צפו: היעד הבא של גוגל ישראל - מערכת החינוך

ענקית החיפוש ו-HP יטמיעו בשנת הלימודים מחשבים ב-3 כיתות ■ המחשבים הניידים של גוגל מותקנים ב-35% מהשוק הארגוני בארה"ב

האם מיקרוסופט ישראל צריכה להתחיל לחשוש? בגוגל ישראל מתחילים לפעול בתחום הלפטופים במערכת החינוך. בתחילת שנת הלימודים תערוך גוגל פיילוט ב-3 כיתות בבתי ספר ביבנה, לוד ובצת. את המחשבים תספק חברת HP.

גוגל השיקה לפני 3 שנים את הלפטופים שלה, שמשווקים תחת שם המותג כרומבוק ופועלים על בסיס מערכת ההפעלה של החברה - כרום OS.

יצרניות שונות, לרבות HP, סמסונג, טושיבה ואייסר כבר מוכרות את המחשבים הללו בארה"ב ובאירופה, ובמקביל גוגל מציעה את אותם מחשבים למכירה באתר האינטרנט שלה.

גוגל נכנסת לטריטוריה שבה מיקרוסופט שלטה עד כה ללא עוררין. גוגל צפויה להציע מחירים נוחים יותר (200 עד 400 דולר למחשב נייד), תמיכה מהירה בשפה העברית במערכת ההפעלה ופתרון באגים.

היתרונות האלה אמורים לקרוץ לתלמידים בבתי הספר ולסטודנטים שיוכלו לחסוך סכומים משמעותיים.

בחודש יוני האחרון הציגה גוגל, במסגרת כנס המפתחים שלה, את החזון לעולם שכולו יחובר למוצרי גוגל.

בנוסף ללפטופים הציגה החברה מערכת הפעלה לטלוויזיה ולמערכת הבידור ברכב. הכרומבוקים משתלבים בחוויה הזו ולכן לגוגל חשוב לדחוף אותם.

מחשבי הכרומבוק הם לפטופים שמציגים חוויית שימוש מדפדפן האינטרנט של החברה. המחשבים מתאימים בעיקר לגלישה ברשת אבל מאפשרים גם להשתמש בכל האפליקציות של גוגל, בהם מעבד תמלילים, עריכת תמונות ושירותי מוזיקה.

הרעיון של המוצר הוא שעיקר האחסון שלו נעשה ברשת ולא במחשב עצמו, למרות שהלפטופים עצמם כוללים כונן קשיח. גוגל מציעה להפעיל חלק משירותיה, למשל מעבד התמלילים ובניית מצגות, גם ללא חיבור לאינטרנט.

לאחרונה גוגל ביצעה סינרגיה טובה יותר בין הכרומבוקים לסמארטפוני האנדרואיד שלה, כאשר היא מאפשרת לפתוח את הלפטופ ללא סיסמא, כאשר הסמארטפון נמצא בקרבתו או לקבל התראות על שיחות והודעות במסך הלפטופ.

מאבק בארה"ב

נתח השוק של הכרומבוק בארה"ב עומד על 6% מסך שוק הלפטופים על פי נתוני חברת המחקר NPD, אבל מה שמפתיע יותר הוא נתח השוק שלה בשוק הארגוני, שכולל מוסדות חינוך, שכבר הגיע ל-35%. ההצלחה המפתיעה של גוגל גרמה למיקרוסופט לצאת בקמפייני אינטרנט שעוקצים את הכרומבוקים ומראים כמה משתמשים לא יכולים להפעיל כל דבר שהם רוצים באמצעות המחשבים של גוגל.

כמו כן, מיקרוסופט גם קיצצה במחירי לפטופים דרך יצרניות שונות בארה"ב, כאשר היא מציעה לפטופים שונים במחירים הנעים מ-200 עד 250 דולר דרך יצרניות כמו HP, אייסר וטושיבה.

מעבר לזה, מיקרוסופט מנסה לחדד מסרים בהרצאות שלה, כאשר היא מסבירה שהכרומבוקים לא יכולים להריץ את הגרסה המלאה של התוכנות המשרדיות אופיס, מחשבים עם חלונות עובדים עם מגוון רב של אביזרים (מחשבי כרומבוק לא עובדים עם כל מדפסת) והביצועים של מחשבי הפי.סי ללא אינטרנט טובים יותר.

שאלת הפרטיות

אחד הנושאים שתלמידי בית הספר - ובמיוחד ההורים שלהם בארץ - יצטרכו לשים לב אליהם, בעקבות השימוש בכרומבוקים, הוא איסוף המידע והפרטיות של ילדיהם. המטרה של גוגל היא ככל הנראה שהתלמידים יעבדו עם שירות הדואר האלקטרוני שלה ג'ימייל, יכתבו מסמכים עם דוקס וכמובן שיגלשו באינטרנט עם דפדפן האינטרנט כרום.

לא ברור איזה מידע גוגל תאגור על תלמידי בית הספר ואיזה שימוש החצרה תעשה בו. את התגובה של משרד החינוך לא ניתן היה להשיג עד מועד פרסום הידיעה.

בתגובה לידיעה גוגל הפנתה את "גלובס" למאגר שמיכל מידע על מדיניות הפרטיות של החברה.