340% זינוק ברווחי אל-על; הפגיעה מ"צוק איתן" - עד 65 מ' ד'

המנכ"ל דוד מימון: "תוצאות הרבעון השני משקפות מכירות חזקות לפסח וגידול בפעילות החברה" ■ ההערכה הקודמת של חברת התעופה באשר לנזקי המבצע הייתה לפגיעה בהכנסות הרבעון השלישי של עד 50 מיליון דולר

בואינג 747 אלעל / צלם: בלומברג
בואינג 747 אלעל / צלם: בלומברג

הנזקים הצפויים לחברת התעופה אל-על ממבצע "צוק איתן" גדולים מכפי שהחברה צפתה לפני כמה שבועות, ועל-פי ההערכות המעודכנות של החברה, הירידה בהכנסותיה לרבעון השלישי של 2014 תעמוד על 55-65 מיליון דולר. זאת, לעומת הערכה קודמת על פגיעה של 40-50 מיליון דולר בהכנסות כתוצאה מהמבצע.

באל-על ציינו כי "בשלב זה טרם ניתן להעריך את השפעות מבצע 'צוק איתן' על הרבעון הרביעי לשנת 2014".

בחברה הוסיפו כי בתקופת המבצע אל-על נשאה "בהוצאות נוספות בגין התאמת פעילות ותוספת קיבולת, וכן בהוצאות תיפעול נוספות שנבעו מהמצב הביטחוני. החברה מבצעת פעולות יזומות למזעור הנזקים".

דוד מימון, מנכ"ל אל-על, אמר היום (ה') כי "ההערכה הנוכחית היא הכי טובה שאנחנו יכולים לייצר נכון להיום, ובהערכה שביצענו לקחנו בחשבון את הפסקת האש. אבל מאוד קשה לחזות מה יהיה קדימה, זו תקופה מאוד בעייתית".

לדברי מימון, "עיקר הפגיעה היא בתיירות הנכנסת. ההזמנות של הישראלים לא ירדו דרמטית, רק בכמה אחוזים, ועכשיו הם חוזרים. אבל על בסיס המבצעים הקודמים ניתן להעריך שלתיירות לוקח יותר זמן להתאושש - בערך חצי שנה. מעבר לביטולי ההזמנות שנרשמו, כרגע אין הזמנות לאוגוסט וגם לחודשים קדימה".

יחד עם זאת, מימון אומר כי "ברבעון הרביעי יש לנו יכולת טובה יותר לטפל בהוצאות, כי אנחנו יודעים איך להתכווץ בחורף. בקיץ יותר קשה להתכווץ, כי הטיסות יוצאות מפה מלאות".

"ביקשנו סיוע ממשלתי"

לצד חוסר הוודאות העתידי, אל-על הציגה היום דוחות חיוביים לרבעון השני של השנה, בסיכומו נהנתה מעלייה של 8% בהכנסותיה, שהגיעו ל-572 מיליון דולר; ומקפיצה של פי 4.5 ברווחיה, שהגיעו ליותר מ-16 מיליון דולר.

מניית החברה הגיבה היום לדוחות בעלייה של כ-2.5%, אך מתחילת השנה איבדה כ-10% משוויה.

אל-על, הנמצאת בשליטת משפחת בורוביץ (באמצעות חברת כנפיים), מפעילה היום 40 מטוסים, 25 מהם בבעלותה, וטסה ל-35 יעדים ישירים בעולם וליעדים רבים נוספים באמצעות הסכמי שיתוף-פעולה עם חברות תעופה אחרות.

במקביל לשיפור בהכנסות, הצליחה אל-על לצמצם את הוצאותיה, כך שהרווח הגולמי שלה לרבעון השני קפץ ב-28% ל-105 מיליון דולר, ושיעורו מההכנסות עלה מ-15.5% ל-18.4%. השיפור ברווחיות התפעולית היה חד אף יותר, ושיעורה מההכנסות עמד על 4.3%, אחרי שברבעון המקביל אשתקד היא היוותה רק 1.3% מהן.

השיפור בפרמטרים אלה נרשם בין היתר בזכות חיסכון בשימוש בדלק, גידורים ופעולות הגנה מטבעית והתייעלות תפעולית.

בסיכום מחצית השנה, אל-על לא הצליחה לקזז את הפסדי הרבעון הראשון (שנחשב לחלש בעסקי התעופה) בו הפסידה כ-40 מיליון דולר. ההפסד במחצית מסתכם, אם כן, ב-23.5 מיליון דולר - ירידה של 19% לעומת הפסד של כ-29 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2013.

הכנסות מחצית השנה של אל-על עלו בשיעור מתון של פחות מ-3% ל-987 מיליון דולר, וההפסד התפעולי הצטמצם ב-7% ל-27.5 מיליון דולר.

המנכ"ל מימון אמר היום על הדוחות כי "תוצאות הרבעון השני משקפות מכירות חזקות לפסח וגידול בפעילות החברה, אולם הרבעון השלישי אופיין במבצע הצבאי, הכולל פגיעה משמעותית בהכנסות, שבעקבותיה ביקשה אל-על סיוע ממשלתי".

תוצאות אל על 14-8-14
 תוצאות אל על 14-8-14