הערכות: דירוג האשראי בתעודת זהות בנקאית - ב-2016

במקביל, מתקדמים המגעים להקמת קרן בערבות מדינה לאוכלוסיות חלשות

דודו זקן / צילום: אמיר מאירי
דודו זקן / צילום: אמיר מאירי

דירוג האשראי של לקוחות הבנקים במסגרת תעודת הזהות הבנקאית ייכנס לתוקף ככל הנראה רק בשנת 2016. מחר (ג') תתקיים בנושא ישיבה בוועדת הכלכלה של הכנסת, שבה יציג המפקח על הבנקים, דודו זקן, את ההתקדמות ביישום תעודת הזהות ובצעדים המשלימים ליישומה.

תעודת הזהות הבנקאית, שתציג בצורה ברורה ושקופה לכל לקוח את הרכב הנכסים, ההתחייבויות ותשלומיו לבנקים, תיכנס כנראה לפועל כבר בשנה הבאה. עם זאת, החלק המרכזי בתעודת הזהות, שהוא דירוג האשראי של כל לקוח, ייכנס ככל הנראה לפעול רק בשנת 2016, לאחר שיוסדרו הנושאים המשלימים הכרוכים בהגנה על הפרטיות ובחששות שפרסום תעודת זהות יגרום להדרת אשראי של אוכלוסיות חלשות.

לקראת החלת תעודת הזהות הבנקאית, מתקדמת היוזמה להקמת קרן בערבות מדינה, שתעניק הלוואות ללקוחות פרטיים המוגדרים כלקוחות בסיכון גבוה. מדובר ביוזמה שקידמו יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן ועמותת ידיד, בראשות רן מלמד. לפי הערכות, היקף ערבות המדינה צפויה לעמוד על סדר גודל של כ-10-20 מיליון שקל, כאשר, ככל הנראה, היקף כל הלוואה יעמוד לכל היותר על 30 אלף שקל וייועד לצרכים שיוגדרו מראש ולאנשים שהם בעלי פוטנציאל לשפר את מצבם הפיננסי.

בימים האחרונים נפגשו זקן, ברוורמן ומלמד עם החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו ואנשים נוספים מאגף התקציבים ואגף החשכ"ל באוצר, בכדי לדון בפורמט של אותה הקרן, ובהיקף התמיכה שתעניק המדינה.

מכיוון שמדובר בכספים בסיכון גבוה, הרי שמבחינת האוצר מדובר בתקציב ולא בערבות רגילה. בסיום הישיבה הוחלט להקים צוות בראשות סגנית הממונה על התקציבים, יעל מבורך, שתבחן את דרכי היישום.

מטרת יישום תעודת הזהות הבנקאית היא לשפר את התחרות במערכת הבנקאית בעיקר בתחום האשראי. לצד הפוטנציאל קיים חשש, כי בעוד הלקוחות הטובים יקבלו הצעות טובות יותר, הרי שעל הלקוחות החלשים אף בנק לא "יריב", והם יהיו לקוחות שבויים בידי הבנקים שלהם.

"התכנית המוצעת היא שלב ראשון בסדרה של פעולות למאבק בהדרה פיננסית של אוכלוסיות מעוטות הזדמנויות", אמר מלמד, שהחמיא לבנק ישראל ואמר: "אני מוקיר את הפעולה שעשו לתמיכה ביצירת הקרן. התרשמתי שהם הקשיבו לביקורת שלנו, ובאמת רצו לטפל באוכלוסייה המודרת".

ברוורמן הוסיף: "כיום יש למעלה ממיליון ישראלים שאינם יכולים לקחת הלוואה או משכנתא. מטרת הקרן היא לעזור לאוכלוסיות המוחלשות למתן הלוואה ועמידה בתנאי ההחזר".