מריל לינץ': גובר הסיכוי להורדת ריבית בחודשים הקרובים

השפעת האירועים בעזה כבר תומחרה על ידי השווקים ולכן להמשך השיחות להשגת הפסקת אש ולסיכוי להסכם ארוך טווח בין ישראל לחמאס תהיה השפעה מוגבלת מאד

כלכלני מריל לינץ' דוביים לגבי הכלכלה הישראלית. לדבריהם, אינפלציה נמוכה במקצת מהמצופה מגדילה את הסיכויים כי בנק ישראל יפחית את הריבית בחודשים הקרובים. אבל, הם עדיין מאמינים כי בנק ישראל ישאיר את הריבית בשיעור של 0.5% עד סוף 2014 אלא אם הדפלציה תעמיק ותחייב הורדת ריבית נוספת.

אחרי הורדת הריבית בחודש יולי 2014, התחיל בנק ישראל לנקוט במדיניות של התערבות אקטיבית יותר בשוק המט"ח ובמיוחד בתחילת הפעולה בעזה. על פי המודל של מריל לינץ', על בנק ישראל לרכוש כמיליארד דולר בחודש על מנת למנוע את ייסוף השקל.

במריל לינץ' מאמינים כי השפעת האירועים בעזה כבר תומחרה על ידי השווקים ולכן להמשך השיחות להשגת הפסקת אש ולסיכוי להסכם ארוך טווח בין ישראל לחמאס תהיה השפעה מוגבלת מאד.

לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול, כלכלת ישראל צמחה ברבעון השני של 2014 בשיעור של 1.7%, שהוא השיעור הנמוך ביותר מאז תחילת 2013 והרבה מתחת לצפי וזאת בשל הירידה ביצוא וההשקעות.

כלכלני מריל לינץ' סבורים כי למרות שתחזית הצמיחה לכל 2014 היא יותר מ-3%, המלחמה בעזה תביא לירידה של לפחות 0.5% בצמיחה. לכן, במריל לינץ' יורידו כנראה את תחזית הצמיחה אחרי פרסום הנתונים לגבי הרבעון השני וקבלת אינדיקציה ברורה כי הלחימה בעזה אכן הסתיימה.

בנוסף אומרים במריל לינץ' כי בשל העובדה כי הצניחה ביצוא היא הגורם להאטה במשק הישראלי, בנק ישראל עשוי להגדיל את הלחץ למניעת ייסוף השקל על ידי הגברת קצב רכישת המט"ח. למרות שבנק ישראל אמר כבר בעבר כי אינו מתרגש מנתונים ראשוניים לגבי הצמיחה במשק שכן הם נוטים להשתנות בהמשך, הרי שנתונים אלה בכל זאת מגדילים את הסיכון להורדת ריבית נוספת במהלך החודשים הקרובים.