הפניקס שוב דוחה את האסיפה הכללית לאישור שכר לפידות

בחברה מסבירים את הדחייה בכך ש"אתמול התקבל מכתב מאגף שוק ההון באוצר המבקש הבהרות למדיניות התגמול, והאסיפה נדחית לשם בחינתו"

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

סאגת אישור שכרו של אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס, הנמשכת כבר כמעט שנה, מסרבת להיגמר. קבוצת הביטוח, שבשליטת קבוצת דלק, הודיעה היום, בפעם המי יודע כמה, על דחיית אסיפה כללית לאישור תוכנית התגמול של לפידות ממחר (ה-20 באוגוסט) ל-1 בספטמבר.

זאת, בצל הערכות בשוק ההון כי הפניקס לא הצליחה לגבש רוב מבין בעלי מניות המיעוט שיאשר את חבילת השכר ללפידות, גם לאחר שקוצצה ביותר מחצי ועומדת על סכום של כ-5.2 מיליון שקל בשנה.

בקבוצת הפניקס הסבירו היום את דחיית האסיפה בכך ש"אתמול אחר הצהריים התקבל מכתב מאגף שוק ההון ביטוח וחיסכון, המבקש הבהרות למדיניות התגמול של החברה. לשם בחינת המכתב נדחית האסיפה". ככל הידוע, האוצר פנה לחברה עם כמה שאלות והשגות שנוגעות למדיניות השכר הכוללת שלה, ובכלל זה גם שכר המנכ"ל.

המוסדיים חלוקים

המהלך נעשה בהמשך לבחינה שקיים אגף שוק ההון לגבי האופן שבו התאימו כל הגופים המוסדיים את מדיניות התגמול שלהם לשורת הנחיות שהוציא האוצר בנושא, ובעיקר חוזר מדיניות התגמול והחקיקה שמקדם שר האוצר יאיר לפיד, ולפיה תגמול בעלות של יותר מ-3.5 מיליון שקל לא יוכר כהוצאה לשיקולי חבות המס. האוצר בחן סוגיה זו מול כל החברות, ובמסגרת זו העביר להפניקס את שאלותיו.

ככל הידוע, הגופים המוסדיים בעלי מניות הפניקס, שצפויים להכריע באסיפה הכללית, חלוקים ביניהם ביחס לסוגיית שכרו של לפידות. ישנם כנראה כמה גופים שצפויים לתמוך באישור הצעת השכר, אבל ההערכות הן שרוב המוסדיים צפויים להתנגד לתוכנית השכר העדכנית של לפידות. זאת, נציין, בניגוד להמלצת חברת הייעוץ אנטרופי.

כזכור, לאחר שהתפרסמה ההמלצה של אנטרופי, הבהירו באוצר כי הם מצפים שהדירקטורים הבלתי תלויים שחברים בוועדות ההשקעה של הגופים המוסדיים לא יאשרו ללפידות שכר בעלות של מעל 3.5 מיליון שקל לשנה, ושהאחריות בנושא רובצת כולה על כתפיהם.

נראה שבאוצר בחרו בשכרו של לפידות להיות מקרה הדגל לצורך העברת מסר לגופים הפיננסיים - על המנהלים בתחום ליישר קו עם החקיקה שמוביל השר, שקובעת רף נורמטיבי (אך לא מחייב) של עלות שכר בגובה עד 3.5 מיליון שקל בשנה.

בעבר מתח לפיד ביקורת פומבית ואישית על לפידות, ודירקטורים מהפניקס זכו לזימון חריג למשרד המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, על מנת שיסבירו לה מדוע אישרו לו חבילת שכר הגבוהה מ-10 מיליון שקל בשנה (שמאז כבר בוטלה). הצעת השכר הנוכחית מאפשר ללפידות תגמול שנתי של עד 5.2 מיליון שקל לשנה.

ואולם, בעוד שהקמפיין של האוצר בעניין שכר הבכירים בשוק הפיננסי כוון בכמה הזדמנויות באופן נקודתי נגד לפידות, הרי שעד כה לא נשמע קולו של האוצר והעומד בראשו בנושא תוכנית התגמול שאושרה למנכ"ל בנק ירושלים, אורי פז, למרות התנגדות הגופים המוסדיים.

לפני ימים אחדים דירקטוריון הבנק, שבשליטת משפחת שובל, אישר את שכרו של המנכ"ל, שיכול להסתכם בעלות של עד 5.5 מיליון שקל, למרות שלא זכה לרוב מבין בעלי מניות המיעוט באסיפה הכללית. בהקשר זה ציינו באוצר כי תזכיר החוק מתייחס לגופים פיננסיים, כולל בנקים.

הפניקס
 הפניקס