נעילה שלילית בבורסות אירופה; מניית קרלסברג ירדה 2.5%

יציבות בוול סטריט לקראת פרסום פרוטוקלי הריבית של הפד ■ קרלסברג פרסמה אזהרת רווח על רקע המשבר באוקראינה

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

יום המסחר בבורסות אירופה נחתם בירידות שערים במרבית המדדים המובילים, לאחר העליות שנרשמו אתמול. בוול סטריט נרשמת יציבות עם נטייה לעליות קלות לקראת פרסום פרוטוקלי הריבית של הפד.

בבריטניה פורסמו היום הפרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה מהם עולה כי 2 חברים בוועדה המוניטארית הצביעו בעד העלאת ריבית ב-0.25% בעוד 7 חברים אחרים הצביעו בעד השארת הריבית ללא שינוי.

עיני המשקיעים מופנות לעבר ועידת הבנקאים השנתית שתיפתח מחר בג'קסון הול, וויאומינג. אור הזרקורים יופנה כמובן ליו"ר הפדרל ריזרב ג'נט ילן ולנשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי. הנושא המרכזי של הוועידה אומנם יעסוק בשינויים בשוק העבודה אך המשקיעים ינסו לחפש רמזים באשר לעתיד המדיניות המוניטארית שיינקטו הבנקים המרכזיים בעולם, בייחוד לאור העובדה שכלכלת אירופה בקיפאון לאור נסיגה של הכלכלה הגרמנית, והמשקיעים בשוק חוששים מ"יום הדין" שבו הפד יחליט להעלות את הריביות.

קרלסברג רשמה ירידות חדות לאחר שהחברה פרסמה אזהרת רווח על רקע המשבר באוקראינה. מנגד, היינקן מזנקת 7% לאחר שהחברה היכתה את תחזיות האנליסטים בדוחות החצי הראשון של 2014.

יום המסחר בבורסות אסיה (ד') ננעל במגמה מעורבת, לאחר סגירה חיובית בוול סטריט אמש.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין כי "רצף הנתונים החודשיים החלשים שנמדדו בגוש האירו, באו לידי ביטוי באומדן הראשון לצמיחה ברבעון השני של השנה, שעמד על 0 אחוזים, נמוך מממוצע החזאים שעמד על 0.4% במונחים שנתיים . התוצר באיחוד האירופאי צמח ב-0.8% במונחים שנתיים. נתונים אלו מצטרפים לירידה של 0.3% בייצור התעשייתי בגוש האירו ביוני, בהמשך לירידה של 1.1% במאי, ששיקפה ירידה בכל מדינות האיחוד והגוש, ולאינפלציה שירדה ל-0.4% ביולי, לצד המשך המתיחות בין רוסיה והמערב".

"כל אלו מגבירים את הלחץ על הבנק האירופאי, שכבר הביע חשש מגלישת הגוש למיתון. אמנם בהחלטתו האחרונה בחר דראגי להמתין זמן נוסף עד שתתברר השפעת ההרחבות המוניטריות עליהן הודיע בתחילת יוני, אך להערכתנו, על אף שהשפעת השינוי במדיניות אורכת למעלה מרבעון, המשך נתונים חודשיים חלשים יחייבו את הבנק האירופאי לבצע הרחבות נוספות (אולי כמותיות), ולו כדי למנוע הידרדרות באמון הצרכנים והעסקים בגוש".

אתמול פורסם בארה"ב מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, שעלה בהתאם לצפי בשוק ב-0.1% בעקבות עלייה במחירי הבתים והמזון בעוד מחירי האנרגיה ירדו ב-0.3% לראשונה מזה חמישה חודשים. ב-12 החודשים האחרונים המדד עלה ב-2%, ירידה מתונה לעומת חודש יוני. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה עלה גם הוא ב-0.1% ביולי. במקביל, פורסמו נתוני אישורי והתחלות הבנייה לחודש יולי שעלו לרמה של 1.05 מיליון ו-1.09 מיליון (בשיעור שנתי) בהתאמה. זאת כאשר הצפי בשוק עמד על עלייה לרמה של 970 אלף ומיליון בהתאמה.

חברת הכרייה BHP ביליטון הודיעה אתמול על כוונתה לפצל את פעילותה בתחום האלומיניום, פחם, מגנזיוםף ניקל וכסף לחברה חדשה.