכושם. לפי חוק מס-רכוש, המדינה אחראית לפצות את האזרחים על הנזקים הישירים שנגרמו להם. מאז תחילת המבצע הוגשו אלפי תביעות בגין נזק ישיר לרכוש, המוערכות בעשרות מיליוני שקלים.

החל מאמש (א') ניתן להגיש גם בקשת פיצויים בגין נזק עקיף. זאת, עבור בעלי עסקים מאזור הדרום שספגו פגיעה כלכלית במהלך המבצע. רשות המסים פרסמה את התקנות, הטפסים וההנחיות להגשת תביעה לפיצויים בגין נזקים עקיפים - בהם בין היתר, שכר עבודה, ירידת מחזורים, הוצאות שוטפות, חקלאות - שנגרמו לענפי המסחר, התעשייה, השירותים, החקלאות והתיירות בין 8 ביולי ועד סיום מבצע "צוק איתן", או עד 31 באוגוסט, לפי התאריך המוקדם מבין השניים.

מתן הפיצויים נקבע בהתאם להחלטת הממשלה על תשלום פיצויים בשל נזקים עקיפים שנגרמו לעסקים בדרום בשל המצב הביטחוני, ולאור תקנות מס-רכוש וקרן פיצויים שאושרו על-ידי ועדת הכספים לפני כשבוע.

במסגרת האפשרות לתבוע בגין נזקים, ניתן גם להודיע לקרן הפיצויים על נזק ולבקש מקדמה עוד בטרם הגשת התביעה עצמה. בעלי עסקים שפוצו בעקבות מבצע "עמוד ענן" יהיו רשאים לדרוש מקדמה בשיעור של עד 80% מהפיצויים שאושרו להם אז. גם לבעלי עסקים שלא הגישו תביעה בעקבות "עמוד ענן" ולבעלי עסקים חדשים, ניתן מענה וגם הם יהיו זכאים למקדמות.

אלה הם הכללים היבשים, שאזרחים רבים שתוהים היום אם מגיע להם פיצוי על נזק כזה או אחר, לא ממש מבינים אותם. לטובת האזרחים התוהים-שואלים, מפעילים היום גופים שונים במשק - בהם משרד המשפטים ורשות המסים - מוקדים טלפוניים לסיוע ולמענה על שאלות בנוגע לזכויותיהם. גוף נוסף שנרתם למשימה, וכבר החל לקבל פניות רבות, היא לשכת עורכי-הדין בישראל, בראשות עו"ד דורון ברזילי. בעקבות פניות של נפגעי המבצע פתחה הלשכה מוקד טלפוני לסיוע משפטי ראשוני, ללא תשלום, לנפגעים הזכאים לפיצוי מכוח חוק מס רכוש.

בימים אלה עובד המוקד במרץ ומאות פניות של אזרחים כבר נענו. את ההכוונה והייעוץ המשפטי במוקד הטלפוני של הלשכה נותנים מומחי מס, בהם עו"ד מאיר מזרחי, עו"ד אבישי מלכה, עו"ד-רו"ח רמי אריה, עו"ד יואב דיין, ורו"ח צחי אבוהב.

"גלובס" ריכז חלק מהשאלות הנפוצות שקיבלו מענה במוקד של הלשכה, שיכולים לשמש כמעין מדריך לעניין הפיצויים.

אי-הגעת עובדים למקום העבודה

שאלה: בשל המצב הביטחוני ביישוב זיקים, מרבית מעובדי המפעל שלי לא הגיעו לעבודה, האם אני זכאי לפיצוי?

תשובת המומחה: אכן, אדם אשר עובדי המפעל שלו לא הגיעו למקום עבודתם בשל המצב הביטחוני, זכאי לתשלום פיצויים במסגרת נזק עקיף שהוא, הפסד או מניעת רווח כתוצאה מנזק מלחמה בתחום יישוב ספר, או מחמת אי-אפשרות לנצל נכסים המצויים בתחום יישוב ספר, עקב פעולות מלחמה על-ידי הצבאות הסדירים של האויב, או עקב פעולות איבה אחרות נגד ישראל, או עקב פעולות מלחמה על-ידי צבא-הגנה-לישראל. נזק עקיף מעניק פיצוי בגין פגיעה רחבה יותר שממנה נפגע הניזוק.

נדגיש, כי יישובי הספר בלבד, המצויים בטווח של מ-0 עד 40 ק"מ, יהיו זכאים לתשלום פיצוי בגין הנזקים העקיפים אשר נגרמו להם בשל המצב הביטחוני המיוחד בעורף, וחוסר יכולתם של בעלי העסקים להפעיל נכסים עקב הוראות הצבא, פיקוד העורף וכדומה. מעסיק באזור זה, זכאי לתשלום בגין שכר עבודה ששילם לעובדיו בגין אותם ימי היעדרות בתקופת המלחמה.

הפסדי שכר של מעסיק ועובדיו

שאלה: אני בעל עסק עצמאי לשיווק מוצרי מזון באזור כפר עזה, ששבת מעבודה. כיצד אוכל לקבל פיצויים עבור הפסדי השכר שלי ושל עובדיי?

תשובת המומחה: התנאי לתשלום פיצויים בגין הנזק הוא תשלום משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני. כל ניזוק שבתוך הטווח המוכרז רשאי להגיש תביעה בגין נזק עקיף, לקרן הפיצויים ברשות המסים באחד מתוך שלושה מסלולים (ירוקים): מסלול שכר עבודה - כתוצאה מהמצב הביטחוני המיוחד בעורף, יוכל בעל עסק עצמאי להגיש תביעתו לתשלום פיצויים בגין ימי היעדרותם של עובדיו; מסלול מחזורים - בשל המצב ביטחוני המיוחד בעורף יוכל בעל עסק להגיש תביעה בשל ירידה במחזוריו החודשיים, בהתאם לדיווח השוטף של העוסק למע"מ (חד-חודשי או דו-חודשי).

הנוסחה תכלול השוואת המחזור העסקי בהתאם לשיטת הדיווח, לעומת תקופה מקבילה אשתקד. המסלול השלישי הוא: הוצאות - בשל המצב הביטחוני יוכל אדם להגיש תביעה לקבל הוצאות מיוחדות שנבעו לו כתוצאה מהמצב הביטחוני המיוחד בעורף. מסלול זה נקבע במטרה לפצות על הוצאות עודפות של העסק, שנוצרו כדי לשמור על המחזור הרגיל שלו בזמן המבצע.

בית מגורים שנפגע מרקטה

שאלה: בית מגוריי נפגע מרקטה ומרסיסים שגרמו להרס למבנה המגורים, האם אני זכאי לפיצוי בגין הפגיעה; האם יש טעם בהגשת התביעה?

תשובת המומחה: כן. אדם אשר נכסיו נפגעו פגיעה ישירה זכאי לתשלום פיצויים במסגרת נזק ישיר, "נזק מלחמה" - שהוא נזק שנגרם לגופו של נכס עקב פעולות מלחמה על-ידי הצבאות הסדירים של האויב או עקב פעולות איבה אחרות נגד ישראל או עקב פעולות מלחמה ע"י צבא-הגנה-לישראל. נזק מלחמה זה הוא גם נזק ישיר אשר נגרם לנכס באופן ממשי הנראה לעין. לדוגמה: פגיעת רקטה בבית.

בית-קפה שנפגע מרקטה

שאלה: בבית-קפה שבבעלותי באשדוד פגעה רקטה פגיעה ישירה, וגרמה לנזק רב למקום. כיצד ייקבע גובה הפיצוי שישולם לי בגין הנזקים?

תשובת המומחה: עובדי קרן הפיצויים (מס-רכוש) בסיוע אנשי מקצוע יגיעו אל האזרחים שביתם נפגע, ויערכו שמאות לנזק. השמאות תסייע לקביעת גובה הפיצויים הכספיים על מנת לשקם את הנזק בסיוע בעלי מקצוע.

עסק צעיר שנפתח

שאלה: פתחתי בית-קפה חדש בשדרות. האם אני זכאי לתשלום פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לי?

תשובת המומחה: ניזוק שפתח עסק מיום 2 ביולי 2013 עד 7 ביולי 2014, והודיע לרשות המסים על עסקו עד ליום 7 ביולי 2014 - יקבל פיצוי בהתאם למחזור עסקאותיו מיום תחילת הפעילות עד סוף חודש יוני 2014, מחולק במספר חודשי הפעילות; ואם היה הניזוק מדווח על מחזור עסקאותיו בשיטה דו-חודשית - שיעור הפיצוי מחולק במספר חודשי הפעילות ומוכפל פי 2.

חפצים שנגנבו מבית שננטש עקב הלחימה

שאלה: פצמ"ר פגע בבית מגוריי באשקלון, הנזק לא איפשר את המשך שהייתנו בבית, ונאלצתי אני ובני משפחתי להתאכסן בבית-מלון. אולם בעקבות נטישת בית מגורינו נגבנו מביתנו חפצים רבים יקרי ערך. האם אנו זכאים לפיצויים בגין נכסים אלו?

תשובת המומחה: נזק עקיף כולל גם "הפסד או מניעת רווח" הנובעים מהפגיעה עצמה או מאי-יכולת לנצל נכסים אשר נפגעו בפעולת האיבה. כגון, אובדן רווחים בתקופת המלחמה, גניבה מבית אשר ננטש עקב פגיעה, ועוד. הפיצוי בגין גניבה לנכס אשר לא ניזוק בפגיעה ישירה, יינתן במקום שבו הייתה הוראה של פיקוד העורף להתפנות ממקום המגורים.

הזמנות שבוטלו לאולם אירועים

שאלה: אני בעל אולם אירועים לשמחות באשקלון. מרבית האירועים שהוזמנו בוטלו, וגם לא נעשות הזמנות לאירועים חדשים לחודשים הבאים. האם אני זכאי לתשלום פיצויים?

תשובת המומחה: כאשר נפגע בעל עסק בתחום אולמות אירועים או בתי-מלון, חישוב הפיצוי ייעשה לפי הנוסחה הבאה: השיעור המתקבל מחלוקת מספר האירועים או החדרים שהוזמנו לחודשים אוגוסט, ספטמבר 2014 (ולפי בחירה גם אוקטובר), במספר האירועים או החדרים שהוזמנו לשנת 2013, עד למועד המקביל ליום האחרון בתקופת ההכרזה בשנת 2013. כלומר, השוואת המחזורים השנתיים. במילים אחרות, על התובע להוכיח את שיעור התפוסה שהיה או שעתיד היה להיות ביחס לתפוסה הצפויה או הזמנת אירועים (כפי שמשתקפת מצבר ההזמנות) במהלך תקופת ההכרזה על מצב מלחמה. שיעור זה לא על יעלה על 70%.

אופציה שנייה היא לחשב את הפיצוי על-פי השיעור המתקבל מחלוקת מספר האירועים או החדרים שהוזמנו לחודשים אוגוסט, ספטמבר 2014 (ולפי בחירה גם אוקטובר), ושבוטלו עד תום תקופת ההכרזה על מצב מלחמה, במספר האירועים או החדרים שהוזמנו לחודשים אוגוסט, ספטמבר 2014 (ולפי בחירה גם אוקטובר) עד יום 8 ביולי 2014. כלומר, לפי אופציה זו על הניזוק להוכיח כי 30% מההזמנות שנעשו עד 8 ביולי 2014 ונועדו להתקיים בחודשים אוגוסט ספטמבר (ולפי בחירה גם אוקטובר) בוטלו במהלך תקופת ההכרזה על המצב הביטחוני. יובהר, כי הזמנה שנדחתה לא תיחשב למבוטלת.

כמו כן, הוחלט כי אם המצב המיוחד יתארך מעבר ל-15/08/2014 סך הפיצויים המקסימלי יועלה ל-4 מיליון שקל.

פיצוי על ריהוט וציוד ביתי

שאלה: רסיסי רקטה פגעו באופן ישיר בבית מגוריי בנתיב העשרה. האם אני זכאי לתשלום פיצויים בגין הנזקים לחפצי המיטלטלין של ביתי?

תשובת המומחה: על-פי חוק מס-רכוש וקרן פיצויים והתקנות הנלוות, חפציו הביתיים של כל תושב, המצויים בדירת מגוריו, מבוטחים בפני נזקי מלחמה.

חפצי הבית מסווגים לפי קבוצות: רהיטים, ביגוד, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה וחפצי בית אחרים. חפצים אלה "מכוסים" ללא תשלום פרמיה מצד התושב - עד לתקרה מסוימת.

הנזק והפיצוי

■ מאז תחילת מבצע "צוק איתן" הוגשו כ-2,600 תביעות בגין נזק ישיר לרכוש המוערכות בהיקף של 50 מיליון שקל

■ הפיצוי על ריהוט וחפצי בית מתבצע לפי מחירון של סוגי "חפצי בית" ובהתאם לגודל המשפחה. בכל מקרה, אין זכאות לפיצויים בגין אובדן כסף מזומן והמחאות, תכשיטים וחפצי אומנות שנפגעו באירוע

■ קיים מנגנון פיצוי גם לכלי-רכב, למלאי ולציוד של עסקים שניזוקו באופן ישיר במהלך הלחימה

■ את ההודעה על הנזק יש להגיש למנהל מס-רכוש באזור המגורים בתוך שבועיים ממועד התרחשותו; ובתוך חודש יש להגיש את התביעה. שמאי מטעם רשות המסים יעריך את היקף הנזק

■ החל מאמש (א') ניתן להגיש למדינה תביעות פיצוי בגין נזק עקיף בהתאם לתקנות מס-רכוש וקרן פיצויים

■ הזכאים לפיצוי הם עסקים הפועלים ורשומים ביישובים שבמרחק עד 40 ק"מ מרצועת עזה, עם העדפה ליישובים הקרובים לגבול עד 7 ק"מ

■ להערכת רשות המסים, הנזק העקיף עקב מבצע "צוק איתן" יעמוד על סך של כמיליארד שקל

■ במסגרת הזכאות, קיימת גם אפשרות לבקש מקדמה עוד בטרם הגשת התביעה עצמה

■ כבר היום הוגשו למוקדי רשות המסים בארץ עשרות בקשות לקבלת מקדמות בגין נזקים עקיפים