כישלון צורם: רק 30 אלף ישראלים מחזיקים ווינדוס פון

מכשירי הווינדוס פון, שהושקו בישראל בסוף 2012 ברעש גדול, נכשלו עד כה הן במישור המסחרי והן במישור המודעות ■ סקר TRI עבור "גלובס" מגלה ש-60% מהצרכנים אינם מכירים את מערכת ההפעלה והמכשירים ■ מה הסיבות לכישלון?

משתמשי הסמארטפונים בישראל מתחלקים לשניים: בעלי סמארטפון עם מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל ובעלי אייפון עם iOS של אפל. לפני פחות משנתיים נכנסה לישראל מערכת ההפעלה של מיקרוסופט - ווינדוס פון - שהותקנה על מספר מכשירים. המטרה הייתה לפנות לכל הצרכנים שמחזיקים בבית מחשב או טאבלט עם חלונות, בעיקר חלונות 8, ורוצים מוצר נייד שישלים להם את החוויה.

אלא שאחרי כמעט שנתיים, אפשר להגיד שמיקרוסופט ישראל נכשלה בהשקת ווינדוס פון 8. רק כ-30 אלף ישראלים משתמשים היום במכשירי ווינדוס פון בארץ, על-פי נתוני חברות הסלולר הגדולות שנמסרו ל"גלובס". לשם ההשוואה, לפי נתוני IDC ישראל, ב-2013 נמכרו בארץ 2.4 מיליון טלפונים חכמים - 34% מהם גלקסי, 28% אייפונים, והיתר מתחלקים בין שאר היצרניות.

הכישלון בישראל צורם בעיקר בגלל שמדובר במערכת הפעלה טובה, שדווקא מצליחה במדינות שונות בעולם. לפי נתוני חברת המחקר IDC, נתח השוק העולמי של ווינדוס פון עמד בסוף הרבעון השני של 2014 על 2.5%, לעומת iOS עם 12% ואנדרואיד עם 85%. נתח השוק בארה"ב באותה תקופה עמד על 3.4% לפי נתוני קומסקור. ווינדוס פון מצליחה גם בשווקים מסוימים כמו פינלנד, דרום אפריקה והודו.

ווינדוס פון 8 היא מערכת הפעלה מוצלחת, שמגיבה מהר ומציעה ממשק עם חוויה דומה לזו הקיימת במחשבים האישיים ובטאבלטים המגיעים עם חלונות 8, כאשר החיבור קיים אפילו בקונסולת המשחקים - אקס בוקס 360 של החברה (שליטה בקונסולה).

מיקרוסופט הצליחה לבנות חוויה שלמה בכל המכשירים החכמים שהמשתמש נוגע בהם במהלך היום. לכן, לאור העובדה שמדובר במערכת הפעלה טובה, אפשר לייחס את הכישלון לרצף טעויות שנעשו מאז ההשקה בארץ - טעויות שמתבטאות גם בתוצאות סקר שבוצע עבור "גלובס" ע"י חברת TRI מחקרים אסטרטגיים בבעלות אריה רותם, חברת הייעוץ TACK אסטרטגיות צמיחה ואורי אלמן. הסקר מגלה שרק 60% מהצרכנים מכירים את מערכת ההפעלה הזו, וש-71% מאלו שמכירים אותה, לא היו מעוניינים לרכוש ווינדוס פון.

הסיבות לכישלון

מחסור באפליקציות

הבעיה הגדולה של ווינדוס פון היא היעדר אפליקציות. כאשר מערכת ההפעלה של מיקרוסופט הושקה בישראל, מספר האפליקציות היה זעום וגם אפליקציה חשובה כמו Waze עדיין לא הייתה קיימת. היום יש מגוון מכובד של אפליקציות מקומיות, אבל הבנקים, חברות האשראי, פנגו, חדשות 2 ובתי הקולנוע לא השיקו גרסאות משלהן. המפתחים מצידם לא רצים להשיק אפליקציות על ווינדוס פון, בטעיה ש"כשיהיו משתמשים, נשיק גרסה משלנו". סיבה אחרת שמיקרוסופט ישראל מתעקשת לא להשתתף או להשקיע סכומי כסף נמוכים בפיתוח האפליקציות המקומיות. העקשנות הזו מנעה מאפליקציות רבות להגיע לווינדוס פון.

עיכוב בעדכוני גרסה

עוד אשמה שקשורה במיקרוסופט ישראל היא בזמן הרב שלוקח לעדכוני גרסאות או שדרוגים במערכת ההפעלה להגיע למשתמשים הישראלים. למשל, רק לאחרונה הגיעה ווינדוס פון 8.1 לחלק מהמכשירים הפעילים בישראל. לעומת זאת, כאשר אפל או גוגל משיקים עדכוני גרסאות למכשירים שלהם (אייפון או נקסוס), זה קורה ביחד עם כל העולם.

אין קידום

מיקרוסופט ישראל אינה דואגת להדרכות או לקידומים שיווקיים שונים לווינדוס פון בארץ, בדומה לפעילויות שהיא מקיימת עם רשתות מחשבים או יצרניות מחשבים עם חלונות 8, ולכן הציבור לא מכיר את ווינדוס פון.

סמארטפונים יקרים

אחת הסיבות המשמעותיות לכישלון של ווינדוס פון בישראל היא המחירים הגבוהים של הסמארטפונים. יבואנית נוקיה בישראל, חברת יורוקום, התעקשה למכור את מכשירי החברה (דרך החנות הרשמית שלה באינטרנט) במחירים מופרזים שכנראה פגעו במכירות.

למשל, דגם לומיה 1020 המגיע עם מצלמת 41 מגה פיקסל, התחיל להימכר בסוף השנה שעברה ב-3,800 שקל. ביורוקום לא חששו למכור סמארטפון עם מערכת הפעלה לא פופולרית במחיר גבוה יותר מזה של האייפון 5S בעת ההשקה - 3,600 שקל.

המכשיר היקר ביותר בישראל הוא באופן עקבי האייפון, כך שהמתחרות נוהגות להשיק את מכשיריהן במחיר נמוך יותר. למשל, גלקסי S5 של סמסונג ב-3,560 שקל ו-G3 של LG ב-3,200 שקל (לגרסת 16 ג'יגה). לאור זאת, מדיניות התמחור של יורוקום תמוהה ואף צורמת. החברה נוקטת בתמחור גבוה באופן עקבי: כך למשל דגם לומיה 925 מהשנה שעברה נמכר בעת ההשקה ב-2,900 שקל.

דגם לומיה 520, אחד ממכשירי הווינדוס פון המוצלחים, נמכר בישראל בעת ההשקה ב-1,300 שקל - בעוד שבארצות הברית תמחרו אותו נוקיה ומיקרוסופט זמן קצר לאחר ההשקה הרשמית ב-420 שקל. גם היום, יותר משנה אחרי ההשקה בארץ, יורוקום מתעקשת למכור את המכשיר ב-950 שקל.

לאחרונה השיקה יורוקום את הלומיה 1520, מכשיר המוגדר כפאבלט (הכלאה של סמארטפון וטאבלט) המגיע עם מסך 6 אינץ' ונמכר ב-3,100 שקל. ליורוקום לא הפריע שמדובר בסמארטפון שיצא לשוק העולמי כבר בחודש נובמבר 2013. מדובר במחיר שערורייתי לסמארטפון שבמונחי עולם הטכנולוגיה נחשב לענתיקה.

ההסבר שחברת יורוקום סיפקה ל"גלובס" בתשובה לשאלת המחירים הגבוהים תמוה: יורוקום מאשימה את חברות הסלולר. לטענתה, "בניגוד לרוב השווקים בעולם בהם המכשירים מסובסדים על-ידי חברות הסלולר, בישראל דווקא יש סבסוד שלילי, ולכן בחלק מהמקרים מחירי המכשירים מעט יותר גבוהים יחסית לעולם".

אלא שיורוקום מוכרת בעצמה את הסמארטפונים במחיר המדובר דרך חנות האינטרנט שלה, לכן למעשה אין קשר לא לחברות הסלולר ולא לעלויות שילוח. לראיה, יצרניות גדולות אחרות מצליחות להשיק מכשירים במחירים נמוכים יותר.

מדוע ההשקות מתעכבות?

ביורוקום לא ממהרים להשיק את הסמארטפונים של נוקיה סמוך להשקות המקוריות בעולם. זאת בניגוד ל-LG או לסמסונג, ובמקרים מסוימים גם HTC וסוני - שההשקות שלהן צמודות לאלה של העולם. דגם לומיה 930, סמארטפון הדגל הנוכחי של נוקיה, הושק למשל כבר בחודש יולי, אבל לישראל הוא יגיע רק בחודש ספטמבר.

ביורוקום לעתים קרובות מנמקים את העיכוב בכך שהיא מחכה לאישורי השקה מחברות הסלולר בארץ. טענה זו הייתה נכונה לפני שנתיים, אבל היום יצרניות הסמארטפונים לא מחכות לסלקום, אורנג' או פלאפון כדי להשיק מכשיר חדש, הן פשוט משיקות אותו וחברות הסלולר מצטרפות לאחר מכן או ביחד.

אם כך, לא ברור למה יורוקום לא עושה מאמצים יחד עם מיקרוסופט להשיק מכשירים ביחד עם מדינות אחרות בעולם. יורוקום מפנה אצבע מאשימה אל מיקרוסופט, וטוענת: "יורוקום כפופה להשקות מכשירי לומיה במקביל לעולם. מיקרוסופט מחליטה אסטרטגית להשיק קודם כל בחמישה שווקים נבחרים (ארה"ב, גרמניה, איטליה, בריטניה ורוסיה) ורק אחר כך בשאר העולם, כך שדגמים אלו מושקים באיחור לא רק בישראל אלא בכל מדינות העולם".

מצמצמים יבוא בשל מכירות דלות

לפני כשבוע הכריזה HTC בארה"ב על דגם One M8 בגרסת ווינדוס פון. מדובר בדגם מקביל ומוצלח הקיים לאנדרואיד, רק עם מערכת ההפעלה של מיקרוסופט. היבואן בארץ לא מתכנן לייבאו, בדומה ליבואני סמארטפונים אחרים עם ווינדוס פון כמו וואווי או סמסונג. הסיבה לכך הן מכירות לא מוצלחות של מכשירי הווינדוס פון של היבואנים בארץ. HTC וסמסונג נאלצו לחתוך את המחירים של הדגמים שלהם בצורה משמעותית כדי לא להישאר עם סחורה במחסן. עכשיו היבואנים לא רוצים להסתכן ולהמשיך להביא מכשירי ווינדוס פון לארץ.

אותו הדבר מתרחש גם אצל חברות הסלולר שטוענות שאין ביקוש לסמארטפוני ווינדוס פון. אחד מבכירי תעשיית הסלולר בעבר סיפר שניתן לספור על יד אחת את כמות מכשירי הווינדוס פון שהוא מוכר ביום בישראל.

ביורוקום דווקא אופטימיים

איך מתייחסות יורוקום ומיקרוסופט למצב העגום של מכירות ווינדוס פון? בעוד שבמיקרוסופט מסרבים להגיב, ביורוקום שומרים על אופטימיות. מהחברה נמסר ל"גלובס": "בסך הכל, למרות הקושי הרב, נמכרו בישראל מאז ההשקה בינואר 2013 למעלה מ-50 אלף סמארטפונים מסדרת לומיה.

"ביורוקום מאמינים כי עם זמן, עקביות והתמדה, ותוך כדי גידול בכמות האפליקציות המקומיות, יגדל נתח השוק של ווינדוס פון ויצבור יותר ויותר קהל רב של משתמשים מרוצים". לפי המספרים של יורוקום, אפשר להסיק שיותר מ-20 אלף משתמשים לא היו מרוצים והפסיקו להשתמש במכשירי החברה לאחר שרכשו אותם (כאשר מוסיפים גם את מכירות סמסונג ו-HTC)".

מי אחראי?

האשמה בחודשים האחרונים כבר לא מוטלת על כתפיה של יורוקום, שסבלה מחוסר בהירות לגבי מעמדה לאחר שמיקרסופט רכשה את נוקיה. כרגע מיקרוסופט ישראל היא שאחראית על פעילות ווינדוס פון בארץ וגם על זו של נוקיה. נראה כי בטווח הנראה לעין, לא יצטרפו יצרניות טלפונים נוספות בארץ לקטגוריה הזו. אם מיקרוסופט רוצה להצליח כאן, עליה לפתוח את הארנק ולהשקיע כסף בשיווק, סבסוד סמארטפונים, השפעה על השקות מהירות יותר והשתתפות בפיתוח אפליקציות.

אם מיקרוסופט לא תשנה את הגישה שלה, נראה שנמשיך להיות שוק של רק שתי מערכות הפעלה.

מדוע יורוקום לא מקדמת את נוקיה?

חברת מיקרוסופט רכשה את נוקיה בתחילת השנה בסכום העומד על 7 מיליארד דולר. הרכישה הזו השפיעה מאוד על המצב בישראל, ויצרה מצב של עמימות לגבי אופן העבודה מבחינת היבואנית הרשמית יורוקום, כך שלמכשירי הווינדוס פון של נוקיה לא היו "אבא ואמא" במשך תקופה מסוימת.

במצב הנוכחי, יורוקום עסוקה במכירות של סמארטפונים מתוצרת ZTE הסינית ומותג בית בשם יונידן, שככל הנראה, המכירות שלהם מוצלחות יותר מאלו של נוקיה (סמארטפונים הפועלים על אנדרואיד). יורוקום כבר לא נראית לחוצה להשיק מכשירי ווינדוס פון, ומיקרוסופט ישראל צריכה להתחיל להשקיע בקידום הפלטפורמה שלה, רק שבינתיים אנחנו לא רואים הוכחות שזה קורה.

מכשירי ווינדוס פון 25-8-14
 מכשירי ווינדוס פון 25-8-14

מה דעתך על מערכת ההפעלה ווינדוס פון
 מה דעתך על מערכת ההפעלה ווינדוס פון