הטיפ היומי: למי שמחפש אג"ח אטרקטיביות בסיכון גבוה

לאומי שוקי הון ממליץ על אגרות החוב של Tata Steel הנושאות תשואה של עד 5.8%

Tata Steel/ צילום: בלומברג
Tata Steel/ צילום: בלומברג

חברת Tata Steel היא אחת מחברות הכרייה, הייצור והפקת מוצרי הברזל הגדולות בעולם, בעלת שווי שוק של כ-534 מיליארד רופיות (כ-8.8 מיליארד דולר) בבורסה ההודית (סימול: TATA:IN) ורמת הכנסות שנתית של כ-25 מיליארד דולר.

עם תפוקה של כ-30 מיליון טון פלדה בשנה, Tata היא החברה השנייה בגודלה בעולם מבחינת פיזור גיאוגרפי של נקודות כרייה וייצור.

הקונגלומרט Tata כולל כ-100 חברות בענפי תעשייה שונים, ובהם תקשורת, טכנולוגיה, תשתיות והנדסה, פעילות בכ-100 מדינות וכ-540 אלף עובדים. כלל הכנסות הקבוצה עמדו בשנה האחרונה על כמעט 100 מיליארד דולר - מהם יותר מ-60% מחוץ להודו.

מהדוחות של Tata Steel ל-2014 (השנה הפיסקלית מסתיימת בסוף מארס), עולה כי החברה הצליחה לרשום עלייה כ-10% בהכנסות לכ-24.5 מיליארד דולר, ושל 30% ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות) לכ-2.4 מיליארד דולר.

תזרים המזומנים מפעולות שוטפות ירד בכ-12% לרמה של 1.6 מיליארד דולר, בעיקר בשל שינויים בהון החוזר.

יחסי המינוף של החברה נותרו ברמה גבוהה יחסית, בעיקר בשל המינוף הגבוה בפעילות האירופית, שאמנם הולכת ומשתפרת אך עדיין לא במידה מספקת; מצד שני, הפעילות בהודו נותרה חזקה ואף אמורה להשתפר ב-2015.

יחס החוב הנקי לרווח התפעולי הנקי ב-2014 עמד על 4.8, לעומת 5.3 ב-2013. סך החוב לנכסים נותר באותה רמה בין השנים 2013-2014 והסתכם בכ-65.7%.

בסקירתה האחרונה מחודש יוני, סוכנות הדירוג מודי'ס מציינת שהסיכוי לפגיעה ברווחיות החברה ובצבירת המזומנים שלה נמוך מאוד והסיכון נותר ברמת המינוף הגבוהה יחסית, ולכן הותירה את תחזית הדירוג על "שלילי". עם זאת, האפשרות להמשך התפתחויות חיוביות בנות-קיימא יכולה לשנות את התחזית ל"יציב".

החברה פועלת לצמצום החזקותיה בחברות שאינן מהוות עבורה פעילויות ליבה. כך, היא מכרה באחרונה החזקות בנמל תמורת כחצי מיליארד דולר, שיופנו להורדת החוב.

ברמות תשואה של 4.4% ושל 5.8% ל-5.5 שנים ול-10 שנים בהתאמה, נראה שהאג"ח אטרקטיביות להשקעה עבור לקוחות בעלי פרופיל סיכון בינוני-גבוה.

* נכתב ע"י עופר הלל, לאומי שוקי הון

* הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם