יוזלו מחירי שימוש למתחרים חדשים בטלוויזיה

משרד התקשורת קיבל את טענות בזק ומתקן שגיאות רבות שנתגלו בעבודה שקבעה מחירי השימוש בתשתיותיה ■ עם זאת, המחירים לא ישתנו מהותית

בעקבות תגובות חברות התקשורת מסתמן שינוי במדיניות משרד התקשורת במסגרת קידום התחרות בטלוויזיה. ל"גלובס" נודע כי מחירי הגישה לתשתיות בזק, יעלו ומחירי הקיבולת יירדו.

משרד התקשורת השלים את מרבית העבודה בנושא אסדרת שוק התקשורת הקווי, ובימים הקרובים יפרסם שימוע משני שמטרתו להסדיר כללים ומחירים ליצירת תחרות בשוק האינטרנט על גבי תשתית בזק.

תגובות המפעילים לשימוע שפרסם משרד התקשורת לפני מספר חודשים הולידו שינויים רבים, שהוכנסו לשימוע המתוקן שיפורסם בקרוב. משרד התקשורת קיבל טענות רבות של בזק וקיבל טענות של מתחרותיה סלקום ופרטנר.

התוצאה הסופית היא שבשירות המרכזי שבאמצעותו ייכנסו המתחרים החדשים לשוק שנקרא ביטסטרים אקסס. המחיר לא ישתנה מהותית, ולכן יש להניח שיעמוד על 50-60 שקל לקו, תלוי בקצב שהמפעילים ירכשו מבזק. יחד עם זאת, המחיר יוטה לטובה עבור המתחרים בטלוויזיה בעקבות העלאת מחיר הגישה והורדת מחירי הקיבולת.

תוצאה זו הושגה לאחר שהמשרד קיבל טענות רבות של בזק לגבי העלויות שיש לה בתשתיות הפיזיות. כך, למשל, הועלתה טענה של בזק לגבי אורך הקילומטרים של תשתיותיה. חברת הייעוץ עשתה טעויות גדולות בקביעת אורך התשתיות והחסירה עשרות אלפי קילומטרים של סיבים. משרד התקשורת קיבל את טענת בזק ופנה למרכז המיפוי הישראלי וחישב בצורה הרבה יותר מדויקת את אורך הכבישים והרחובות שממנו גזרו את אורכי הסיבים של בזק.

טענה נוספת של בזק שהתקבלה קשורה להגדרות טכנולוגיות בארונות התקשורת שלה. כך, למשל, קבע המשרד כי בזק משתמשת בכרטיסים בארונות התקשורת שלה, שנקראים כרטיסי קומבו, משום שהם משלבים טלפוניה ואינטרנט על אותו כרטיס בארון התקשורת. בזק טענה כי אין לה כרטיסים כאלה בכלל ברשת, ולכן בסופו של דבר תיקן המשרד את המחיר שקבע.

לעומת זאת, המשרד קיבל טענות של המתחרים, כמו למשל בנוגע להיקף השימושים החזויים מבחינת קיבולות שיצרכו המתחרים החדשים.

המשרד קבע תחזית נמוכה יחסית לשימושים הצפויים ותיקן זאת כך שהמחיר עבור הקיבולות בסופו של דבר יירד, משום שהשימושים באינטרנט יגדלו בצורה הרבה יותר חדה.

כאמור, התוצאה הסופית היא שהמחיר הכולל לא ישתנה מהותית היות, וטענות מקזזות של שני הצדדים התקבלו.

יחד עם זאת, בזק רושמת הישג משמעותי בכל הקשור לשירותים הנוספים שקבע המשרד שיהיו חלק מהשוק הסיטונאי, כמו שירותי התמסורת והשימוש בתעלות התקשורת שלה. נמצאו פערים של עשרות אחוזים במחיר שקבע המשרד לבין המחיר בפועל, ולפיכך המחירים של השירותים יעודכנו כלפי מעלה בעשרות אחוזים.

משרד התקשורת צפוי לפרסם את העבודה המעודכנת במהלך השבוע או שבוע הבא, ולאחר מכן יינתנו למפעילים מספר שבועות על מנת להגיב.

נזכיר כי פרטנר וסלקום טענו כי המחירים שקבע המשרד אינם כדאיים כלכלית כדי להיכנס לתחרות בתחום הטלוויזיה. התמחור החדש לכאורה אמור לסייע להם ולהגדיל את האטרקטיביות בכניסה לשוק. יחד עם זאת, התמונה הכוללת היא שקובעת, ולכן אי-אפשר לדעת מה יילד יום, והאם המחירים החדשים ישנו את תמונת הכדאיות הכלכלית ויצדיקו כניסה לטלוויזיה.

נזכיר גם כי סלקום כבר הכריזה על כניסה לטלוויזיה, והיא צפויה להשיק את שירותיה החדשים בחודש נובמבר השנה. פרטנר עדיין יושבת על הגדר וממתינה למחירים הסופיים כדי לקבל החלטה בעניין.