יעד הגירעון בתקציב 2015 יעמוד על 3.3%-3.4%

פלוג וקנדל הציעו להעלות מסים ויאיר לפיד ענה: המציעים כנראה לא התנסו בעצמם בשוק העסקי ומסתכלים על התמונה באופן אקדמי גרידא ■ תחזית הצמיחה השנה עודכנה ל-3% ■ הממשלה תדון בדרישה לקיצוץ רוחבי של 2%

תקציב המדינה לשנה הבאה יביא בחשבון גירעון של 3.3%-3.4%, ולא 3.1% כפי שהוערך ודובר עד כה - כך עולה מהדיון הכלכלי שנערך היום עד הצהריים במשרד ראש הממשלה.

בדיון הודיעה הנגידה קרנית פלוג שבעקבות הורדת הריבית אתמול עדכן בנק ישראל את תחזית הצמיחה השנה ל-3%.

עוד הוחלט שהממשלה תדון כבר ביום ראשון הקרוב בדרישה לקיצוץ של 2% מתקציבי כל משרדי הממשלה. החריג היחיד יהיה משרד הביטחון, שלמעשה הקיצוץ הרוחבי נועד כולו למימון צורכי מערכת הביטחון נוכח המערכה המתמשכת בדרום.

ההתכנסות במשרד רה"מ הייתה במסגרת הדיונים על תקציב המדינה לשנה הבאה ועל ההתנהלות הכספית השנה, נוכח ההאטה הנמשכת והדרישות הגבוהות של מערכת הביטחון לכיסוי הוצאות המלחמה והדאגה למוכנות הצבא לאחריה. בדיון נכחו ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנכ"ל משרדו הראל לוקר, שר האוצר יאיר לפיד, מנכ"לית משרדו יעל אנדורן, הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי, ראש המועצה הכלכלית פרופ' יוג'ין קנדל והנגידה ד"ר קרנית פלוג, שהגיעה עם נתן זוסמן ממחלקת המחקר של בנק ישראל.

הנגידה העלתה את נושא העלאת המסים לדיון, בתמיכת קנדל, אך שר האוצר יאיר לפיד שב והסיר את ההצעה מסדר היום באומרו שהעלאת מסים רק תמוטט את הסיכוי לצמיחה.

בדיון אמר לפיד, בחיוך, כי נראה לו ששני מציעי העלאת המסים לא התנסו בעצמם בשוק העסקי, לא יצאו מהמשרדים המסודרים ואפשר שהם מסתכלים על התמונה באופן אקדמי גרידא, אמנם עם הרבה ידע, אבל המשק הוא לא נוסחאות אלא חיים וצמיחה. במצב כזה, אמר שר האוצר, אתה לא יכול לחסל את הסיכוי לעידוד עבודה והשתכרות.

לפיד ציין בפני ראש הממשלה, שהגיע היישר מ"הבור" בקריה - שם הוא מעביר את זמנו זה כמעט חודש בעקבות הלחימה - כי משרדו והוא לא מתכוונים להקשות על מימון הוצאות הביטחון, כל עוד מדובר בלוחמים, באנשי קבע, בהתעצמות ובצרכים הביטחוניים של היישובים, אבל אין לו ולמשרדו כל כוונה לתת "צ'ק פתוח" למערכת הביטחון, בטח שלא על הסכמי שכר ותנאי פנסיה.