ממשיכים לנצור את האש: ישראל והפלסטינים הסכימו על הארכת הפסקת האש ב-24 שעות

(עדכון) - לדברי גורם מדיני ישראלי, הצדדים הסכימו להמשיך את הדיונים לבקשת מצרים ■ גורם פלסטיני בכיר: אין עדיין הסכמה על הנושאים המהותיים, ובהם פירוז הרצועה והקמת נמל ושדה תעופה

בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס

ישראל והפלסטינים הסכימו הערב (ב') על הארכת הפסקת האש ב-24 שעות נוספות ועל המשך הדיונים על הסדר ארוך טווח. לדברי גורם מדיני ישראלי, הצדדים הסכימו להארכת ההפוגה לבקשת מצרים. גורם פלסטיני בכיר ששוחח עם וואלה! חדשות טען כי כמה מהסוגיות סוכמו בין הצדדים, בעיקר באשר לעניינים ההומניטריים, אולם אין עדיין הסכמה על הנושאים המהותיים, ובהם פירוז הרצועה, הקמת נמל ימי ופתיחת שדה תעופה. סוגיות אלו ידחו לדיון במועד מאוחר יותר. עד כה, הדגיש הגורם, אין הסכמה של חמאס על הנוסח שהציעו המצרים. גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, הודיעו כי הם מסרבים להארכת הפסקת האש מבלי שייענו דרישות הפלסטינים.

קודם לכן, מסרו מקורות פלסטיניים לסוכנות הידיעות "מען" כי המשלחות הישראלית והפלסטינית בקהיר חתמו במהלך הערב על הסכם "בראשי פרקים", בחסות מצרים. במקביל, גורמים פלסטיניים בקהיר שוחחו עם העיתון הפלסטיני "אל-קודס", ומסרו כי ההסכם כולל הפסקת אש קבועה, במסגרתה יבוטל אזור החיץ בגבול הרצועה באופן מידי - ולא באופן הדרגתי, כפי שהופיע במסמך המקורי.

יתרה מכך, סוכם על פתיחת כלל המעברים ללא הגבלות על הסחורות שעוברות בהם, וזאת בתיאום עם הרשות הפלסטינית. שטח הדייג יורחב משישה ל-12 מייל, ומעבר רפיח יפתח בניהול הרשות ובתיאום עם השלטונות המצריים. חודש לאחר חתימת ההסכם, יתחדש הדיון בנושאי נמל ימי, שדה תעופה והחזרת גופות החיילים הישראלים, סגן הדר גולדין וסמל-ראשון אורון שאול. לטענת הגורמים, מצרים לחצה על ישראל לוותר על דרישותיה לפירוז הרצועה והרס המנהרות בחסות בינלאומית. ברשת אל-ג'זירה דווח כי סוגיית שיקום רצועת עזה תהיה תחת פיקוח של ממשלת הפיוס הפלסטינית.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינס הערב התייעצות מיוחדת בקריה שבתל אביב על פרטי ההסכם המתגבש לרגיעה מול הפלסטינים. בהתייעצות לוקחים חלק, בין השאר, שר הביטחון, משה יעלון, הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, וראש השב"כ, יורם כהן. גורם ביטחוני מסר לוואלה! חדשות כי מדובר בהתייעצות על פרטי ההסכם עצמם, ולא בהחלטה לגבי אימוץ סופי של סיכום בין הצדדים. הקבינט הסמיך את ראש הממשלה לקבל החלטה על הארכת הפסקת האש, אולם אם הצדדים יגיעו לסיכום על רגיעה ארוכת טווח, יהיה צורך לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני כדי שזה ידון בפרטים ויאשר אותם סופית.

בתוך כך, במערכת הביטחון מתכוננים לאפשרות שהפסקת האש לא תוארך לבסוף בחצות. הצבא העלה את רמת הדריכות והכוננות ונערך לשלל האפשרויות בתום ההפוגה, בהן תקיפה ממנהרות, אף שאין מידע מודיעיני בנושא. ישנה היערכות גם להפעלת כלי טיס ממולכדים וכן לשיגורי נשק נגד טנקים על סיורים. גם אם תהיה אש מכיוון הפלסטינים, הדרג המדיני הוא זה שיידרש להכריע אם הוא מאפשר לצבא להגיב באש נקודתית או שהוא נותן אור ירוק להסלמה.

מוקדם יותר קיימו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון הערכת מצב ביטחונית בבסיס חיל הים באשדוד, ובסיומה התייחס נתניהו לתרחישים האפשריים אם יחודש הירי. "אנחנו מנהלים ביחד את המערכה המורכבת הזאת, בנחישות ובאחריות", אמר נתניהו. "הצוות הישראלי בקהיר הונחה לעמוד בתוקף על צורכי הביטחון של ישראל, וצה"ל נערך לפעולת תקיפה אם תחודש האש".

לדברי נתניהו, "במזרח התיכון הסוער צריך שילוב של כוח ואורך רוח - לצה"ל יש הרבה כוח, ועם הנצח הוכיח שהוא לא מפחד מדרך ארוכה. זה יכול לקחת עוד זמן, וצריך סבלנות ונחישות". נתניהו שב על יעדו של מבצע "צוק איתן", ואמר כי "השילוב בין התמדה ועוצמה יסייע לנו להשגת שקט וביטחון לכל אזרחי ישראל".

שר הביטחון אמר כי "המבצע לא תם", והבהיר כי מערכת הביטחון לא תשקוט עד אשר יושג שקט. "אנחנו נערכים לתוצאות הדיונים בקהיר, בין אם זה יביא לשקט ובין אם מישהו חנסה לאתגר אותנו בהסלמה. צה"ל ערוך ומוכן להגיב בעוצמה לכל התפתחות", אמר יעלון. לדבריו, "חמאס לא יגרור אותנו למלחמת התשה, אם הוא ינסה - הוא יקבל מנה אחת אפיים".