חמאס ירה 30 רקטות תוך שעה וחצי לגוש דן, השפלה, והדרום; מאיים: נפגיז הלילה את ת"א

(עדכונים שוטפים) - הדי פיצוצים נשמעו באזור תל אביב מבלי שהופעלו אזעקות מוקדם יותר היום נפלו 3 רקטות בשטחים פתוחים באזור באר-שבע; שני יירוטים מעל אזור נתיבות; רקטה נפלה סמוך לאשדוד

מבצע "צוק איתן" /  צילום: רויטרס
מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

חמאס ירה הלילה (ג') מטח רקטות לעבר גוש דן, ירושלים, השפלה והדרום, כאשר הדי פיצוצים נשמעו בגוש דן גם במקומות בהן לא הופעלו אזעקות. לפחות 8 רקטות נורו לעבר המרכז והדרום אחרי השעה 22:30, כאשר אחת התפוצצה בשטח פתוח בגוש דן ורקטות אחרות יורטו. בסביבות 23:50 יורטה רקטה באזור ירושלים. לא פחות מ-30 רקטות נורו בפרק זמן של שעה וחצי החל מסביבות השעה 22:00.

אזעקות נשמעו בחולון, בת ים, ראשון לציון, באר שבע, שדרות ובמועצות אזוריות נוספות בדרום. בסביבות 23:00 נשמעו אזעקות גם באזור בית שמש ומטה יהודה. הדי פיצוצים נשמעו באזור תל אביב מבלי שהופעלו אזעקות. רקטה נפלה מוקדם יותר סמוך למרכז קניות במועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים אך נזק נגרם. קודם לכן נפלה רקטה בשטח פתוח לאשדוד ושתי רקטות יורטו מעל נתיבות. שתי רקטות נוספות נפלו בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול.

לאחר ירי של עשרות רקטות, כולל טילי פאג'ר 5 ורקטות מסוג M-75, חמאס איים הערב להפגיז הלילה את ת"א. סמוך לשעה 23:20 נורה מטח לעבר באר שבע.

בעקבות הירי שחודש ע"י חמאס בצהריים, חזר חיל האוויר לתקוף ברצועת עזה. גורמים מדיניים מסרו כי "בתגובה להפרת הפסקת האש מצד חמאס הנחו ראש הממשלה ושר הביטחון את צה"ל לשוב ולתקוף מטרות טרור ברצועת עזה". כמו כן ישראל החזירה את משלחת המו"מ מקהיר.

גורמים מדיניים מסרו כי בתגובה לירי הרקטות לעבר באר שבע ונתיבות, הנחו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון את צה"ל לשוב ולתקוף מטרות טרור ברצועת עזה. חיל האוויר תקף בשדה התעופה ההרוס ברצועה דקות לאחר מכן, שלדברי דובר צה"ל משמש כאתר שיגורים. הפלסטינים דיווחו כי שני ילדים נפצעו בהפצצות ושאלפי פלסטינים נמלטו מבתיהם במזרח עזה מחשש להתקפות ישראליות. כמו כן, דיווחו הפלסטינים על הפצצות במרכז הרצועה ובג'באליה ועל ירי ארטילרי בדיר אל-בלח. במקביל, הורו נתניהו ויעלון להשיב את המשלחת לשיחות בקהיר לשוב לישראל.

גורמים במערכת הביטחון העריכו כי מי שירה את הרקטות לעבר באר שבע ונתיבות לא היו גורמים מהזרוע הצבאית של חמאס. לדברי הגורמים, ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, הנחה חוליות שאינן משויכות ישירות לחמאס לבצע את הירי מרצועת עזה. זאת כדי לשבש את המשא ומתן, שלא מתקדם בהתאם לרצונו.

"הירי של ארגוני הטרור מעמיד את הקבינט במבחן קשה בניסיון ללחוץ עליו לחתום על ההסכם. הירי לעבר באר שבע מעיד על כוונות ארגוני הטרור לחדש את הלחימה", חיים ילין, ראש המועצה האזורית אשכול. "ברגעים אלו, אנו תומכים ועומדים מאחורי הקבינט, כל עוד הוא ממשיך להוביל את התהליך שיביא לשקט ארוך טווח לעוטף עזה ולדרום. זה הרגע להשתמש בתבונה בכוח הצבאי על מנת לנצח מדינית את המערכה".

"ארגוני הטרור ובראשם חמאס אינם מכבדים הסכמים פעם אחר פעם", אמר שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים בתגובה להפרת הפסקת האש. "לא נקבל ירי אל עבר יישובינו ועל הממשלה לדאוג לביטחונם ולשלומם של אזרחיה. בימים הקרובים אמורה להיפתח שנת הלימודים, ומוסדות החינוך שלנו אינם ממוגנים. יש מקלטים בודדים, שאינם מסוגלים לאכלס את כל התלמידים והצוותים החינוכיים ובכלל. זה בלתי אפשרי להגיע מהכיתות למקלטים תוך 30-20 שניות. אנו מצפים מהממשלה לדאוג למיגון ראוי והולם במוסדות החינוך בהקדם". גם תמיר עידאן, ראש מועצה אזורית שדות נגב קרא לממשלה לכוחות הביטחון "להגיב בעוצמה נגד כל ירי לעבר יישובי הדרום או הסלמה. מאסנו בהפסקות אש אשר מופרות ללא כל התראה מוקדמת".

שר הכלכלה נפתלי בנט אמר בתגובה לירי כי "כשרוצים לנצח ארגון טרור, מכריעים אותו. כשמנהלים משא ומתן עם ארגון טרור, מקבלים יותר טרור. חמאס חושב שירי טילים עוזר להישגים במו"מ, ולכן הוא יורה על ישראל גם בהפסקת אש. טילים הם לא טעות מבחינתו, זאת שיטה". לדבריו, "רק תגובה חריפה, כמו שמגיבה מדינה ריבונית על ירי טילים לשטחה תוכל לעצור את ההידרדרות. במוקדם או במאוחר ישראל תצטרך להכריע את חמאס, אין דרך לחמוק מזה".