דב קוטלר: "השימוש בכרטיסי אשראי ב"צוק איתן ירד בכ-3%"

כך אומר מנכ"ל ישראכרט, שהכנסותיה צמחו ב-12% ברבעון השני עקב גידול בדמי הכרטיס

דב קוטלר / צלם:  יוסי כהן
דב קוטלר / צלם: יוסי כהן

"חווינו ירידה של קצת פחות מ-3% בשימוש בכרטיסי אשראי בתקופת מבצע 'צוק איתן'. בהיסטוריה של ענף כרטיסי האשראי זה נחשב כאירוע קיצון", כך אמר היום מנכ"ל ישראכרט, דב קוטלר, על רקע פרסום דוחות החברה לרבעון השני. "אנחנו מקווים שבחודשים הקרובים נראה פיצוי חלקי על אותה ירידה. בשבוע האחרון הירידה די נבלמה, אך גם אין צמיחה. בכל מקרה המצב תנודתי בהתאם למצב הפסקת האש", הוא מוסיף.

- איך הנתונים לעומת אירועים ביטחוניים קודמים שאירעו?

"הנתונים לא חריגים, אך ההבדל הוא משך המבצע. הפעם המבצע היה ארוך יותר לעומת אירועים קודמים, ולכן ההשפעה המצטברת שלו גדולה יותר".

ישראכרט פרסמה היום תוצאות טובות לרבעון השני, כשהרווח הנקי צמח בכ-17% ל-88 מיליון שקל. הודות לעיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון השני, רשמה ישראכרט עלייה חדה יחסית של 9% במחזור השימוש בכרטיסי אשראי, לרמה של קרוב ל-29 מיליארד שקל.

נציין כי ברבעונים קודמים רשמה החברה (בדומה למתחרותיה בענף) צמיחה מתונה יותר בהכנסות, בעקבות השחיקה בעמלה הצולבת. אלא שברבעון זה נרשמה דווקא מגמה הפוכה, כשהכנסות ישראכרט עלו בכ-12% לעומת הרבעון המקביל (בעוד מחזור העסקאות עלה ב-9%) ועמדו על 470 מיליון שקל.

הסיבה היא שברבעון השני עדיין לא ניכרת ההשפעה של הירידה הנוספת בעמלה הצולבת, שאירעה בחודש יולי. כמו כן, העלייה בהכנסות נבעה מגידול בהכנסות מדמי הכרטיס, שעלו בעקבות מגמה של ביטול פטור שניתן בעבר לחלק מהלקוחות.

כתוצאה מהעלייה בדמי הכרטיס, התשלומים של ישראכרט לבנקים, ובראשם כמובן לבעלת השליטה בנק הפועלים, זינקו בכ-19% לעומת הרבעון המקביל, לרמה של 117 מיליון שקל.

צמיחה באשראי החוץ בנקאי

כאמור, בשורה התחתונה צמח הרווח ברבעון ב-17%. את המחצית הראשונה של השנה מסכמת החברה בעלייה של 2% ברווח הנקי ל-171 מיליון שקל.

ישראכרט היא אמנם חברת כרטיסי האשראי הגדולה בארץ, אבל דווקא בתחום האשראי החוץ בנקאי היא השחקן הקטן ביותר. ואולם, קצב הצמיחה הולך וגדל, והיקף האשראי החוץ בנקאי גדל מתחילת השנה ב-19% ל-877 מיליון שקל, כשלדברי קוטלר החברה מתכוונת להמשיך ולצמוח בקצבים גבוהים בתחום זה.

על רקע ירידת הריבית במשק, גם הריבית הממוצעת בתיק האשראי של החברה נמצאת במגמת ירידה, והיא עומדת נכון לסוף יוני על 9.03%, לעומת 9.2% בתקופה המקבילה.

תוצאות ישראכרט 13-8-14
 תוצאות ישראכרט 13-8-14