"צוק איתן": רקטה שוגרה מלבנון ונפלה באזור קריית שמונה; מקור מצרי: "מתקרבים להפסקת אש הלילה"

(עדכונים שוטפים) - מצרים מקדמת הפסקת אש לחודש לפחות וממתינה לתשובות שני הצדדיםבינתיים נמשך הירי לעבר הדרום ועוטף עזה ■ היום שוגרו כ-120 רקטות לעבר ישראל

תושבי קיבוץ נחל עוז / צילום: רויטרס

אש ללא הפסקה: בעוד נציגי ישראל והפלסטינים מנסים לגבש הסכמה על הפסקת אש, ארגוני הטרור בעזה שיגרו היום (ב') יותר מ-120 רקטות לעבר ישראל. סמוך לשעה 22:30 נשמעו אזעקות בקריית שמונה וביישובי האזור. תושבים באזור דיווחו על שלושה פיצוצים שנשמעו בקריית שמונה, ובצה"ל מעריכים כי שתי רקטות נפלו בשטחים פתוחים באזור. מוקדם יותר הערב חמאס שיגר מטח כבד של פצמ"רים ורקטות לעבר ישובי עוטף עזה, גוש זן והשפלה. לא דווח על נזק או נפגעים.

חלק מהפצמ"רים ששוגרו לעבר ישובי עוטף עזה נפלו בשטחים פתוחים, אולם מרביתן נפלו באחד מהקיבוצים באזור. בתוך עשר דקות נשמעו באזור זה, שכמעט וננטש כולו, 26 אזעקות. למרבה המזל, אין נפגעים במטח, אולם נראה שישראל לא מצליחה למצוא פתרון לירי קצר הטווח של פצצות המרגמה שהופך בימים האחרונים לאיום המרכזי על תושבי עוטף עזה.

מתחילת היום שוגרו לעבר ישראל כ-120 רקטות, מתוכן 14 יורטו ע"י כיפת ברזל.

בקיבוץ נחל עוז, השוכן בקרבת גדר הרצועה מתגוררים בימים כתיקונם 350 חברים ותושבים, אולם מרבית המשפחות יצאו להתרענן מחוץ לאזור בשבועות האחרונים. בסך הכל, נשארו היום 72 תושבים בקיבוץ. שי ואלונה הר-משי החליטו לא לעזוב את ביתם בקיבוץ יחד עם שני ילדיהם. קברניטי הקיבוץ חוששים שאנשים שהתעניינו בהעברת מקום מגוריהם לקיבוץ, לא יעשו זאת בסופו של דבר.

יקבלו את היוזמה המצרית?

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ, מקיימים הערב התייעצות ביטחונית בנוכחות מספר יועצים וקצינים בכירים, בנושא ההצעה המצרית להפסקת אש. גורם דיפלומטי אמר ל"וואלה! חדשות" כי מצרים העבירה לישראל מסמך מפורט, וכי היא מעוניינת להכריז על הפסקת אש ארוכת טווח החל משעות הלילה, ומחכה לתשובה סופית מכל הצדדים. הגורם הדיפלומטי הוסיף כי אם תתקבל תשובה חיובית, המשלחות של שני הצדדים ייצאו תוך זמן קצר למצרים כדי לדון בסוגיות ארוכות הטווח, אולם אין ודאות כי ישראל אכן תסכים להצעה.

במקביל, מסר מקור מצרי לסוכנות הידיעות "מען" כי "אנחנו מתקרבים להכרזת הפסקת אש הלילה". מקורות מצריים בכירים נוספים מסרו לסוכנות, כי מצרים מחכה הערב לתשובת ישראל ולהסכמתה להצעה להפסקת אש למשך חודש, זאת כדי לתת הזדמנות להרגעת האווירה ולביצוע הדרישות עליהם הגיעו הפלגים הפלסטינים להסכם, ושכוללות את הסרת המצור מעל הרצועה באופן מלא, הרחבת אזור הדיג ומתן אפשרות למעבר אל רצועת עזה וממנה והעברת כספים לרצועה.

המקורות אישרו כי מצרים העבירה לישראל הצעה מפורטת ואמרו כי בקהיר מחכים לתשובה. כמו כן, נמסר כי ישראל נתנה את ברכתה להצעה המצרית ואת הסכמתה העקרונית להפסקת האש. המקורות הוסיפו כי הפלגים הפלסטיניים הסכימו להצעה המצרית. כמו כן, ח'אלד אל-בטש, בכיר בג'האד האסלאמי, אמר לערוץ הפלסטיני "פלסטין היום" כי "לא הגענו להסכם הפסקת אש אך הרגיעה מתקרבת".

מוקדם יותר דיווחה רשת אל-ערביה כי הפסקת האש, אם תושג, תתבסס על היוזמה המצרית ועל הבנות "עמוד ענן" מ-2012. לפי הדיווח, ישראל נדרשת להשיב אם היא מסכימה לארבע הנקודות העיקריות שהציגו הפלסטינים: הפסקה של האש בשני הצדדים, פתיחת המעברים והסרת המצור מעל רצועת עזה, שיקום הרצועה, וכן היתר לדוג בתחום של 6 מיילים, שיורחב בהדרגה ל-12 מיילים. דווח כי בשעות אלה מתנהלים מגעים אינטנסיביים בקהיר.

ניסיון חיסול נוסף בעזה: הפלסטינים מדווחים על 3 הרוגים בתקיפת כלי רכב במרכז רצועת עזה. זהות ההרוגים טרם ידועה. ירי הרקטות והפצמ"רים לדרום ולעוטף עזה נמשך גם היום.

גורם ביטחוני נוסף הדגיש הבוקר כי הכרזת מצרים על הפסקת האש תלויה בראש הלשכה המדיני של חמאס חאלד משעל, שבשלב זה מצליח "לבחוש" בנעשה ברצועת עזה באמצעות בכירים בזרוע הצבאית של חמאס. לכן, לדבריו, לא ניתן להתנבא על מה שיתרחש הערב.

בישראל אמרו הבוקר כי טרם הוסכם על הפסקת אש וכי צה"ל ממשיך בתקיפות נגד יעדי טרור ברצועה. גורמים מדיניים מדגישים כי ישראל עדיין מחויבת למתווה המצרי שקובע כי הפסקת כל הירי מהרצועה קודמת לחידוש המשא ומתן. כמו כן, אומרים בישראל כי להצהרות מצד הג'יהאד האיסלאמי חשיבות משנית, שכן הקושי העיקרי של מצרים ושל יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הוא לשכנע את חמאס להסכים להפסקת אש. המצרים פועלים מאחורי הקלעים בנושא מאז קריסת המגעים בשבוע שעבר.

נמשך הירי לדרום

במקביל למגעים על הפסקת אש, מבצע "צוק איתן" נמשך ועימו ירי הרקטות של חמאס ותקיפות צה"ל ברצועת עזה. ירי כבד של רקטות ופצמ"רים נמשך מהבוקר לעבר יישובי הדרום ועוטף עזה. רקטה אחת יורטה בבאר שבע, אחת נוספת בשדרות, ושתיים התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה אזורית אשכול.

בסביבות השעה 8:19 נשמעו אזעקות בת"א, הרצליה, רעננה ורישפון. כ-20 דקות לאחר מכן הודיע פיקוד העורף כי מדובר באזעקת שווא. לאחר יותר משש שעות של שקט במהלך הלילה, נשמעו הבוקר בסביבות 6:20 אזעקות במועצה האזורית אשכול. ארבע רקטות התפוצצו בשטח המועצה, מבלי לגרום לנפגעים או לנזק. זמן קצר לאחר מכן נשמעו אזעקות גם במועצות האזוריות חוף אשקלון, באר טוביה ושפיר. לא התקבלו דיווחים על נפגעים או על נזק באירועים אלה. בסביבות 7:30 נמסר כי שתי רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים בתחומי המועצה האזוריף חוף אשקלון. מערכת "כיפת ברזל" יירטה שלוש רקטות אחרות באזור זה.

צה"ל, מצדו, המשיך בתקיפות גם לאורך הלילה - 35 יעדים הותקפו בסך הכול ברחבי הרצועה. מדובר צה"ל נמסר כי בין התקיפות, פגע צה"ל בשני פעילי טרור בצפון הרצועה שהתכוננו לשיגור רקטות לעבר יישובי עוטף עזה. בנוסף, הותקפו שני מסגדים, ששימשו כמחסני נשק ונקודת מפגש לפעילות טרור. לפני כן, סמוך לשעה חצות, יירטה מערכת כיפת ברזל שלוש רקטות שנורו לעבר קריית מלאכי, מבלי לגרום לנפגעים.

מוקדם יותר, התרבו הדיווחים גם מצד חמאס וגם מצד הג'יהאד האיסלאמי (אך לא מצד ישראל), על הפסקת אש קרבה. בכיר הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי בשעות הקרובות תאושר הפסקת אש, וזו תתבסס לדבריו על ההסכמות שהושגו בשיחות בקהיר. נחאלה אמר כי "אם אכן נסכים על הפסקת האש, נסביר את הפרטים שהוסכמו בה".

גם בכיר אחר בג'יהאד האיסלאמי, חאלד אל-בטש, אמר לערוץ "אל-מיאדין" כי בשעות הקרובות תושג הסכמה על הפסקת אש, על בסיס הבנות "עמוד ענן" והיוזמה המצרית החדשה. סוכנות "מען" דיווחה כי ערב הסעודית הציגה מסמך הקורא לפלגים הפלסטיניים לקבל את הפסקת האש, ולהיכנס למו"מ עם ישראל על הסרת המצור.

האחראי על יחסי החוץ בחמאס, אוסאמה חמדאן, אמר גם הוא הלילה כי מתנהלים מאמצים מדיניים אינטנסיביים להביא להפסקת אש בעזה, אך הוא היה מסויג יותר. בדברים שפורסמו באתר א-ריסאלה, המזוהה עם הארגון, ציין חמדאן כי עדיין לא ניתן להכריז על תוצאות המגעים. לעומת דבריהם של הבכירים בג'יהאד, בכיר חמאס עיזת א-רישק כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אין חדש בנוגע להפסקת האש. אם תהיה התפתחות, נודיע עליה מיד".