מדד המניות בסין במגמת עלייה; הזדמנות השקעה?

איל סגל, מנכ"ל תכלית תעודות סל, מבהיר בשיחה עם "גלובס" כמה סוגיות חשובות הנוגעות לכלכלה השנייה בגודלה בעולם

שנחאי / צלם: Igor Iakovlev, Claudio Zaccherini / Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב
שנחאי / צלם: Igor Iakovlev, Claudio Zaccherini / Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב

לאחרונה נראה שמדד המניות בסין יוצא מהתרדמת של השנים האחרונות ופורץ קדימה. למרות שבתחילת השנה הצפי בשווקים היה שהכלכלה הסינית לא תצליח לעמוד ברף הצמיחה שהציבה הממשלה, בפועל היא דווקא הצליחה לעמוד ביעד, כשברבעון הראשון המשק צמח בקצב של 7.4% וברבעון השני בקצב של 7.5%.

האם סין מהווה היום הזדמנות השקעה אטרקטיבית? איל סגל, מנכ"ל תכלית תעודות סל, מבהיר בשיחה עם "גלובס" כמה סוגיות חשובות הנוגעות לכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

- איך כלכלת סין שומרת על קצב צמיחה גבוה יחסית?

"הממשלה הסינית הפעילה מספר תכניות תמריצים בכדי ליצור מנגנוני צמיחה שיפצו על הפגיעה שנובעת משוק הנדל"ן. הממשל הוריד מיסים, הוריד את יחס הרזרבה של הבנקים בכדי לעודד את הצריכה הפרטית ואת העסקים הקטנים והבינוניים, וביצע הרחבה פיסקאלית דרך בניית מסילות רכבת והגדלת ההוצאות של הרשויות המקומיות".

- הצפי היה שההאטה בשוק הנדל"ן תהיה חריפה, בעקבות עליית המחירים החדה בשנים האחרונות והמגבלות שהממשלה יצרה בשוק. האם התחזיות התממשו?

"כרגע נראה שלא. גם הממשל הסיני סימן את עליית מחירי הנדל"ן המהירה כסיכון לכלכלה ולכן הוביל מספר שינויים בדרישות למתן משכנתאות, בכדי לצנן את השוק. הפעילים בשווקים הפיננסים סימנו את הנדל"ן כאיום גם כן וטענו שבמקרה הטוב המחירים ירוסנו אך התוצאה תהיה פגיעה קשה בצמיחה, בגלל שבשנים האחרונות ענף הנדל"ן היווה 20% מהצמיחה, ובמקרה הרע הממשל לא יצליח להתמודד עם הבועה והיא תתפוצץ ותוביל למיתון עולמי חדש. בפועל נראה כרגע שהתכנית לקירור השוק באופן הדרגתי ומבוקר מצליחה, כשקצב עליית המחירים מתמתן באופן רציף מידי חודש מתחילת השנה, ישנה ירידה במחירי דירות משומשות וגם ירידה בכמות העסקאות".

- במהלך השנה החלו ליישם בסין מספר רפורמות משמעותיות. אילו רפורמות הן לדעתך החשובות ביותר לכלכלה?

"נכון, הם החליטו על 60 רפורמות ב-16 נושאים שונים, אבל אני אתמקד בשלוש רפורמות מרכזיות. הראשונה היא הקלה במדיניות הילד היחיד, שכמו שכולכם ודאי יודעים בשלושים השנה האחרונות למשפחה סינית היה מותר להביא ילד אחד בלבד וכעת חלק משמעותי מהמשפחות יוכלו להביא ילד נוסף. הרפורמה השנייה היא הקלת ההגירה במדינה, כי חצי מאוכלוסיית סין היא עירונית, או במילים אחרות חצי מהאוכלוסיה היא כפרית. עד היום היה צורך באישור ממשלתי כדי לעבור מהכפר לעיר ומי שעבר ללא רשות לא היה זכאי לשירותים ממשלתיים כמו חינוך, בריאות וביטוח לאומי. כמו כן, הכפריים לא יכלו למכור את אדמתם מכיוון שהיא שייכת לממשלה, ועכשיו זה השתנה, כך שכעת יוכלו אנשים לעבור לערים הגדולות ביתר קלות. והרפורמה השלישית שלדעתנו היא החשובה מכולן, היא הליברליזציה בשוק ההון והגדלת התפקיד של השוק בכלכלה. בין היתר, משקיעים פרטיים יוכלו להקים בנקים, יוקמו אזורי סחר חופשי בהם יהיה אפשר לסחור ביואן באופן חופשי ושיעור הריביות ייקבע לפי תנאי השוק".

- מלבד הצלחות במישור הכלכלי, סין מגדילה את הכוח הבינלאומי שלה כשהיא מצליחה ליצור גוף כלכלי שמאחד את השווקים המתעוררים המובילים בדמות בנק משותף של מדינות ה-BRICS. מה המשמעויות של המהלך?

"קודם כל חשוב להסביר שמטרת המדינות היא לפתח את הכלכלות של השווקים המתעוררים שלהן. זהו צעד חסר תקדים שאמור להחליף את הבנק של קרן המטבע העולמית, שלטענתן מטיב בעיקר עם שווקי המערב ומפלה אותן לרעה. בשלב ראשון יופקדו בבנק 100 מיליארד דולר לפיתוח תשתיות ו-100 מיליארד דולר נוספים מרזרבות המט"ח שלהן כדי לחזק את יציבות המטבעות, כשהוחלט שהבנק ימוקם בשנחאי. חשוב לזכור שבשנים האחרונות מדינות ה-Brics אחראיות למחצית מהצמיחה העולמית. הן כוללות חצי מאוכלוסיית העולם ורבע משטחו. המשמעות של הקמת הבנק, היא שיפור היציבות הכלכלית של המדינות, הפחתת התלות במדינות המערב, וקריאת תיגר על מדינות המערב".

- ההנפקה הצפויה של עליבאבא, ענקית הקמעונאות האינטרנטית מסין, יצרה התעניינות גדולה של משקיעים בסקטור האינטרנט הסיני. למה הסקטור היה מתחת לרדאר של המשקיעים ומה השתנה?

"בסין ישנן חברות אינטרנט נוספות שעיקר הפעילות שלהן היה בסין ולכן לא היו מוכרות כל כך למשקיעים מערביים. לאחר גל הנפקות של חברות אינטרנט סיניות בארה"ב בשנה האחרונה ולאור העניין שיצרה עליבאבא, כל סקטור האינטרנט הסיני זוכה להתעניינות. חשוב להבין שהמטרה העיקרית של הרפורמות בסין היא הגברת הצריכה הפרטית של מיליארד ומשהו סינים, שכבר כרגע צומחת ביותר מ-12%".

- כידוע, הממשל בסין לא מאפשר לתושבי חוץ לרכוש מניות בבורסה הסינית, אלא רק דרך הונג קונג. ספר לנו על מדד המניות המוביל שם.

"מדד מניות מעניין שאני רוצה להתייחס אליו הוא ה-HSCEI שכולל את 40 החברות הסיניות הגדולות והנזילות ביותר שנסחרות בהונג קונג. על מנת למנוע דומיננטיות של חברות ענק, המדד כולל מגבלת משקל של 10% למניה והוא מסוג Price Only. המדד נסחר במכפיל רווח אטרקטיבי שעומד על קצת מעל 8, כלומר נמוך גם ביחס לשווקים המתעוררים, ותשואת הדיבידנד החזויה שלו היא 4.2%".

- לסיכום איל, כשאנחנו באמצע 2014, מה צפוי לכלכלה הסינית בהמשך השנה?

"הכלכלה הסינית עוברת תהליך שינוי חשוב. המשך תהליך העיור ועליית השכר יוצרים מעמד ביניים מבוסס ויציב בעל כוח קנייה, שיתמוך בהמשך הגידול בצריכה הפרטית. אנחנו מאמינים שבעשור הקרוב סין תמשיך להיות מנוע הצמיחה העיקרי של הכלכלה העולמית, כשבניגוד לרוב מדינות המערב, לסין עוד יש נשק בארסנל הכלכלי שלה כמו הורדת ריבית או הרחבות פיסקאליות. היתרון הגדול ביותר של סין הוא היכולת לבצע שינויים בקצב מהיר, מכיוון שהממשל הוא המתכנן של המדיניות המרכזית, ולא צריך לחכות עד שכוחות השוק יפעלו".

*** אין לראות באמור משום הצעה לציבור ו/או המלצה ו/או הזמנה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. המידע הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.