דברי דראגי בג'קסון הול הקפיצו את בורסות אירופה

נגיד הבנק המרכזי האירופי רמז כי הבנק עשוי לנקוט בצעדים מוניטארים נוספים במטרה להמריץ את הכלכלה ■ בלונדון אין מסחר היום לרגל חג ■ מגמה חיובית בוול סטריט

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

מגמה חיובית נרשמה היום בבורסות אירופה, לאחר דברי דראגי בסוף השבוע. הבורסות בצרפת ואיטליה סיימו בעליות של יותר מ-2% בעוד הדאקס הגרמני וה-IBEX 35 הספרדי סיימו בעלייה של כ-1.8%. עליות שערים נרשמות גם בוול סטריט, כאשר מדד ה-S&P חצה את רף ה-2,000 נקודות וקבע שיא תוך יומי חדש.. בלונדון אין מסחר היום לרגל חג.

נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי אמר בכנס ג'קסון הול בסוף השבוע כי הוא בטוח כי הצעדים שנקט הבנק בחודש יוני (ריבית פקדונות שלילית והורדת הריבית המרכזית) הובילו להחלשת האירו ויסייעו להמריץ את הכלכלה המדשדשת של גוש האירו. דראגי רמז בנוסף כי הבנק המרכזי מוכן לנקוט בצעדים נוספים וקרא לפעול גם במישור של רפורמות כלכליות מבניות במטרה להבריא את הכלכלה.

דבריו של דראגי נאמרו על רקע העובדה שכלכלת גוש האירו נכנסה למצב של קיפאון ברבעון השני בעוד שכלכלת גרמניה רשמה צמיחה שלילית.

מגמה מעורבת עם נטייה לעליות נרשמה היום (ב') בבורסות אסיה. מחזורי המסחר היו נמוכים.

המשקיעים כאמור מעכלים את ההתרחשויות בכנס ג'קסון הול בסוף השבוע. "יש ויכוח אמיתי בקרב קובעי המדיניות המוניטארית בפדרל ריזרב לגבי המועד הנכון להתחיל בהעלאת הריבית בארה"ב", כך אמר שלשום דניס לוקהארט (Dennis Lockhart), ראש שלוחת הפד באטלנטה. לוקהארט היה בג'קסון הול, בכנס השנתי של בנקאים מכל רחבי ארה"ב וגם מהעולם.

עוד אמר לוקהארט כי הוא מעריך שהריבית תתחיל לעלות באמצע 2015 וכי כלכלת ארה"ב תמשיך לצמוח בקצב ממוצע של כ-3%. "יש לנו בתקופה האחרונה רצף של נתוני מאקרו כלכלה טובים אבל צריך לראות אם זה נמשך ואם שיעור האבטלה ממשיך לרדת והצמיחה נמשכת. וכמובן לאן הולכת האינפלציה".

יו"ר הפד ג'נט ילן אמרה בכנס ביום שישי כי אין "מתכון פשוט" להחלטות הבאות שיתקבלו בפד ולצד זאת חזרה על האזהרה שאמרה בעבר לפיה הבנק המרכזי עלול להעלות את הריביות מוקדם מהצפוי אם השיפור בשוק העבודה יהיה מהיר או אם האינפלציה תעלה בחדות. במטרה לאזן את האמירות הניציות שלה, ילן אמרה בנוסף כי 19 אינדיקטורים בשוק העבודה שהפד עוקב אחריהם, מצביעים על כך ששיעור האבטלה אומנם ירד אך מצבו של שוק העבודה עדיין לא אופטימלי.

מניית יצרנית המכוניות החשמליות הסינית BYD ירדה ב-1.5% לאחר שהחברה פרסמה אזהרת רווח.