הבורסה סגרה בירידות; מדד הבנקים צנח בכ-1.6%

עליות באירופה ובמסחר בוול סטריט ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.05 מיליארד שקל ■ רפי גוזלן: צפויה אינפלציה אפסית ב-2014

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ב') בירידות בניגוד למגמה בבורסות אירופה ובוול סטריט. עונת הדוחות לרבעון השני וההתפתחויות בזירה הגיאופוליטית ממשיכים לרכז את מרבית תשומת הלב וכעת שוב עולה מפלס החששות מהסלמה מחודשת מול החמאס בדרום. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.05 מיליארד שקל.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, פרסם היום סקירת מאקרו מעודכנת ובמסגרתה הוא מעריך כי האינפלציה צפויה לנוע בשנה הקרובה מתחת לגבול התחתון של היעד. "אנו מנמיכים את התחזית לשנה הקרובה ל-0.5% בלבד וב-2014 היא צפויה להיות אפסית".

כלכלני מריל לינץ' דוביים לגבי הכלכלה הישראלית. לדבריהם, אינפלציה נמוכה במקצת מהמצופה מגדילה את הסיכויים כי בנק ישראל יפחית את הריבית בחודשים הקרובים. אבל, הם עדיין מאמינים כי בנק ישראל ישאיר את הריבית בשיעור של 0.5% עד סוף 2014 אלא אם הדפלציה תעמיק ותחייב הורדת ריבית נוספת. (לכתבה המלאה)

אתמול ננעל המסחר באחד העם במגמה מעורבת בליווי מחזורי מסחר דלילים כאשר מניות הבנקים והסלולר הובילו את הירידות במדדים המובילים, בעוד מניות הפארמה בלטו לחיוב. מדד המעו"ף ות"א 100, נזכיר, טיפסו מתחילת השנה בכ-4.5% וב-0.1% בהתאמה.

אתמול פורסם כי הכלכלה המקומית צמחה בקצב של 1.7% ברבעון השני, הקצב הנמוך ביותר מאז המיתון בשנת 2009. לפי הנתונים, יבוא הסחורות והשירותים ירד במחצית הראשונה של 2014 ב-0.1%, לאחר עלייה של 6.7% במחצית השנייה של 2013. בנוסף נרשמו ירידות ברמת הצריכה הפרטית ובהשקעות בנכסים קבועים.

"על אף חולשתם היחסית של נתוני המחצית הראשונה של השנה, אין בנתונים אלה דרמה; זו תבוא בנתוני הרבעון השלישי של השנה, אשר ישקפו את ההשפעות הכלכליות של ההרעה במצב הביטחוני על הפעילות הכלכלית". כך טוען גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, בניתוח מיוחד שביצע עבור "גלובס". להערכתו, ייתכן תמ"ג שלילי ברבעון השלישי ולאחריו תבוא התאוששות.

ובזירה הבינלאומית, עיני המשקיעים מופנות לעבר ועידת הבנקאים השנתית שתיפתח ביום חמישי בג'קסון הול, וויאומינג. אור הזרקורים יופנה כמובן ליו"ר הפד ג'נט ילן ולנשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי. הנושא המרכזי של הוועידה אומנם יעסוק בשינויים בשוק העבודה אך המשקיעים ינסו לחפש רמזים באשר לעתיד המדיניות המוניטארית שיינקטו הבנקים המרכזיים בעולם, בייחוד לאור העובדה שכלכלת אירופה בקיפאון לאור נסיגה של הכלכלה הגרמנית, והמשקיעים בשוק חוששים מ"יום הדין" שבו הפד יחליט להעלות את הריביות.

ירידות בבנקים

מניות הבנקים הפגינו חולשה. נציין את לאומי והפועלים .

קולפלנט הודיעה כי קיבלה אישור פטנט על ייצור והפקת קולגן אנושי מצמחים מרשות הפטנטים בישראל, זאת בהמשך לקבלת פטנט דומה בארה"ב, עליו הודיעה החברה ביוני 2014. קולפלנט היא חברה ישראלית העוסקת בפיתוח וייצור מוצרים רפואיים על בסיס חלבון אנושי המופק מצמח הטבק.

העסקה למכירת גמידה סל, יצרנית טיפול בסרטן הדם באמצעות תאי גזע, לנוברטיס, שוב על השולחן. גמידה סל דיווחה כי הסכם ההשקעה מול נוברטיס כוללת השקעה ב-15% ממניות החברה תמורת סכום "מהותי", כאשר בנוסף תינתן לנוברטיס האופציה לרכוש מבעלי המניות של גמידה את כל החזקותיהם.

ביום חמישי האחרון הופצו 0.62% ממניות בנק הפועלים בתמורה ל-175 מיליון שקל, במחיר הדומה למחיר השוק של המניה. מדובר במניות המוחזקות על-ידי חברת מלח תעשיות, והן אינן קשורות למניות גרעין השליטה של שרי אריסון הנמצאות באריסון אחזקות. עיקר הרוכשים בהפצה היו משקיעים זרים.

חברת אפריקה נכסים מקבוצת אפריקה ישראל דיווחה אתמול כי הרווח הנקי הסתכם בכ-108.4 מיליון שקל לעומת רווח של כ-10.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה ברבעון השני של שנת 2014 מהשכרת והפעלת נכסים הסתכמו בכ-103.3 מיליון שקל בהשוואה לכ-89.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד בהיקף 75 מיליון שקל.