הכלכלן הראשי בסיטי: תוכניות ה-QE של "הליקופטר בן" הצליחו

וויליאם בויטר פרסם מסמך מקיף בו הוא טוען בניגוד לעמדת כלכלנים רבים בשוק, כי התוכניות להקלה כמותית גורמות לשיפור מהותי בצריכה הפרטית של משקי הבית ובכך מובילות לצמיחה כלכלית

בן ברננקי / צילום: רויטרס
בן ברננקי / צילום: רויטרס

התוצאות של תוכניות להקלה כמותית בהן נוקטים בנקים מרכזיים בתנאים מסוימים הן תמיד חיוביות בכל הנוגע לביקושים של משקי הבית, כך טוען וויליאם בויטר, הכלכלן הראשי של סיטיבנק. בויטר צופה כי בקרוב הבנקים המרכזיים ביפן ובאירופה יוציאו לפועל תוכניות אגרסיביות של הקלה כמותית.

במסמך מפורט שפרסם אתמול, הכלכלן הנודע מנתח את העיקרון של מילטון פרידמן בדבר "הליקופטר הכסף" באמצעות הדוגמא של תוכנית קבועה להקלה כמותית -הבנקים המרכזיים שרוכשים אג"ח ממשלתיות במטרה להמריץ את הכלכלה.

בויטר הגיע למסקנה שקיימים מספר תנאים לכך שהתוכניות להקלה כמותית (QE) "תמיד" יגבירו את הביקושים והצריכה הפרטית. תחילה, התנאים הללו צריכים ליצור בקרב משקי הבית עדיפות להחזקת כסף על פני הפקדתו בציפיה לקבלת ריבית. התנאים צריכים גם להפוך את הכסף לנכס והריבית הנומינלית צריכה להיות חיובית.

בויטר דחה את הרעיון לפיו משקי הבית פשוט חוסכים כסף בתקופות של מדיניות מוניטארית מקלה שבה הכסף זול, במטרה לממן בתקופות מאוחרות יותר את העלייה במסים. הוא מאמין כי הדפסת הכסף לבדה מעודדת את הביקושים של משקי הבית.

בויטר הגן על המדיניות של יו"ר הפד הקודם בן ברננקי, שכונה בפי רבים "הליקופטר בן" משום שהוציא לפועל בתקופת כהונתו 3 תוכניות מאסיביות להקלה כמותית במסגרתן גלגל לשווקים מאות מיליארדי דולרים. בויטר דוחה גם את הטענות לפיהן לתוכניות להקלה כמותית קיימת השפעה מינורית על השווקים והן רק מעלות את הסיכון לאינפלציה גבוהה. להערכתו, התוכניות להקלה כמותית שיזם הפד שיפרו את הכלכלה.

הוא צופה כי בעתיד הקרוב מדינות גוש האירו ויפן ישיקו תוכניות מאסיביות להקלה כמותית במטרה להתמודד עם החולשה הכלכלית שמאיימת עליהן.