נמשך הלחץ מהאוצר בנושא מינוי שריג והשכר של לפידות

לפיד מבקש להעביר מסר ברור בשני נושאים עקרוניים; בשוק מעקמים את האף

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

בצמרת האוצר ממשיכים לשדר לשוק הפיננסי שהמציאות השתנתה, ולא מרפים משתי הסוגיות שעומדות בימים אלה על הפרק: סוגיית השכר של אייל לפידות, מנכ"ל קבוצת הביטוח הפניקס, והמינוי הצפוי של המפקח על הביטוח הקודם, פרופ' עודד שריג, לתפקיד בצמרת קבוצת מגדל.

באוצר מבקשים להעביר מסר שלפיו כשבמשרד מסמנים מטרה עבור השוק, על השוק ובכיריו ליישר קו, אחרת האוצר לא יחדל מלפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו (כולל שימוש בלחץ ציבורי) עד שישיג את מטרתו. כך, אומרים היום בסביבת האוצר, כבר קורה בסוגיית השכר של לפידות, וכך יקרה גם ביחס למינויו הצפוי של שריג.

לדברי גורמים המעורים בנושא, מינוי שריג לתפקיד בכיר בקבוצת הביטוח מגדל הוא מהלך לא ראוי מבחינת האוצר, שעדיף שלא יקרה, ובנושא אף התקיימה ישיבה של ראשי המשרד המתנגדים כולם למהלך. שריג היה זה שאישר, כמפקח על הביטוח, את מכירת מגדל לבעל השליטה הנוכחי, שלמה אליהו.

ככל הנראה, באוצר סימנו את שני המקרים הללו ככאלה שמתאימים להעברת מסר לא מתפשר לשוק, בעיקר ביחס לשכר הבכירים הראוי בסקטור הפיננסי (בעלות שנתית של עד 3.5 מיליון שקל לשנה), ובמשרד משדרים כי הם אינם מתכוונים לסגת בשתי סוגיות אלה. מנגד, בסביבתו של שריג טוענים שההתקפות מכיוון צמרת האוצר נובעות אך ורק ממניעים פוליטיים של השר במטרה לזכות באהדת הציבור. "עושים לשריג עוול ושופכים את דמו למימוש מטרות פוליטיות", אמרו.

בתוך כך, היום הצטרפה לביקורת החריפה נגד מינוי שריג לתפקיד בכיר במגדל גם שרת הבריאות, יעל גרמן, שמשתייכת למפלגתו של השר לפיד. השרה אמרה היום ברשת ב', כי "זה בדיוק אחד הנושאים שאין מילים בפי. אני מזועזעת. אני רותחת. אני כועסת... אני חושבת שהמקרה הזה צריך להאיר בנורה אדומה, נורת אזהרה, את מה שקורה. לא יכול להיות שאדם שאישר את רכישת מגדל על-ידי אליהו, יועסק על-ידיה עכשיו", אמרה.

היא המשיכה ותקפה את שריג (שעמו התעמתה על רקע מקצועי כשהיה בתפקידו) כי "ממש לפני שנה, ערב דיוני התקציב, אני ממש נלחמתי עם עודד שריג, כדי שאנחנו נוכל להכניס לחוק ההסדרים הגבלה של ביטוחי הבריאות הפרטיים. הוא איים בהתפטרות ואני תמהתי... אני חייבת לומר שהיום אני מתחילה לשאול שאלות מאוד מאוד חמורות, ואני אבקש עליהן גם תשובות". בסביבת שריג דחו לחלוטין האשמות אלה ואמרו כי "גרמן שותפה למתקפה פוליטית והאשמותיה לא ראויות, מכפישות ושגויות. התנהלות שריג בנושא הייתה מקצועית גרידא".

כך או אחרת, ההתנהלות האגרסיבית של האוצר בסוגיית שכר המנהלים הבכירים בסקטור הפיננסי, גוררת ביקורת מצד גורמים בשוק שמפוקח על-ידי האוצר. אתמול אמר גורם מהאוצר שעל הדירקטורים בוועדות ההשקעה בגופים המוסדיים להתעלם מחוות הדעת של חברת הייעוץ אנטרופי, שממליצה לאשר את שכרו של לפידות, ולהחליט עצמאית בסוגיה זו.

"לא צריך להתנהל מתוך פחד"

היום אומרים על כך בשוק המוסדי, כי "ועדות ההשקעה לא צריכות להתנהל מתוך פחד, אלא לפי כללים ברורים. האוצר עצמו קבע את המנגנון של אנטרופי. אם הוא רוצה לשנותו שישנה, אבל אי אפשר לשלוף מהמותן ולפעול בכוחנות. גם רגולטור צריך להתנהל לפי אמות מידה ברורות".

עוד אמר גורם בשוק, כי "במערכת הפיננסים יש רבים שמקבלים שכר בנורמות הישנות. אם האוצר כה אגרסיבי עם לפידות, שלא ימתין שנים ושיטפל גם בהם עכשיו".

לסיום, בניגוד לפרסומים שהופיעו בתקשורת, המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, לא תגיע באופן פרטני לדירקטוריון מגדל ביטוח במטרה לדון בעניין מינויו שריג ליו"ר החברה והקבוצה. ככל הידוע, סלינגר זימנה עצמה לסבב ישיבות דירקטוריון בענף הביטוח כולו, במטרה להציג את "האני מאמין" שלה ביחס לענף ולכל חברה בנפרד. לדברי גורמים המעורים בנושא, הביקור הצפוי של המפקחת בדירקטוריון מגדל ייעשה כחלק מסבב הפגישות, ולא כפעולה ייעודית הקשורה לסערה סביב מינוי שריג.