ביקורת בעזה: "למה התגרינו בישראל ומשכנו אותה למלחמה?"

פרופסור מעזה: "כאשר ייסתיימו החגיגות בעזה, ייצטרכו התושבים להתחיל לשאול שאלות על מחיר המלחמה" ■ שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי: מוכנים להשתתף ביזמת שיקום גדולה של עזה

עובד אונר"א מחלק מזון בעזה/ צילום:רויטרס
עובד אונר"א מחלק מזון בעזה/ צילום:רויטרס

בעזה מוסיפים להישמע קולות נגד חמאס, במחאה על החלטת ארגון הטרור להמשיך בלחימה עד אתמול בלי להשיג תוצאות שהיה אפשר להשיג שבועות אם לא שנים קודם לכן. התבטאויות נגד חמאס החלו להישמע ברצועה כבר לפני שבועיים, בעיצומה של הלחימה. במקביל, הכריז אמש (ג') שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, כי ארצו מוכנה להשתתף ביזמת שיקום גדולה של עזה.

בראיונות ל"וול סטריט ג'רנל" ול"ניו-יורק טיימס", אמר פרופ' מחאיימר אבו-סאדא, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטת אל-אזהאר בעזה, כי חמאס נחל אמנם הישג סמלי בעצם יכולתו להחזיק מעמד במשך שבעה שבועות תחת הפצצות ישראליות, אך תנאי הפסקת האש, כפי שפורסמו, אינם טובים יותר מהעסקה ששמה קץ להתנגשות הקודמת בין ישראל לחמאס, ב-2012.

"כאשר ייסתיימו החגיגות בעזה, ייצטרכו התושבים להתחיל לשאול שאלות על מחיר המלחמה", אמר הפרופסור. "אם חמאס והממשלה הפלסטינית יזדקקו לזמן רב לשיקום ההרס הזה, לחמאס תהיה בעיה".

"הקטסטרופה ההומנית בעזה היא פשוט אדירת ממדים והמצב הולך ונעשה גרוע יותר מדי יום", המשיך אבו-סאדא. "אני חושב שזה אחד מהשיקולים שהניעו את חמאס לקבל את הפסקת האש".

הוא הוסיף: "הלך הרוח רווי האשמות נגד ישראל, אך העזתים שואלים גם את חמאס: בשביל מה היינו צריכים את כל זה? למה לא היתה הפסקת אש (קודם לכן)? למה התגרינו בישראל ומשכנו אותה למלחמה? יותר ויותר שאלות החלו לעלות אצל הפלסטינים, במיוחד בשבוע שחלף".

כבר ב-13 באוגוסט פירסם "וושינגטון פוסט" כתבה שתיעדה התמרמרות גוברת והולכת בעזה. העיתון ציין אז, שהביקורת אינה משקפת בהכרח שחיקת התמיכה בחמאס, ובוודאי לא הוקעת ההתקפות על ישראל, אך היא נותנת ביטוי לסבלם של התושבים ולתסכולם מההרס המסיבי של בתים ותשתיות ברצועה.

כך, למשל, אמר אז זיאד אבו חאלול, מבית לאחיה: "חמאס וארגונים אחרים עשו שגיאות רבות. כל הפלגים הפלסטיניים צריכים להפסיק לשגר רקטות. די. סבלנו מספיק". לדבריו, נמאס לו לראות איך השכונה שלו הולכת והנרסת, נמאס לו שאין לו מים זורמים ושזרם החשמל מתנתק מדי פעם.

חטאם מנה, מורה בן 55, אמר אז: "חמאס היה צריך לקבל את הפסקת האש (הקודמת). היא היתה מונעת את שפיכות הדמים. אנחנו הושפענו מהמלחמה. ההרס כולו בצד שלנו, לא בצד הישראלי".

בהודעה לעתונות בירך ג'ון קרי על הפסקת האש וקרא לצדדים לכבד אותה. "מיד כאשר יושב השקט על כנו, יהיה צורך להאיץ החשת סיוע הומניטרי לתושבי עזה", אמר השר. "ארה"ב והקהיליה הבינלאומית מחויבים לתמוך במאמץ זה. אנו מוכנים לעבוד עם השותפים הבינלאומיים שלנו על יזמת שיקום גדולה, ויינקטו האמצעים המתאימים כדי לוודא שהיזמה הזו תיעשה למען האוכלוסיה האזרחית בעזה, לא למען חמאס וארגוני טרור אחרים. אנו מצפים לתיאום הדוק של המאמצים האלה עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס".

קרי ציין, שהפסקת האש היא "הזדמנות, לא ודאות" להתייחס ל"סוגיות ארוכות טווח". "הבטחתי לרה"מ בנימין נתניהו ולעבאס שארה"ב מוכנה להוסיף להיות מעורבת במאמץ הזה (להשגת שלום)", הוא הכריז.

"אנו מתקרבים לשלב הבא בעיניים פקוחות", אמר שר-החוץ האמריקאי. "הלכנו בדרך הזו כבר בעבר ואנו מודעים לסיכונים בהמשך. אך כמה תוצאות הן הכרחיות אם ברצוננו למצוא פיתרון ארוך טווח לרצועת עזה. הישראלים צריכים לחית בשלום ובביטחון, ללא התקפות טרור, ללא רקטות, ללא מנהרות, בלי שמשפחות ירוצו למקלטים כאשר שומעים את צופרי האזעקה".

"גם הפלסטינים צריכים לחיות בשלום ובביטחון וליהנות מהזדמנויות כלכליות וחברתיות כדי לבנות חיים טובים יותר להם ולילדיהם", הוסיף קרי. "לא יהיה קל להשיג זאת, אך זו הדרך היחידה לעתיד ששני הצדדים ראויים לו".