דלק וקושנר יאריכו הבלעדיות במו"מ על הפניקס

לאחר שהלחימה בעזה עיכבה את ההתקדמות במגעים, סיכמו הצדדים על הארכת תקופת הבלעדיות לחתימה על הסכם ב-45 ימים נוספים ■ גם אם הצדדים יגיעו להבנות, הם עדיין יצטרכו לצלוח את אישור הממונה על הביטוח באוצר

ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג
ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג

המגעים על עסקת העברת השליטה בהפניקס מקבוצת דלק לידי משפחת קושנר האמריקאית יוארכו ב-45 יום נוספים. כך נודע ל"גלובס". זאת לאחר שבעקבות הלחימה במבצע "צוק איתן", שעיכבה את הטיפול בעסקת העברת השליטה בהפניקס, לא הספיקו הצדדים להשלים מספר מהלכים שנדרשו לצורך חתימה על הסכם מחייב לרכישת השליטה (47%) בקבוצת הביטוח והפיננסים. הצדדים סיכמו על הארכת תקופת הבלעדיות ב-45 ימים, בהתאם למזכר הבנות עליו חתמו בתחילת יולי.

ב-4 ביולי, עוד קודם לפרוץ הלחימה בעזה - שכאמור האטה את קידום העסקה ואף הובילה לדחיית הגעתו של ג'ארד קושנר לישראל - נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב בין קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, לבין משפחת קושנר למכירת השליטה בהפניקס. התמורה בעסקה נקבעה במזכר ההבנות בהתאם לשווי ההון העצמי של הפניקס בסוף 2013 בתוספת ריבית לא ידועה. נכון למועד החתימה על מזכר ההבנות, דובר על תמורה בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל שתשלום לקבוצת דלק.

בעת החתימה על מזכר ההבנות נקבע שקבוצת דלק לא תדון על מכירת הפניקס עם גורמים אחרים, בתנאי שהרוכשים יגישו למפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, בקשה רשמית לקבל היתר להחזקת אמצעי שליטה בחברת ביטוח, וזאת עד תחילת אוגוסט. ג'ארד קושנר, העומד בראש המשפחה, הגיע לשם כך לישראל לאחרונה ונפגש עם המפקחת על הביטוח והגיש את הבקשה הרשמית.

במקביל להגשת הבקשה לפיקוח על הביטוח, והמתנה לאינדיקציה ראשונית מצדו, משפחת קושנר מבצעת בימים אלה בדיקת נאותות להפניקס. נציין כי את הבקשה לאוצר הגישה המשפחה באמצעות עו"ד דוד חודק ממשרד עוה"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק הלוי גרינברג ושות', בעוד שאת בדיקת הנאותות מבצעת פירמת סומך חייקין. ככל הידוע, משפחת קושנר ממשיכה בקידום העסקה.

גם הרגולציה עלולה להקשות

כאמור, מזכר ההבנות שנחתם בין הצדדים אינו מחייב והוא מהווה רק התחייבות לבלעדיות לתקופה קצובה עליה הוסכם ביניהם. השלמת העסקה אינה ודאית והיא כפופה להשלמת בדיקת הנאותות, להשלמה מוצלחת של המו"מ בין הצדדים וחתימה על הסכם מחייב, וכן לקבלת כל האישורים הרגולטורים הנדרשים על פי כל דין. קבלת אישור האוצר אינה מהלך טכני בכל מקרה, ובוודאי לאור ההיסטוריה המורכבת של משפחת קושנר.

ההיסטוריה הזאת כוללת, בין היתר, עבירות פליליות פדרליות שעליהן נשפט בארה"ב אב המשפחה, צ'ארלס קושנר (שעל פניו אינו מוביל עוד את ניהול עסקיה של המשפחה), שאף ישב בגינן במאסר, והסדר חוב גדול בעסקת נדל"ן במנהטן שהוביל הבן, ג'ארד קושנר.

בנוסף, גם מבנה המימון של העסקה הנוכחית הוא בעייתי, וכולל הלוואת מוכר בהיקף של כ-980 מיליון שקל שעשויה קבוצת דלק להעמיד רוכשים (יותר ממחצית התמורה!). עניין נוסף נוגע למוכנות של הרוכשים לעמוד בדרישות ההון המחמירות של האוצר ממי שמעוניין לרכוש שליטה בחברת ביטוח.

הקשר בין משפחת קושנר להפניקס נוצר על ידי מנכ"ל קבוצת הביטוח, אייל לפידות, שככל הידוע מעוניין להיות חלק מהעסקה ולרכוש את יתרת החזקות קבוצת דלק בהפניקס (5%). על פי הערכות בשוק, באוצר עלולים להקשות על הצטרפותו של לפידות לעסקה, במקביל להיותו מנכ"ל החברה.