"יש לצפות לאינפלציה נמוכה יחסית בישראל בשנים הבאות"

אורי גרינפלד מפסגות: "גם בהסתכלות קדימה אנו צפויים להמשיך ולהרגיש את תופעת האין-פלציה" ■ אילן ארצי מהלמן אלדובי: "המדד הנמוך הינו אינדיקציה נוספת להאטה במשק. נראה כי יש צורך בהרחבות פיסקאליות על מנת לעודד את הצמיחה במשק"

סופרמרקט / צילום: איל יצהר
סופרמרקט / צילום: איל יצהר

הלמ"ס דיווחה היום שמדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה ב-0.1%. המדד ב-12 החודשים האחרונים רשם עלייה של 0.3% בלבד.

אורי גרינפלד, כלכלן ראשי בפסגות, מציין בתגובה כי "מדד יולי מראה כי מלבד לסעיף הדיור שממשיך לעלות והשפעות עונתיות כמו מחירי הטיסות שעולים בקיץ, סביבת האינפלציה בישראל נותרת נמוכה מאוד. למעשה, בניטרול סעיף הדיור שנהנה מרוח גבית בשל ההמתנה של משכירי הדירות (סעיף הדיור במדד נמדד רק על ידי חוזי שכירות) לתוכנית מע"מ 0% של שר האוצר, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים היא שלילית בגובה של 0.5%".

"גם בהסתכלות קדימה אנו צפויים להמשיך ולהרגיש את תופעת האין-פלציה, כלומר אינפלציה נמוכה לאורך זמן מכיוון שישנם לא מעט לחצים לירידת מחירים. מצד אחד, ההאטה במשק בכלל ובקרב הצרכן הפרטי בפרט גורמת להאטה בביקוש המקומי ולא מאפשרת למחירים לעלות. מצד שני, הרפורמות הממשלתיות בענפים שונים כמו התקשורת, המזון, הרכב ועוד לוחצות גם הן לירידת מחירים בענפים אלו. כמו כן, חשוב לשים לב כי מורגש שינוי בהתנהגות הצרכן הישראלי שרגיש כיום הרבה יותר למחירים ונהנה גם משכלול התחרות הן בישראל והן מול חו"ל בזכות טרנד הרכישות באינטרנט שהולך וצובר תאוצה. לכן בשורה התחתונה יש לצפות לאינפלציה נמוכה יחסית בישראל במהלך השנים הבאות".

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי: "המדד הנמוך הינו אינדיקציה נוספת להאטה במשק. לנוכח העובדה שהורדות הריבית כבר מיצו עצמן, נראה כי יש צורך בהרחבות פיסקאליות על מנת לעודד את הצמיחה במשק. הדבר יקל על הגדלת הגרעון הן השנה והן בשנת 2015. אנו מעריכים כי האינפלציה בישראל תמשיך להיות נמוכה גם בחודשים הקרובים, במיוחד על רקע השפעת מבצע "צוק איתן" שרק חלקו כבר בה לידי ביטוי במדד הנוכחי. מדדי הקיץ הם בדרך כלל מדדים חיוביים, אך השפעות המבצע על הירידה בביקושים באו לידי ביטוי במדד. כמו כן, מחירי הסחורות ירדו לאחרונה ובעולם מגמות האינפלציה מעורבות, כאשר באירופה האינפלציה ממשיכה להתמתן בעוד שבארה"ב דווקא חלה עליה בחודשים האחרונים".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "על אף האירועים הביטחוניים המדד נותר בתחום הציפיות ואינו מבטא באופן משמעותי השפעת האירועים הביטחוניים אשר הובילו לירידה בביקושים וברצון הציבור לבצע רכישות או לצאת לחופשות כאשר הציבור העדיף להישאר בביתו עד יעבור זעם. מדד חודש אוגוסט עשוי להיות גבוה מהתחזית המקורית, בין היתר בשל השיפטינג שנוצר בעקבות הלחימה ב"צוק איתן" כאשר הציבור שב לבצע רכישות שמפצות בחלקן על חודש יולי".

"על רקע הירידה בביקושים, בהשקעות והעלייה בשיעור האבטלה, המדד הנמוך תומך בהחלטת בנק ישראל להפחית את שער ריבית השקל וקורא למעורבות משמעותית יותר של האוצר ובנק ישראל לעידוד הפעילות הכלכלית, בין היתר באמצעות שמירת רווחיות התעשייה בכלל ומגזר היצואנים בפרט".

שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר, מסר כי "מדד יולי הינו בדרך כלל חיובי ומושפע מידי שנה מהתייקרות חדה בסעיף הדיור ולכן אין כאן הפתעה. סעיף נוסף אשר תמיד נהנה מרוח גבית הינו סעיף הנופש וההבראה שגם השנה עלה בעיקר בטיסות לחו"ל וזאת למרות מבצע צוק איתן. אך סעיף התרבות והבידור נפגע מהותית בעקבות המבצע שגרם לעלייה בביקושים לבידור ביתי. לאור זאת, בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים המדד ממשיך להיות עמוק מתחת ליעד האינפלציה. בנק ישראל בהחלטת הריבית האחרונה ניסה להמשיך להוזיל את הכסף, באמצעות ריבית נמוכה, על מנת לעודד את הציבור לצאת ולצרוך, ובכך לעודד את הכלכלה המקומית. את תוצאות הורדת הריבית אי אפשר עוד לראות ונקווה שהתוצאות אכן יגיעו וכבר בחודש הבא נראה התאוששות משמעותית במשק. עם זאת, לא נופתע אם לאור המצב העגום בנק ישראל יאלץ לבצע הרחבה מוניטרית נוספת בדמות הדפסת כסף".

מעמותת "ישראל יקרה לנו" נמסר כי "מדד מחירי הדיור והשכירות, הנושאים שהיו במרכז המחאה החברתית של 2011 ממשיך לטפס ועלה החודש כמעט ב-1% . במצטבר עלו המחירים כמעט ב-9% מאז נכנס יאיר לפיד למשרד האוצר. מדיניות האוצר שנאחזת בקנה הקש של מע"מ אפס ומדיניות בנק ישראל אשר הוריד את הריבית קרוב לאפס מביאות יחדיו למצב שהוא בלתי נסבל עבור אזרחי ישראל - ובפרט הדור הצעיר שנאלץ לשכור דירות והזוגות הצעירים אשר נאלצים לקנות דירות יקרות. על הממשלה לשנות כוון: להציב יעד של הורדת כלל מחירי הדיור ב-40% ולהחזיר את מחירי הדיור למחיריהם בשנת 2006 - לפני תחילת העליות".